2489
Sök

Fråga ang hög Co o hc halt 855

370 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#1
hallo..
Va o besikta min chipade Volvo 855 94a idag o fick anmärkning på för hög Co o hc halt och bilen e nyservad så undra om man får igenom den med lite E85 i tanken eller ska man lämna in bilen till tm
Racing som har chipat den för ett par år sen..tacksam
För svar

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#2
Eller några tips på vad det kan vara

Låt Turbon Glöda

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
25 februari 2011
#3
börja med att skriva ut värdena på allt
och vad det är för chip

skriv både hc co co2500 och lambda värde
även om vissa saker gått igenom kan kan få ledtrådar

såg att det var tm som varit och pillat chip
så går det när man inte lsäer klart
Senast redigerat av Growe (25 februari 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Snål gnällspik
402 Inlägg
25 februari 2011
#4
Du kanske(?) kan klara besiktningen med E85 men problemet tyder ju på dålig förbränning och då kvarstår ju felet. Lyser inte lambdlampan?
Har du läst av felkoderna?

Volvo S80 2,9.

370 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#5
Fick värden som e co 1,6(0,5) Co 2500 1,5(0,3) hc 140(100) lamba 0,97 (0,96-1,04) ingen lampa lyser på instrumentenbrädan o det e steg2 chip by tm racing

Låt Turbon Glöda

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 februari 2011
#6
Tryck i en flaska K-sprit i tanken och prova igen.

Hjälpte mig en gång. smile

370 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#7
kom oxå på tanken men har ksprit samma verkan nu förtiden som förr?

Låt Turbon Glöda

318 Inlägg
25 februari 2011
#8
Rödsprit funkar fint på 740 iaf wink


463 Inlägg
25 februari 2011
#9
Är det inte bättre att fixa felet än att fuska sig genom besiktning? Uppenbarligen går inte bilen som den ska, lambda-värdet är ju också fel, även om det är inom gränsen. Har du något läck på avgassystemet t.ex.? Annars är felkoder en bra början..

Snål gnällspik
402 Inlägg
27 februari 2011
#10
Du vet att du har en lampa som blinkar felkoderna i motorrummet? Det behövs ingen OBD-läsare eller verkstadsbesök på -94 (och 95?)

Volvo S80 2,9.

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#11
Har den gått igenom med chipet tidigare? Testat att byta tillbaka till originalchipet?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

27 Inlägg
27 februari 2011
#12
Jag tror inte du får ner värderna med sprit. Det bästa vore att göra en fyrgasmätning innan.
Och då kan man ju prova med sprit. Hade liknande problem med en saab 9000. Då löste det sig med att montera en ställbar btr och justera bränsketrycket tills co vart bra. kan ju vara läckage i avgassystemet oxå.


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
27 februari 2011
#13
man ser rätt tydligt på avgasvärdena att det är lambdan som drar med allt

börja med att mät lambdan så du vet om denna fungerar som den ska

jag tror inte den gör det nämligen
annars skulle lambdalampan garanterat lysa
om den inte är urkopplad i vanlig ordning

Kör fort så hinner inget hända...

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#14
oki..men om lamban e sönder så borde väl motorlampan lysa?
lampan lyser när strömen e på o släcks när bilen startas så den borde funka..
men såg på bes att det va litet läckage i avgasröret strax efter sista dämparen..
hur kan man lättast mäta lamban?
mvh

Låt Turbon Glöda

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
27 februari 2011
#15
sisu1986 skrev:
oki..men om lamban e sönder så borde väl motorlampan lysa?
lampan lyser när strömen e på o släcks när bilen startas så den borde funka..
men såg på bes att det va litet läckage i avgasröret strax efter sista dämparen..
hur kan man lättast mäta lamban?
mvh

problemet är att lambdan inte alltid dör helt utan det är som tändstiften den behövs bytas ibland

säger inte att det är 100% säkert att det är lambdan som knasar men det kan vara det
börjar den missvisa kan styrboxen tro att den har lambda 1 som den ska ha stämmer detta inte så resulterar det i att både co och hc kommer dra iväg

och troligen hamna vid den nivån som du har

bästa rådet ang mätning av sonden är att söka lite på lambda så borde du troligen hitta väldigt bra info

betydligt mycket bättre än vad jag kan ge

om du har en annan lambda sond liggande kan man bara smäcka dit den för att testa
men dumnt att slanta ut dom pengarna en ny kostar ifall det inte fungerar

hade "lite" problem med min 855turbo jag hade förut där co2500 pendlade
eftersom jag hade till gång till en likdan mätare som bilprovningen har så testade jag att byta lite delar
eftersom jag har ett rätt stort lager med bra ha grejer
och när jag testade min orginal lambda som satt när jag köpte bilen ändrades värdet till det sämre och det var det enda jag gjort
så där märkte man hur skicket på lambdan spelar in
Senast redigerat av Growe (27 februari 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#16
oki...e det svårt o mäta om lamban funkar eller ska man testa
o köpa en från skroten o testa?

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#17
Köpa från skroten????Köper du dina strumpor o fillingar second-hand oxå? Nej köp en NY. En lambda "åldras", vissa tillverkare rekommenderar byte efter 16000 mil, därmed inte sagt att de kan reglera tillräckligt bra mycket längre än så... På ebay.de lär du hitta original-identiska lambdasonder till vettiga priser, fördelen är att man slipper skarva sladdarna (känsligt då det rör sig om en genererad spänning om ca 1 Volt som mest, lite fukt eller dålig elektrisk förbindelse kan göra att signalen försvinner till viss del....)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 452 Inlägg
27 februari 2011
#18
är samma värden som jag hade på min bil när jag besiktigade k-sprit skit i det kommer inte funka gjorde det inte för mig iallafall,ang så har du nog att lamdan är kass min var kass,men jag var lat o byta ute i kylan...så jag fuskade faktiskt 15 liter etanol o 5 liter bensin det var avd som var i tanken bara...funkade utan problem att besiktiga....observera är bara en nödlösning man skall göra bästa är att fixa felet...samnt så skall du inte tokköra med bara 5 liter bensin o 15 liter etanol...efter besiktning tanka upp med vanlig bensin sen...

döden kommer tillbaka

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#19
oki känns som jag tar o beställer en ny lamba o testar o ska läsa av felkoderna imorrn..för som jag har förstått det så e det inte helt ovanligt att lamban går på dessa bilar...

Låt Turbon Glöda

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 februari 2011
#20
hmmm hur mår din katt??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök