2469
Sök

Fråga ang hög Co o hc halt 855

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
27 februari 2011
#21
sisu1986 skrev:
oki känns som jag tar o beställer en ny lamba o testar o ska läsa av felkoderna imorrn..för som jag har förstått det så e det inte helt ovanligt att lamban går på dessa bilar...

problemet är att det är många andra problem som brukar spöka oftare

normalt är dom extremt känsliga en vakumslang som går av eller det blir ett hål så brukar lampan tändas

men kolla oxå att lampan fungerar  ;-)
för det är inget ovanligt att den är urplockad

Kör fort så hinner inget hända...

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#22
står det nån nummer på lamban att man beställer en likadan för verkar finnas några o välja på...vad står numrerna?

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#23

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#24
Jagga: Jag hade liknande men ännu sämre värden (CO1 typ 3, CO2 typ 2, HC typ 300, Lambda typ 1.06). Monterade ny sond o sen dess har bilen gått igenom utan problem

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#25
Det var en sån här jag köpte: http://sparkplugs.com/more_info.asp?AAI … ;pid=21219 . Ser mycket bättre ut än Bosch i mina ögon, o den passar utan att du behöver skarva... Du lär även ha en sond efter katten men det är bara en "kontrollsond", det är sonden före katten som reglelerar...

Min bil är ingen Volvo men det är ovidkommande.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#26
Vet inte sitter en racekatt på som e ca4 år gammal om jag inte minns fel

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#27
Jag skulle se det så här eftersom det verkar som om du inte har de rätta verktygen för att koppla upp dig mot bilen o läsa av felkoder samt kolla live-värden: Lämnar du till en verkstad för felkodsavläsning samt enklare felsök lär du få betala 1h arbete, dvs mellan 600-1000kr.  Kanske får du en indikation på att lambdan e suspekt eller inte, vem vet? En ny lambda kostar som billigast ca 1000kr , jag anser att det är bättre att chansbyta den, din nuvarande sond har garanterat sett sina bästa dagar. Min åsikt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#28
Satt o fundera på samma sak faktiskt..hör av mig hur det går men står nymferna på lamban att man får en som passar oxå

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#29
Numrerna skulle det stå

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#30
Titta lite pÅ skruvat.se o dom hade 2 olika lamban som sitter innan katten som stod att det skulle passa min..ni kan väl kolla på sidan om ni förstår bättre...tänkte om man byter lamban o tankar lite E85 oxå o hoppas på det bästa?
Senast redigerat av sisu1986 (27 februari 2011)

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#31
Det är sonden innan katten du skall byta. Sonden efter katten är en "kontrollsond", om värdena från denna sond är utanför de tillåtna värdena lär lambda/motor -lampan tändas. Byt bara sonden, skit i E85. Eller så skippar du sondbytet o chansar med att tanka E85. Jag hade personligen skippat E85 alternativet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#32
Oki men om sonden innan katten har gått så borde väl kontroll sonden känna fel värden o lampan borde ju va motorlampan borde va tänd då va?men inget lyser på instrumenten..eller e jag ute o cyklar?

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#33
Inte nödvändigtvis...Sonden efter katten är så vitt jag förstått mest där för att kolla att katten verkar göra sitt jobb. Vilka parametrar/värden som tänder motorlampan vet jag ej, men det finns det säkert andra som gör:). Kan ju tänkas vara som så att din främre lambda reglerar felaktigt (för långsamt!) men att din nya friska katt gör att när avgaserna når sond nr 2 så är värdet inom det tillåtna, en vild okvalificerad gissning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#34
Oki men känns som man ska testa med en ny lamba innan man går vidare..om du har lust o kolla på skruvat hemsida e lite skruvad vilken jag ska ha..tack för all hjälp

Låt Turbon Glöda

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2011
#35
Köp en sond som har kontaktstycke, dvs INTE den som har 4 lösa "trådar" som man får skarva ihop med den gamla sondens kontaktstycke. Mitt tips är att köpa DENSO sonden. Innan köp så bör du kontrollera hur lång sondens kabel skall vara, skruvat.se anger typ 54cm medan andra sidor anger mellan 74-91cm? Kolla med Volvo, vore ingen hit om kabeln är för kort, för lång kabel är inte optimalt men lättare att leva med så att säg. Bäst är korrekt längd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

370 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#36
Oki tack för all hjälp

Låt Turbon Glöda

2 452 Inlägg
27 februari 2011
#37
jag har bara en lamda på min finns ingen kontrollsond på min ...var skall den sitta isåfall?hade för mig att det var efter 96 som det kom 2 sonder

döden kommer tillbaka

370 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#38
Det stämmer nu när du säger det

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#39
en liten fråga bara..finns det nån möjlighet att lamban e sönder utan att motorlampan börjar lysa?för har kollat o motorlampan funkar i instrumenten..för fick som sagt höga värden i bes o tror att lamban e sönder..
mvh

Låt Turbon Glöda

370 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#40
glömde skriva att det e lite läckage på avgasröret efter sista burken om det kan påverka...`?

Låt Turbon Glöda


Sök