3790
Sök

Volvo 940 ltt ryker och ibland försvinner tomgången.

13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#1
tjaa, jag har en volvo 940 ltt ja har chippat den ställt upp laddet satt på 3" och bytt dumpventl till en öppen. i samband med att ja bytte dumpen så bytte ja tryckrören till aluminiumrör tror de är efter detta som tomgången försvinner när jag kör, om ja lägger i friläge och släpper gasen så dör den, men den är jäm och fin annars,
sen de att den ryker trodde ja berodde på ventiltätningarna, så bytte dom bytte även topplockspackningen och kollade så att toppen inte va skev, vilket den inte va. men den ryker fortfarande är tror de bara är vit rök men iband tycker ja de ser lite blått ut...

någon som har någon aning om vad de kan vara?
mvh kim

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 mars 2011
#2
kimenfjuzen skrev:
tjaa, jag har en volvo 940 ltt ja har chippat den ställt upp laddet satt på 3" och bytt dumpventl till en öppen. i samband med att ja bytte dumpen så bytte ja tryckrören till aluminiumrör tror de är efter detta som tomgången försvinner när jag kör, om ja lägger i friläge och släpper gasen så dör den, men den är jäm och fin annars,
sen de att den ryker trodde ja berodde på ventiltätningarna, så bytte dom bytte även topplockspackningen och kollade så att toppen inte va skev, vilket den inte va. men den ryker fortfarande är tror de bara är vit rök men iband tycker ja de ser lite blått ut...

någon som har någon aning om vad de kan vara?
mvh kim

Problemet är dumventilen.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#3
aa ja trodde nått sånt har inte hunnit skruva än men anar att den läcker på något vis..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 mars 2011
#4
Dumpen förstör tomgången osv. Sen att den kanske blåryker lite, hur är skicket på turbon?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 mars 2011
#5
för vissa har det gått att sätta i en ritkigt hård fjäder i, Men oftast går det inte att köra med öppen dump för Lmm för fel värden.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 mars 2011
#6
Kör med orginaldumpen på turbon, och kör istället med ett BRA öppet filter, inget feltema skit.


13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#7
ja har inte känt glappet i den på ett tag men när ja kände så kändes deninte alls sliten, kanske är de där med lmm du prata på som gör att den ryker lite. menar om den kanske får felvärde och ger för mycke bensin eller något..

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 mars 2011
#8
Funkiee skrev:
Kör med orginaldumpen på turbon, och kör istället med ett BRA öppet filter, inget feltema skit.

Helt rätt(Y)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#9
får ta och byta ut filtert då tongue

13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#10
tycker det är dåligt för dumpventilen jag köpte va ju inte någon för 300kr, köpte en Dubbelkolvig på creatix.se där de stog att den va mer annpassaad för att undvika problem med tomgång

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 mars 2011
#11
kimenfjuzen skrev:
tycker det är dåligt för dumpventilen jag köpte va ju inte någon för 300kr, köpte en Dubbelkolvig på creatix.se där de stog att den va mer annpassaad för att undvika problem med tomgång

Fick du med flera fjädrar? eller shims som man lägger i mellan?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 mars 2011
#12
Det är även från bil till bil, men generellt funkar inte öppen dump och LMM ihop då LMM mäter upp en mängd luft och anpassar bränslet efter det, osv. Sen dumpar du ut en del av den uppmätta luften, vilket gör att motorn får mer soppa än luft osv osv, till skilnad mot MAP sensor. Den mäter den luft som kommer in i motorn, INTE i ett system som LMM gör smile


13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#13
nej inga shims eller fjädrar,

13 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#14
okej de va som fan.. jaja tack för hjälpen får skruva till helgen och se om de ger resultat smile


Sök