2931
Sök

Ojämnt turbotryck Saab 9-3 1.8t biopower

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Hej
Jag har börjat uppleva att turbon funkar ojämnt och bara suger till någon gång ibland.
Har felsökt den men inga felkoder kom upp. Han på verkstaden kunde inte komma på någon vettig förklaring heller. Dock när vi felsökte och kolla turbon stod det 50%. Då är frågan står 50% för att det är lätt trycks turbo eller att den bara går på halvfart. Kan det bli bättre om man mappar den eller vad ska man ta sig till?

Arg Snickare
875 Inlägg
5 mars 2011
garanterat vacumläkage! kolla över slangar. trycktesta.

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Glömde nämna att det inte heller finns nån turbomätare i bilen... så hur får man reda på trycket då ?

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2011
hur vet du då att det är ojämnt turbotryck och inget annat som dummar sig, om du inte har mätare?

:Edit: Kör du minst en tank bensin/år?
Senast redigerat av MantaRobin (5 mars 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

11 Inlägg
5 mars 2011
tja hade ett liknande problem på min ss. han öppnade inte wg så han över laddade. i ditt fall kan det vara att han står halvöppen hela tiden. om du inte hitta något slang som är trasig.
om du lyfter på plasten som sitter framför vntilkåpan och kollar rakt ner ser du en magnetventil med 3st lustslangar och en kontakt den va trasig på min. lycka till n¨mvh

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
hur vet du då att det är ojämnt turbotryck och inget annat som dummar sig, om du inte har mätare?

Sant det är det jag inte riktigt vet. Men man brukar känna draget i bilen när turbon sätter in och det kommer typ bara var 10e gång nu när jag gasar på. Har tankat bilen 3 gånger med bensin sen jag köpte den i november...

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
jompa89 skrev:
tja hade ett liknande problem på min ss. han öppnade inte wg så han över laddade. i ditt fall kan det vara att han står halvöppen hela tiden. om du inte hitta något slang som är trasig.
om du lyfter på plasten som sitter framför vntilkåpan och kollar rakt ner ser du en magnetventil med 3st lustslangar och en kontakt den va trasig på min. lycka till n¨mvh

Tack för tipset det ska kollas upp smile

7 277 Inlägg
5 mars 2011
Kan nog också vara dumpen som inte riktigt håller tätt längre.

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2011
Dreistars skrev:
MantaRobin skrev:

Sant det är det jag inte riktigt vet. Men man brukar känna draget i bilen när turbon sätter in och det kommer typ bara var 10e gång nu när jag gasar på. Har tankat bilen 3 gånger med bensin sen jag köpte den i november...

Okej. Annars brukar de vara ett problem, för mycket E85. Men så är det ju inte här. WG som sitter fast / dump som inte håller tätt gissar jag nog också på smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

11 Inlägg
5 mars 2011
inte att wg sitter fast utan ett styr problem till wg. men för all del kolla dumpen men den sitter på turbon bak direkt på turbon på nyare saab altså inte på något tryckrör som det gjorde på og9-3

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Men borde inte sånt komma som fel kod när man fel söker med datorn ?

Eller finns inte dumpen med i datorsystemet ?
Senast redigerat av Dreistars (5 mars 2011)

11 Inlägg
5 mars 2011
vi fick inte fram något på datorn när min magnetventil va sönder:s

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
jompa89 skrev:
vi fick inte fram något på datorn när min magnetventil va sönder:s

okej så man får pilla lite och testa sig fram alltså =/

11 Inlägg
5 mars 2011
japps det får man göra börja med att kolla alla slangar så dom inte är sönder. sen magnaetventilen och sist dumpen. för att komma åt dumpen måste du plocka ner hela insuget. mvh

60 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
jompa89 skrev:
japps det får man göra börja med att kolla alla slangar så dom inte är sönder. sen magnaetventilen och sist dumpen. för att komma åt dumpen måste du plocka ner hela insuget. mvh

Men vad trevligt mad tur man har en bror som utbildar sig till mekaniker smile

Tack för alla tips

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
6 mars 2011
Dreistars skrev:
jompa89 skrev:

Men vad trevligt mad tur man har en bror som utbildar sig till mekaniker smile

Tack för alla tips

Hade något liknande problem med min v70.. och då var det magnetventilen.. inget dök upp på felsökningen med datorn, men det är därför magnetventilen både är elektrisk styrd och mekaniskt. Tror inte felsökning med dator hittar alla mekaniska fel då den inte har nåt att mäta med hur den skulle kunna vara trasig... Tror den bara hittar fel som styrs med elektroniken..

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

60 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Lämnade in den på garantin på Biva.  Dom hittade inget och dom tyckte bilen gick bra.. Själv tycker jag fortfarande att den går ojämnt och är slö efter 140, förut va det inga problem att komma upp i 180... Inte för att man ligger i den hastigheten dagligen men tycker inte man ska behöva varva en lätt tryckare  på 5 tusen innan det händer något... Någon som håller med mig lr har jag blivit fartblind  =/

1 327 Inlägg
8 mars 2011
Kanske kan vara en bra investering att köpa en turbotrycksmätare och koppla in i bilen så ser du vad laddtrycket ligger på.

60 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Kanske kan vara en bra investering att köpa en turbotrycksmätare och koppla in i bilen så ser du vad laddtrycket ligger på.

Jag har funderat på det och det blir nog att inhandla en...

60 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Nu har jag nog fått den vettigaste förklaring på att det gått ojämnt... Antispinn systemet  bromsar effekten utan att lampan lyser... Så nu kan man andas ut smile

Sök