4180
Sök

Hydraulisk handbroms fråga

51 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#1
Fick en kopplings cylinder av en polare idag som han sa att de gick att koppla in på bakre kretsen av broms systemet och vipps har du hydraulisk handbroms efter lite smide.
Nu frågar ja er hydraul kunniga om detta funkar:P
Storlek på cylinder är okänt.
Detta är inte lagligt de vet ja men fungerar de?
Någon som har erfarenheter eller någon typ an input är ja tacksam för!

MvH

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 mars 2011
#2
en kopplings cylinder har endast 1 ingång. en hydralisk handroms har minst 1 ingång och en utgång

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

51 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#3
aha, ja de borde ja fan kunnat lista ut själv:P

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"

KHRacing
8 mars 2011
#4
endast 350kr på www.rallyshop.se

http://rallyshop.se/produkt/Bromscylinder

Sedan behöver lite bromsrör, + en backventil som kostar 1100kr.

& ett t-kors för 145kr till bromsrören.

106 Inlägg
19 mars 2011
#5
hur tänker du med backventilen? antar att du menar att man sätter den på original bromsrör som kommer från huvudenheten så du inte får broms på framhjulen när du rycker i spaken. problemet är att när du väl bromsar med foten så kommer de blir kvar oljetryck i baksystemet så bromsarna låser sig.


73 Inlägg
19 mars 2011
#6
en huvudcylinder, Du kopplar den bara i serie med röret som går bak.
där behållaren skulle suttit på huvudcylindern, där sätter du röret som går framåt
utgående rör ifrån huvudcylindern, dra du till bromsarna bak.
bromsar du sen med fotbromsen så går oljan bara rakt igenom, svårare är det inte smile
Lycka till smile


Forummoderator
18 009 Inlägg
19 mars 2011
#7
Förr var det så att handbromsen skulle vara mekanisk, vet inte om reglerna ändrats...

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KHRacing
19 mars 2011
#8
Turbotk skrev:
en huvudcylinder, Du kopplar den bara i serie med röret som går bak.
där behållaren skulle suttit på huvudcylindern, där sätter du röret som går framåt
utgående rör ifrån huvudcylindern, dra du till bromsarna bak.
bromsar du sen med fotbromsen så går oljan bara rakt igenom, svårare är det inte smile
Lycka till smile

Rätt, men okså helt fel.

har man inte backventilen, så "KAN" man låsa upp bromsarna.
har hänt mig & flera andra jag känner personligen
.
Skulle du själv vilja råka ut för detta, istället för att montera en backventil som eliminerar
denna möjligheten ? Det "KAN" vara rent sagt farligt.

73 Inlägg
19 mars 2011
#9
KHRacing skrev:
Turbotk skrev:
en huvudcylinder, Du kopplar den bara i serie med röret som går bak.
där behållaren skulle suttit på huvudcylindern, där sätter du röret som går framåt
utgående rör ifrån huvudcylindern, dra du till bromsarna bak.
bromsar du sen med fotbromsen så går oljan bara rakt igenom, svårare är det inte smile
Lycka till smile

Rätt, men okså helt fel.

har man inte backventilen, så "KAN" man låsa upp bromsarna.
har hänt mig & flera andra jag känner personligen
.
Skulle du själv vilja råka ut för detta, istället för att montera en backventil som eliminerar
denna möjligheten ? Det "KAN" vara rent sagt farligt.

Var å hur skulle denna backventil sitta å fungera? Vi har den inte på rallybilen :s



Sök