Här ar det länge sedan man var...Har dock inte hänt sådär vansinnigt mycket sista året... haft problem med att bilen gått fett/snålt om vartannat utan vi riktigt kommit fram till varför, samt att sista halvan på sommaren ägnades åt att strula med kopplingen...
Min Spec steg3+ koppling slirade ju redan i bänken för några år sedan och ville inte vara med när man våldade allt för mycket.
Skitsamma tänkte jag då jag ändå inte svinar runt på räserbanor utan tycker det är roligast att överraska bilar på motorvägen, men nu när jag fick hem slicksen tänkte jag att det var dags att se över kopplingen ändå...
För skojs skull blev det lite testkvällar på slicksen med gamla kopplingen, bara för att se hur illa det skulle gå och det gick förvånandsvärt bra. först efter många repor efter varann började den trilskas..
Eftersom man även kommit till insikt att det finns andra roliga saker än bilar här i livet så tänkte jag försöka komma billigt undan. en 6-puckad sinter hoppades jag skulle vara lösningen, dock visade det sig att när vi rev ner dom gamla bitarna var dom ganska illa åtgångna. Både lamell och svänghjul var helt ihjäl och tryckplattan såg inte särskillt bra ut heller, nödlösningen blev att köra med ny 6-pucklamell, samma tryckplatta, och orignal svänghjul.
Men det gick sådär...Testade två starter och det slirade mer än någonsin... stod i princip helt still!
Så det var bara att bita i det sura äpplet och beställa hem en tvåskivig tilton
Efter lite lurande och klurande satt den till slut på plats tillsammans med ett nytt svänghjul.
Glädjen var dock inte långvarig då den skulle ner till AGs i Norrköping för ny mappning för att få ordning på bränseprobematiken samt att mosa på laddet lite mer direkt efter att kopplingen var på plats. Gick ett par timmar sedan ringde Tony på AGs och sa att kopplingspedalen gick rakt ner i golvet...
Visade sig att slaget i pedalen var för långt så packningana i det hydrauliska utrampningslagret gick åt skogen...
Upp i lyften och ner med lådan igen, byta packning och sedan ihop... och där är jag nu.
Blir att bygga till ett pedalstopp samt att göra ett flödestest/rengöring på spridarna som vi nu tror kan vara problemet till den ojämna gången.
Langar upp lite bilder och filmer från sommaren om någon är intresserad
http://www.garaget.org/video/147418http://www.garaget.org/video/147602http://www.garaget.org/video/147603// Mattias