Dags för en update ang motor jobbet.
Då de nya "storkolvarna" (3:e överd. / 75.73mm) ska beläggas med ett 3/10mm tjockt värmeisolerande keramiskt skikt och blockytan planas (minsta möjliga typ 1-2/10mm) så måste kolvarna tas av minst lika mycket på höjden. Sen är där urgröpningar i kolvtoppen som inte kommer att försänkas, detta i kombination med en något önskad komp.sänkning har resulterat i att 6/10mm totalt skulle tas av från kolvarna.
Enda plana ytan på denna kolvtypen som det går att utgå ifrån.
Tillv. en "hub" för att kunna sätta upp kolvarna mot.
Uppriktning av kolv, då dessa kolvar är helt nya och få fram ett set till inte låter sig göras snabbt gäller det att det blir rätt vid första försöket!
Då uppspänningen inte var den stabilaste och pga. platsbrist svårt att få till en optimal skärvinkel så tog jag bara ta 3/10mm åt gången...
Färdigsvarvat, blir ganska ok resultat om man duschar på lite T-röd under bearbetningen.
Det lyckades, men det kändes lite "fel" att sätta nya kolvar mot bandslipen.. Även om än det bara var för att slipa bort en liten resterande upphöjning i mitten där dubben (muttern) hade legat an.
Blästrad och med en 3/8" rörstuss monterad för få returoljan från turbon direkt ner i sumpen.
Nu är äntligen block, grenrör, sump och kolvar lämnade till Metalock för ytbehandling och ska förh.vis vara klara på fredag.
thomas