Hej igen.
Här kommer dagens bravader.
Idag har det varit en hektisk dag för mig.
Ytterligare sponsor tillkom i förmiddags nämligen E.T.T( erikssons transmissions teknik) i mellerud.
Jörgen Eriksson fattade tycke för projektet och ställde upp med att ta isär och syna hela lådan och titta om man kan förstärka etc.
Så det bar iväg till mellerud snabbt som ögat och där tog vi isär växellådan som skall på bilen.
Fick en djup och bra lektion om vad som man skall kolla på för att göra en status kontroll.
Jörgen som under många år har arbetat med växellådsbyggen till rallycross bilar, kunde inte se att det skulle behövas förstärkas och inte heller hur man skulle kunna göra detta utan att mer eller mindre göra nya stockar och drev.
Vilket skulle vara en MKT kostsam och onödig historia med tanke på det i hans ögon måttliga effekt uttaget och storleken på ingående detaljer.
Stockarna, lager, synkringar och dreven såg bra ut.
Man har tidigare kört med en taskig olja som var gjort en mycket vanlig sak nämligen svavelutfällning, där av den bruna färgen i huset och på bilderna.
Vi kommer givetvis att skölja denna låda innan vi fyller den med special olja från SWEEDEX.
Det som kom fram var att man kan överfylla lådan med olja samt att dra fler skruv i huset.
Tack Jörgen!!
Lite bilder på denna aktion!!
En bit in i denna låda och ett par delar ute så såg det ut så här:
Här ser man kronhjulet och de berömda nitarna, det är dessa som i senare modeller går av och orsakar en låda marackas.
När man tagit ut allting ur lådan så ser huset ut så här.
Mycket delar blir det efter ett tag och man bävar för att allt skall tillbaka på rätt plats igen.
Här är nästa känsliga punkt nämligen 5te växeln.
Här slarvas det ofta med oljan och då tar 5an stryk.
Börjar med att den inte vill gå i, slutar med ras... :problem:
Efter detta så tog jag tag i avgassystemet igen.
Måttning och kapning var ju klart redan för ett par dagar sedan med nu vart det till att svetsa ihop systemet och då blev det så här:
När jag sedan hade provmonterat och konstaterat att det faktiskt blev löjligt bra så var det hem och lacka upp det.
Tycker det ser ut som vilket Simons system som helst, blev dj..igt nöjd med resultatet.
Det vart allt för idag.
klart slut!!
thomas