3446
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 044 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#81
Hej
Nu har jag glädjen att presentera en ny sponsor.
http://www.Sweedex.se

Swedex racing oil´s har under ett par årstid arbetat med special oljor för racing applikationer.
Lars Engman på swedex har visat intresse för att vara med i teamet runt detta projekt och skall enl bästa förmåga sköta utvecklingen på oljesidan.

Tryck, värme och kontaminering är utmaningen för Lars att hantera.

Ni som håller på med racing eller annat oljekrävande kolla in deras sida.

Välkommen Sweedex!!!

thomas


563 Inlägg
1 080 Inlägg
7 april 2011
#83
Grattis smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
542 Inlägg
7 april 2011
#85
detta e så jäkla kul att följa big_smile grattis till sponsorn och inbjudan. mvh mazdalover

563 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#86
Hej igen.
Här kommer dagens bravader.

Idag har det varit en hektisk dag för mig.

Ytterligare sponsor tillkom i förmiddags nämligen E.T.T( erikssons transmissions teknik) i mellerud.

Jörgen Eriksson fattade tycke för projektet och ställde upp med att ta isär och syna hela lådan och titta om man kan förstärka etc.

Så det bar iväg till mellerud snabbt som ögat och där tog vi isär växellådan som skall på bilen.

Fick en djup och bra lektion om vad som man skall kolla på för att göra en status kontroll.

Jörgen som under många år har arbetat med växellådsbyggen till rallycross bilar, kunde inte se att det skulle behövas förstärkas och inte heller hur man skulle kunna göra detta utan att mer eller mindre göra nya stockar och drev.
Vilket skulle vara en MKT kostsam och onödig historia med tanke på det i hans ögon måttliga effekt uttaget och storleken på ingående detaljer.

Stockarna, lager, synkringar och dreven såg bra ut.
Man har tidigare kört med en taskig olja som var gjort en mycket vanlig sak nämligen svavelutfällning, där av den bruna färgen i huset och på bilderna.

Vi kommer givetvis att skölja denna låda innan vi fyller den med special olja från SWEEDEX.

Det som kom fram var att man kan överfylla lådan med olja samt att dra fler skruv i huset.

Tack Jörgen!!

Lite bilder på denna aktion!!

En bit in i denna låda och ett par delar ute så såg det ut så här:
http://forumbilder.se/images/fc2011113819P38b7.jpg

Här ser man kronhjulet och de berömda nitarna, det är dessa som i senare modeller går av och orsakar en låda marackas.
http://forumbilder.se/images/802011113930P2d15.jpg

När man tagit ut allting ur lådan så ser huset ut så här.
http://forumbilder.se/images/ac2011114346P4fee.jpg

Mycket delar blir det efter ett tag och man bävar för att allt skall tillbaka på rätt plats igen.
http://forumbilder.se/images/012011114108Pbaf6.jpg

Här är nästa känsliga punkt nämligen 5te växeln.
Här slarvas det ofta med oljan och då tar 5an stryk.
Börjar med att den inte vill gå i, slutar med ras... :problem:
http://forumbilder.se/images/972011114429P7bb2.jpg

Efter detta så tog jag tag i avgassystemet igen.
Måttning och kapning var ju klart redan för ett par dagar sedan med nu vart det till att svetsa ihop systemet och då blev det så här:
http://forumbilder.se/images/412011114844P5585.jpg

När jag sedan hade provmonterat och konstaterat att det faktiskt blev löjligt bra så var det hem och lacka upp det.

Tycker det ser ut som vilket Simons system som helst, blev dj..igt nöjd med resultatet.
http://forumbilder.se/images/c92011115028P817e.jpg

Det vart allt för idag.

klart slut!!


thomas
Senast redigerat av polo_td (8 april 2011)


820 Inlägg
8 april 2011
#87
Härligt med ännu fler sponsorer, fräckt att se lådan isärplockad sådär!

Jävligt schysst avgassystem!

Om man säger

563 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#88
Nu har jag tittat i tidplanen och det är dj..ligt tight med tiden.

Själv har jag mätar hållare, rutbyte, dekaler, rekond, interiör montering, mätar montering motor montering, downpipe bygge, kylar kablage, fläkt montage, Ic rörsdragningen.
Sub frame montering plus lite efter kontroller och justeringar att göra.
Tight är bara förnamnet.......   Men det skall gå. smile

hade

Tåget går snart!!!!!!! 

thomas


563 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#89
Hej på er alla!

Dagens update handlar om mätare och konsollen till dessa.
Det finns inget bra alternativ att köpa och inget bra ställe att ha dessa på i instrumentbrädan.
Jag vill ha 4st mätare dvs Avgastemp, oljetemp, oljetryck och turbotryck.

Då vart det till att göra en konsoll.
Blev så här:

http://forumbilder.se/images/1b201112432AMa78c.jpg

http://forumbilder.se/images/a5201112458AM92b7.jpg

Och efter grundning och lite färg vart det färdiga resultatet så här.
I bakgrunden kan man se det eminenta avgasröret. :thumbup:

http://forumbilder.se/images/c9201112600AMab6d.jpg

http://forumbilder.se/images/1e201112711AMec70.jpg

Tagna med mobil kameran och darriga händer där av den dåliga skärpan.
Lite trött nu skall gå till sängs nu.
Godnatt eller godmorgon kanske det är.

thomas


1 080 Inlägg
9 april 2011
#90
Ser ju bra ut måste jag säga, men svårt att avgöra om det är en femetta innan den sitter i bilen smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#91
Hej
Ja, det blev riktigt bra.
Skall bli kul och se hur den slutligen passar in i bilen.

Lite mer jobb med bilen idag.
Skall dra kablage och måtta till rör till downpipen samt förbereda slangar och kablage till mätarna etc.

På återseende.

thomas
Senast redigerat av polo_td (9 april 2011)


563 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#92
halloj!

Var ner vid bilen och provmonterade konsollen för mätarna.
Avgas systemet sitter som en smäck, blev riktigt nöjd, fick inga bilder på detta dock.

Bilderna blev skit men dom får fungera just nu, ändå bara en teaser!!wink.

Strukturen på konsollen är igentligen matt och passar väldigt bra in i färgen så det blir kanoners detta.

Måste dra kabel och fixa en hålsåg så den blir helt klar till mätarna som kommer på måndag från
J-Spec.se.

http://forumbilder.se/images/b4201133436PM63fb.jpg

http://forumbilder.se/images/8c201133251PM59f9.jpg

http://forumbilder.se/images/e7201133327PM846c.jpg

http://forumbilder.se/images/a4201133351PM0d17.jpg

thomas
Senast redigerat av polo_td (9 april 2011)


563 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#93
Nu är alla kablar från motorrummet dragna.
Imorgon väntar hålsågning och dekal uppmätning.

Ni får gärna skriva och kommentera mera.
Det är det som gör det möjligt att orka hela vägen.

thomas


347 Inlägg
10 april 2011
#94
Det är ett otroligt jobb du gör!

Ett tips för att du inte ska trötta ut dig är att du fixar allt som har med motor och liknande först så att du får bilen rullande och sen fixar allt runtomkring som mätare och sånt. Då har du ett rullande projekt och det borde ge dig lite mer ork när du får ut och köra en sväng emellanåt.

Bara mina five cents. Ok, kämpa på! smile

1 080 Inlägg
10 april 2011
#95
o_lindh skrev:
Det är ett otroligt jobb du gör!

Ett tips för att du inte ska trötta ut dig är att du fixar allt som har med motor och liknande först så att du får bilen rullande och sen fixar allt runtomkring som mätare och sånt. Då har du ett rullande projekt och det borde ge dig lite mer ork när du får ut och köra en sväng emellanåt.

Bara mina five cents. Ok, kämpa på! smile

Kunde inte sagt det bättre själv !!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#96
Tack för era kommentarer.

Problemet med det som föreslås är att motorn är i malmö, bilen i gbg, insprutningspumpen byggs i aneby och inredningen i trollhättan allt sammansätts på tisdag om en vecka.

Onsdag tvätt rekond och transport till elmia.
Annars hade ett rullande projekt varit det självklara.

men ett stort tack för förslaget.

thomas


1 080 Inlägg
10 april 2011
#97
Jo det försvårar ju läget lite..

Synd att man inte svänger förbi elmia och kan kika på den, hade vart riktigt kul smile Menmen det kommer väl fler chanser hoppas jag.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

hondaaaaa
411 Inlägg
10 april 2011
#99
Kommer bli så fet! Kan tyvärr inte heller komma till Elmia för att titta sad

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

563 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#100
Jaha då vart man hem kommen från garaget.

Idag har jag gjort en täckplåt som skall sitta över batteri och fläktdiket som finns på denna bil, det ser inte så roligt ut att se ner där varjegång man öppnar huven.

Det tar lite tid att göra dessa saker.
Dragit om elen till kylfläkten, blev lite special då polon´s ordinarie fläkt har två hastigheter.
Motorn har ett motstånd som reglerar fläkthastigheten vilket jag inte skall ha nu.
Behöver fläkten starta vill jag att den gör det med högsta hastighet.
Så det blev till att kapa lite och fixa men nu skall det fungera som det är tänkt.

Har börjat kolla hur jag skall göra med bak skärmarna och dom främre skärmkanterna.
Bilen har ju bredare bakaxel nu men till min fördel mer negativ camber vinkel så, typ 2cm ut per sida/bak och 1 cm ut fram skulle nog fungera.

Blir till att kapa och modifiera i morgon tror jag.

hade

thomas



Sök