3158
Sök

Tomt Batteri efter 2 dagar

5 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Kan ni snälla ge mig några tips på mitt problem med min Audi A4 1.8T från 2001. Det hela började med att jag inte fick värme i bilen, Så jag lämnade in den till verkstaden, De bytte vattenpump, kamrem, termostat, och några andra komponenter... betalade drygt 20 000kr för dem.

Nu till problemet, Det är något som drar ut batteriet, Jag märker den när jag låter den stå parkerad över två- tre dagar...Ingenting som lyser, jag kan inte ens låsa upp bilen med fjärr. Batteriet är också bytt, De har mät strömmen, Allting ser bra ut.
Stereon är bortkopplad, Larmet Finns, Carguard... Vet inte om den som struler... men jag hade inte detta problemet innan!!

Den enda som lyser är ett litet lysdiod som sitter på låset i vänstra fram dörren... normalt brukar den blinka svagt när bilen står låst. Men nu lyser den stark fast sken...

Kontrollerat laddningen bilen laddar 13.8 volt
urdragning av ström 0.038 amp.

Hoppas någon av er kan berätta vad som är fel på den...

Tack
Chane

21 761 Inlägg
8 mars 2011
#2
13,8 V laddspänning är aningen i underkant, men det fungerar. En viloström på 0,038 A är väl inte onormalt för bilar med larm kan man säga, sånt drar inte ur batteriet på det där sättet. Gör en ny mätning själv när bilen är avstängd och låst, strömmen ska rimligtvis vara betydligt högre än deras mätning. smile

Har du otur så är det något som efter ett tag börjar dra ström, dvs det märks inte tex de första minuterna eller så. Såna saker är mycket svåra att få reda på med vanliga mätningar.
Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 mars 2011
#3
Hade ett liknande fel på en BMW förut. Det slutade med att jag satte en huvudbrytare men det hjälpte inte heller! Jag misstänkte krypström i startmotorn då den var det ända som inte gick på min brytare. Kanke kan vara nåt?  0,038A är ju ingenting, det ska ta betydligt längre tid för batteriet att tömmas då.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 327 Inlägg
8 mars 2011
#4
Har du testat låsa bilen med bara nyckeln och se så det inte är något med larmet som drar ström?


Forummoderator
18 013 Inlägg
8 mars 2011
#5
Att dioden som indikerar larm/låst bil lyser är en varningsflagg på att något är fel. Titta i inst.bok. där det bör nämnas.

Hur gammalt är batteriet? Det kan ju faktiskt ha gett upp men inte så plötsligt kanske?

Dök felet upp precis efter du varit på verkstad? De kan ju ha kommit åt nån kabel/komponent som sen fick ett frispel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#6
Tack for era svar verkligen uppskattad.

Jag har testat låsa bilen med nyckel, Alltså låta bilen vara olarmad, Det hjälpte inte!
Detta felet dök upp efter att jag har varit hos verkstad, Det är helt ny batteri, en månand gammal, Köpte från samma verkstad.
Jag tror inte heller att det är fel på generatorn, Jag kan ju köra hur mycket jag vill, Jag ser inga varnings lampa och fortfarande kan starta bilen nästa dag, Det är just när jag låter den vara över två eller tre dagar, då är den helt död!

Jag hara pratat med mekanikern idag och kommer lämna bilen idag...Vi får se hur det går.

Tack
Chane

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 mars 2011
#7
Att tömma ett 80 Ah batteri med en ström på 38 mA tar 80/0.038= 2105 h ~88 dygn, så det måste vara något annat.


5 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#8
Idag hämtade jag bilen igen från samma verkstad, mekanikern sa att han hade bytt låset på dörren, Där dioden sitter. Och han berättade att bilen stod 5 dagar ute och det har inte dragit något ström och bilen kunde startas utan problem. Jag vet inte, vad är det som är fel... Jag ska se om byte av låset hjälper...

återkommer om 2 dagar...

5 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#9
Jag hämtade bilen i torsdags, lämnade på parkeringen, nu idag lördagförsökte jag starta den, det gick inte!
nu är jag trött på denna verkstaden. Vad har jag för rätt mot denna verkstad ? Detta felet dök upp efter bilen har varit hos dem... kan jag reklamera jobbet som dem gjorde från början ? Eftersom problemet kom efter det!!
jag hade inte denna problemet innan...
har jag denna rätt ? har ni några tips ? jag har nu varitt på denna verkstad över 5 gånger med samma fel!!

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 mars 2011
#10
Och det är ingen bagagerums/under huven/handskfacks-lampa som står på konstant då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
26 mars 2011
#11
batteriet som är helt slut kanske ? om du laddar det och sedan har det urkopplat någon dag sen provar att starta med det? funkar det dåå så borde det vara något som står och drar ur det.
Startar det inte så är det väl batteriet som är slut?

Rätta mig gärna om jag har fel i vad jag säger!


1 319 Inlägg
26 mars 2011
#12
skrew skrev:
batteriet som är helt slut kanske ? om du laddar det och sedan har det urkopplat någon dag sen provar att starta med det? funkar det dåå så borde det vara något som står och drar ur det.
Startar det inte så är det väl batteriet som är slut?

Rätta mig gärna om jag har fel i vad jag säger!

han skrev att batteriet var nytt för några poster sen

_----------'

341 Inlägg
26 mars 2011
#13
batteriet kan ju fortfarande vara kasst även fast det är nytt.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 mars 2011
#14
Har ju hänt att nya batterier packar. Om det har varit tomt och skitkallt kan det ju frysa ganska lätt, dessutom kan man ju få ett måndagsex.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

71 Inlägg
27 mars 2011
#15
sleepyoh skrev:
skrew skrev:
batteriet som är helt slut kanske ? om du laddar det och sedan har det urkopplat någon dag sen provar att starta med det? funkar det dåå så borde det vara något som står och drar ur det.
Startar det inte så är det väl batteriet som är slut?

Rätta mig gärna om jag har fel i vad jag säger!

han skrev att batteriet var nytt för några poster sen

Kan som sagt endå vara dåligt, men eftersom det är nytt så borde det fortfarande finnas garanti kvar, så det är ju bra om man tar reda på om det är batteriet som är kasst eller om det är något som drar ström.

Just my two cents..


21 761 Inlägg
27 mars 2011
#16
chane78 skrev:
Detta felet dök upp efter att jag har varit hos verkstad, Det är helt ny batteri, en månand gammal, Köpte från samma verkstad.

Som andra skriver så kan även ett helt nytt batteri vara dåligt. En sak jag skulle vilja veta är ifall felet fanns innan batteribytet eller om batteriet byttes just pga detta fel. Om felet började efter batteribytet så är ju batterifel den troligaste orsaken som jag ser det, men om felet fanns innan batteribytet så borde problemet bero på annat. smile

5 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#17
det är nytt fel som kom efter bilen har vairt hos dem. Batteriet är bytt två gånger!
Det finns ingen lampa som lyser när bilen är avstängd, jag har kollat flera gånger!

Det finns en annan grej som jag har tänkt, när jag försöker med starthjälp, Jag måste koppla från stömgivade batteri plus till plus och minus till minus, Om jag koppla plus till plus och minus till en metal... Jag kan inte starta den!

Kan det vara något med jodningen ?
Har jag rätt att reklamera det första jobbet ?

Tack
Chane

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 mars 2011
#18
Jordfel mellan motor & kaross, ta en startkabel mellan motorn och karossen så ser du ju. Laddningslampan brukar inte reagera på det heller. Där har du med största säkerhet ditt problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök