E34 är en av de mest välbyggda bilar Bmw byggt, och Bmw är inte direkt kända för att bygga skitbilar utan har tvärt om ryktet om sig att vara en av marknadens bättre bilbyggare så början på denna mening säger inte lite om bilen.
Du har fått tag på en med ok motor, och även om M50-sexan(?, en gissning) i din bil är en slithäst är sönderkörda Bmw inte ovanligt. Dessutom är bromsarna nya och av alla bussningar (="Gummidelarna") som kan ge sig på en bil har du bara sådana för 2400:- att byta: Det hade lätt kunnat landa på det tredubbla om fel saker varit utslitna. Dessutom är den rostfri, vilket aldrig är en nackdel.
För mig låter det som om du sitter på en av de mer driftsäkra bilmodeller jag känner till och att denna är i riktigt bra skick, och med tanke på vilken underbar bil E34 är hade jag utan tvekan tyckt att en sådan i bra skick var värd lite vård.
Så som jag förstår det är "hela" utsidan bucklig? Frågan är om inte det blir billigast och enklast att byta ut de delar som går att lossa och är skadade: Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka. Allt detta går att byta själv mot delar i fint skick. Tak och bakskärmar blir lite svårare, eftersom en firma troligen blir dyr är det nog lämpligast att ge sig på detta själv.
Eftersom sannolikheten att du hittar delar i samma färg som din bil har idag är mycket liten får du nog räkna med en omlackering med, om du hör med några firmor och kanske väljer att göra delar av underarbetet själv blir det kanske inte så dyrt? Och framför allt: Med fin lack duger en E34 lika bra till jobbet som till en galapremiär i mina ögon!
Jag tycker helt klart det låter som om denna bilen är värd vård, jag tycker till och med det låter lite dumt att göra sig av med en sådan bra bil i så fint skick för att den ser lite tråkig ut. Fixa den och du har en bil livet ut!