2814
Sök

Hög HC-halt, virvelkammar-diesel.

4 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Besiktigade min gamla MB Vito Diesel (110D) idag, med tokigt högt HC som följd (dubbelt gränsvärde).
Mao, jag vill få ner HC-värdet betydligt! Att köra på annat bränsle vid efterkontroll kan vara en lösning. Andra idéer tas också emot tacksamt!

Finns det någon lösning?
1. Raps? Funkar väl bara vid relativt låg belastning? Annars (när bilprovningen övervarvar i vanlig ordning) blir de väl samma HC som med vanlig diesel?

2. Fotogen? Funkar det och var kan man köpa det utan att bli ruinerad och få fel typ?

3. Alternativ?

Mycket tacksam för hjälp i detta!
Senast redigerat av designine (10 mars 2011)

Verkstadschef
46 Inlägg
14 mars 2011
Börja med ny olja+filter och nytt bränsle och luftfilter det brukar göra ganska stor skillnad

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2011
Hur gammal är Viton? Har aldrig vart med om att dom mäter HC på en diesel, utan enbart K-värdet...
HC brukar ju blir högt på bensinbilar när dom drar olja, och hur du ska undvika att få olja i förbränningne på en diesel är en bra fråga...

Har du CO-halt m.m också på ditt protokoll?

Känns spontant som att bes gjort nått galet...

Men prova med service först, luftfilter m.m...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 353 Inlägg
14 mars 2011
precis som twin-cam sa, så har jag aldrig varit med om att dom mäter HC eller CO värden alls på en diesel? oavsett årsmodell.. enbart K värde som dom brukar mäta

There's no replacement for displacement

4 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Jo, helt rätt. Det var K-värdet de mätte.

Vet nu också problemet – tidigare ägare har helt sonika svetsat rakt rör där katten suttit...eftersom den personen också sysslar med motorsport och bilar 'proffesionellt', har denna också lyckats få den igenom besiktning precis innnan ja köpte den. Lite tråkigt men nu vet jag vad de är för en person wink Lära den hårda vägen...

Sök