3507
Sök

Lacksläpp fälgbana

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
Mina fälgar har börjat få lite lacksläpp och blivit fula i fälgbanan, de har också råkat ut för lite kantstötningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f0a806645a5bc3e7c2066fe7163847e6.jpg

Kan jag slipa ner klarlacken och sen lacka själv? Eller måste de lämnas in för att få det bra?

// AD_

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 mars 2011
#2
Beror på hur händig du är, men de fälgarna hade jag inte lagt pengar på.


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#3
Jag har ju grejat en del, så jag har ju inte tummen mitt i handen.

Men det bör väl gå, men det lär ju ta tid?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

19 Inlägg
10 mars 2011
#4
slipa fälgbana går fort, sätt fälgarna bak och hissa upp bakdelen av bilen på pallbockar. starta motorn, ge lite gas och håll ett sandpapper på en kloss eller nåt emot. samma procedur gäller för polering. Akta fingrarna och löst sittande kläder bara


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#5
Smart tips där! smile

Lutar åt att jag fixar till dem, och eventuellt byter om jag hittar några jag vill ha.

Vad ska man använda för klarlack när de är slipade om polerade?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 079 Inlägg
11 mars 2011
#6
har precis gjort iordning fälgar som var i mer bedrövligt skick än det där, visserligen är det inte perfekt än men får ta lite tid, har hittills lagt säkert 40-50timmar på fälgarna och hade ingen möjlighet att sätta dom i nån svarv eller stå på tomgång med växel i även om jag kunnat så skulle mina ekrar krossat mina knogar. Tänker iaf hålla efter med vax bara, klarlack kommer släppa igen.
Senast redigerat av Madhouse (11 mars 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#7
Låter inget vidare med 40-50 timmar. hmm 

Kan vara värt att pröva med enbart vax, men tyvärr är jag lite lat så underhållet kommer nog kunna svikta.

Den som lever får se, ska börja med att slipa dem först.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#8
Madhouse skrev:
har precis gjort iordning fälgar som var i mer bedrövligt skick än det där, visserligen är det inte perfekt än men får ta lite tid, har hittills lagt säkert 40-50timmar på fälgarna och hade ingen möjlighet att sätta dom i nån svarv eller stå på tomgång med växel i även om jag kunnat så skulle mina ekrar krossat mina knogar. Tänker iaf hålla efter med vax bara, klarlack kommer släppa igen.

Läste igenom din projekttråd. Fälgarna såg riktigt fina ut efter en del arbete. Bilen din såg riktigt fin ut den också smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 174 Inlägg
11 mars 2011
#9
AD_ skrev:
Smart tips där! smile

Lutar åt att jag fixar till dem, och eventuellt byter om jag hittar några jag vill ha.

Vad ska man använda för klarlack när de är slipade om polerade?

tjena, kolla gärna mitt foto album där jag renoverar och högglans polerar fälgar. mvh


2 174 Inlägg
11 mars 2011
#10
Dubs skrev:
Beror på hur händig du är, men de fälgarna hade jag inte lagt pengar på.

vekling...kolla mitt album ska jag visa hur man gör...tar mycket tid, men har man tiden så är det värt....matrealet är inte mer en en tusenlapp totalt för 4 fälgar. Bmw fälgarna jag renoverade var värda 500 kr tillsammans kantstötta och helt förstörda typ. Efter ca 50 timmar per fälg var dom mirakel fina och vipps värda sin vikt i guld...vilka blickar med 10 tum breda högglans polerade y rondell...


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#11
hangman skrev:
AD_ skrev:
Smart tips där! smile

Lutar åt att jag fixar till dem, och eventuellt byter om jag hittar några jag vill ha.

Vad ska man använda för klarlack när de är slipade om polerade?

tjena, kolla gärna mitt foto album där jag renoverar och högglans polerar fälgar. mvh

Riktigt hästjobb du utfört! Riktigt imponerad. Funkade medlet du använde bra? Tänkte så att det inte fräter bort allt tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 174 Inlägg
12 mars 2011
#12
AD_ skrev:
hangman skrev:
AD_ skrev:
Smart tips där! smile

Lutar åt att jag fixar till dem, och eventuellt byter om jag hittar några jag vill ha.

Vad ska man använda för klarlack när de är slipade om polerade?

tjena, kolla gärna mitt foto album där jag renoverar och högglans polerar fälgar. mvh

Riktigt hästjobb du utfört! Riktigt imponerad. Funkade medlet du använde bra? Tänkte så att det inte fräter bort allt tongue

hehe tackar. Jo det är kul och omvandla sånt som tex någon annan skrev inte värt och lägga tid på....sen lägger man tid och kärlek och gör RÄTT så blir det små mirakel.

Det där medlet CRC gasket remover finns att köpa på mekonomen och är till för att rengöra motorblock ta bort gammalt packnings matreal m.m det är underbart för att ta bort gamla klarlacken det blir som snor, sen kan man börja slipa, jag har skrivit allt i mitt album vad du ska använda.

Tänk på att du måste snurra fälgarna i en ställning tex du kan inte ha fälgarna på marken och slipa det blir riktigt jävla ojämt slipat och blir INTE snyggt eller bra. Jag byggde en ställning med 5 bult hål, en vevarm från en racercykel hade samma bultmönster som bmw haha sen en hållare för cykelramar löste problemt så snurra jag fälgarna för hand, hissa upp bilen bak ordentligt lägga i växel funkar också ha en vattenslang som sprutar lite lite på fälgen hela tiden, men akta fingarna för helvete tongue

börja med ca 180 papper kör ca 15-20 min innan uppgradering i papper, till 240 sen 400 sen 600 sen 900-1000 sen 1200 sen 1500 och upp till 2000 kan man köra endast våtslip. Man kan ej fuska och hoppa över några papper då drabbar det resultatet, tro mig.

Jag slipade även ner ca 3-4 mm kantstötningar riktigt grova, syndes inte efter.

Du kommer lyckas, öva bara sakta men säkert och låt det ta tid, för tid tar det...du kommer vilja ge upp både en och 10 gånger.

Jag la som sagt 50 timmar per fälg.

Kolla gärna motorrummet på min 850 får du se en hel vinters arbete, ovärderligt i pengar, och grymt kul och få kommentarer med folk som uppskattar hårt arbete som inte går köpa billigt på någon stylingfirma smile

Mvh



Sök