Tät vevhusventilation volvo 940 Turbo 97 + spikningar

Gunnarsson93
12 mars 2011 · 8 Inlägg

Jag har fått problem med tät vevhusventilation på min Volvo 940 Turbo

Vid fullt ladd trycks oljestickan upp och den spikar, kan inte bli klok riktigt på mitt problem och söker nu hjälp från någon som vet nått om det

jag har plockat loss oljefällan som sitter i blocket (den svarta plastbehållaren) och gjort rent den grundligt i diesel och blåst ur den med tryckluft så den är 100% ren, jag har också rengjort slangen som går från tryckröret till oljefällan med diesel och tryckluft och den var också ren, dock hittade jag inget filter i slangen. vad jag har kunnat läsa mig till på nätet så har jag förstått det så att det ska sitta ett filter i slangen, men att det filtret är värdelöst ändå och plockas oftast bort för att det inte behövs, så i mitt fall kanske detta redan är bort plockat, kan det vara så? rätta mig gärna om jag har fel. Är det någon som vet om det finns någon annan orsak till att oljestickan trycks upp och att han spikar???

Senast redigerat av Gunnarsson93 (12 mars 2011)

SupraMannen
25 april 2011 · 43 Inlägg

har samma problem med min 940 turbo. Men oljestickan har inte flöge upp iaf^^ har precis gjort rent oljefällan jag med inte kört nått ännu för jag väntar på att packningslimmet ska torka runt den:) så får se om det föste sig för mig. var ganska mkt skit i oljefällan iaf.

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
25 april 2011 · 8 Inlägg

De löste sig efter lite körning efter rengöringen av oljefällan men han spikar fortfarande som en gris när laddtrycksmätarn står i botten, så funderar på om det kan vara nå databox som spökar eller vad kan det vara tror du?

Rogge_J
25 april 2011 · 88 Inlägg

Var slangen från oljefällan ner i blocket ok??? jag har gjort iordning flera såna motorer som tättnat där.

Att den spikar KAN bero på olja i cylindrarna, men också på otäta kolvringar mm, är ventilationen ok men oljestickan ändå åker upp har du nog en motorrenovering på gång.

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
Enchzzz
25 april 2011 · 347 Inlägg

Hur mycket laddar du då? Vad har du för chip?

SupraMannen
26 april 2011 · 43 Inlägg

okej va gött att de löste sig då smile oljan försvinner ur min än tyvärsad gjorde ju ren oljefällan igår. men tror att packningen nere i blocket där oljestickröret går in är dålig för ser att det är fullt med olja runt där. jag laddar runt 0.8 nu och för mig är de inga problem med spikningar iaf, vete fan va de kan vara?

Senast redigerat av SupraMannen (26 april 2011)

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
26 april 2011 · 8 Inlägg

Jag laddar också 0,8 men han spikade inte på 1,0 som jag hade de på när jag ställde in laddet utan de har han börjat göra nu de sista, men vet ju inte va felet kan vara:/

SupraMannen
27 april 2011 · 43 Inlägg

Hmm knepigt, men sänk laddet mer då om han spikar. Kollat tändstiften, spridare?

Tror iaf jag fick ordning på mitt oljelekage nu iaf:) Tog bort röret som oljestickan sitter i och packningen var en liten fjolig plastring som hade spruckit. så sätte dit 2st o-ringspackningar ist:) kört nån timme nu och kan ej se att det läcker ut olja där nere nu iaf smile

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
27 april 2011 · 8 Inlägg

Ja de hade väl varit gött om det räckte med dom packningarna o så om de kunde hålla tätt för dej sen, nja vet inte hur jag löser mitt problem riktigt för kan aldrig tänka mig att det är för laddet står för högt, för han rycker till nån gång ibland alldeles när man växlar och börjar dra på nästa växel, så de är la knacksensorn som slår ifrån då om jag inte har helt fel?

SupraMannen
6 oktober 2011 · 43 Inlägg

fortfarande problem med spikningar?

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
7 oktober 2011 · 8 Inlägg

Fick byta topplockspackningen på han, och tror det var för att den laddar för mycket för den var rak och fin i toppen och har aldrig gått varm, men spikar fortfarande, men tror att wastegaten är kass på den så den laddar lite mer än den ska, så jag ska nog pröva med en ny WG;) tack för att du frågade:D

SupraMannen
7 oktober 2011 · 43 Inlägg

okej smile min har också börja spika på sista tiden. Köpte ett vikingchip Ecomax då sluta de på en gång som tur va smile men kolla även tändstiften förut och de var ingen vacker syn så dom måste bytas också^^ Ska på med en 531 topp nu med vx3 kam i och se hur den går sen big_smile hoppas de blir lite mer effekt iaf smile
Jasså laddar din mer utan att du har ställt på laddet?

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
8 oktober 2011 · 8 Inlägg

Ja den håller sig stadigt på 0,8 men när den kommer över 4000 varv så går mätarn i botten, det är lite knepigt men får väl testa med att byta WG

SupraMannen
8 oktober 2011 · 43 Inlägg

knepigt. inte nån liten sprika i slangen mellan turbon och wg:en då?

Toyota Aristo "JZS161 2JZ GTE VVTI SingelTurbo" (1999)
Gunnarsson93
10 oktober 2011 · 8 Inlägg

Nej det var det första jag kollade när den började spika wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang