2457
Sök

Övertryck i motorn på b230ft?

147 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Bilen har varit lite strulig till och från, så nu gjorde jag rent vevhusventen och den gick precis som den skall( enligt mig) typ 20-30 mil. Dock när jag hade monterat allt igen glömde jag slangen som går över blocket till gummibälgen efter LMM så de sprutade lite rök upp ur den vita saken mellan 3-4 cylinder.

Jag satte givetvis dit slangen igen och allt var frid och fröjd 20-30 mil tills de nu totalt knasar.  Det kommer inte upp någon rök genom den slangen som innan, det kommer rök ur oljestickan om man tar ur oljestickan. Det poffar från motorn någonstans ( det hade försvunnit när den gick som den skulle) halva blocket på baksidan är duschat ser det ut som:(

jäkla bajs!!! jag bytte inte den svarta burken men gjorde rent den.

Nu min fråga, är mina kolvringar eller något annat slut?

Jag har en b230ft 940 turbo.

84 Inlägg
13 mars 2011
#2
mikkep skrev:
Hejsan! Bilen har varit lite strulig till och från, så nu gjorde jag rent vevhusventen och den gick precis som den skall( enligt mig) typ 20-30 mil. Dock när jag hade monterat allt igen glömde jag slangen som går över blocket till gummibälgen efter LMM så de sprutade lite rök upp ur den vita saken mellan 3-4 cylinder.

Jag satte givetvis dit slangen igen och allt var frid och fröjd 20-30 mil tills de nu totalt knasar.  Det kommer inte upp någon rök genom den slangen som innan, det kommer rök ur oljestickan om man tar ur oljestickan. Det poffar från motorn någonstans ( det hade försvunnit när den gick som den skulle) halva blocket på baksidan är duschat ser det ut som:(

jäkla bajs!!! jag bytte inte den svarta burken men gjorde rent den.

Nu min fråga, är mina kolvringar eller något annat slut?

Jag har en b230ft 940 turbo.

Är ledsen att lägga dommen för dej men av att läsa det du skrivit så låter det som att du har trasig toppblocks packning. Dom brukar ryka ur oljestickan då. Kolla undersidan på oljelocket också. Kolla hur oljan ser ut.

Mvh!


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 mars 2011
#3
mikkep skrev:
Hejsan! Bilen har varit lite strulig till och från, så nu gjorde jag rent vevhusventen och den gick precis som den skall( enligt mig) typ 20-30 mil. Dock när jag hade monterat allt igen glömde jag slangen som går över blocket till gummibälgen efter LMM så de sprutade lite rök upp ur den vita saken mellan 3-4 cylinder.

Jag satte givetvis dit slangen igen och allt var frid och fröjd 20-30 mil tills de nu totalt knasar.  Det kommer inte upp någon rök genom den slangen som innan, det kommer rök ur oljestickan om man tar ur oljestickan. Det poffar från motorn någonstans ( det hade försvunnit när den gick som den skulle) halva blocket på baksidan är duschat ser det ut som:(

jäkla bajs!!! jag bytte inte den svarta burken men gjorde rent den.

Nu min fråga, är mina kolvringar eller något annat slut?

Jag har en b230ft 940 turbo.

gissar också på toppackningen.
kostar drygt 200 spänn att byta


147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#4
Volvo_Racing_ skrev:
mikkep skrev:
Hejsan! Bilen har varit lite strulig till och från, så nu gjorde jag rent vevhusventen och den gick precis som den skall( enligt mig) typ 20-30 mil. Dock när jag hade monterat allt igen glömde jag slangen som går över blocket till gummibälgen efter LMM så de sprutade lite rök upp ur den vita saken mellan 3-4 cylinder.

Jag satte givetvis dit slangen igen och allt var frid och fröjd 20-30 mil tills de nu totalt knasar.  Det kommer inte upp någon rök genom den slangen som innan, det kommer rök ur oljestickan om man tar ur oljestickan. Det poffar från motorn någonstans ( det hade försvunnit när den gick som den skulle) halva blocket på baksidan är duschat ser det ut som:(

jäkla bajs!!! jag bytte inte den svarta burken men gjorde rent den.

Nu min fråga, är mina kolvringar eller något annat slut?

Jag har en b230ft 940 turbo.

Är ledsen att lägga dommen för dej men av att läsa det du skrivit så låter det som att du har trasig toppblocks packning. Dom brukar ryka ur oljestickan då. Kolla undersidan på oljelocket också. Kolla hur oljan ser ut.

Mvh!

Ja jo jag tar hellre den dommen! undersidan av oljelocket alltså om du menar påfyllnadslocket så är de ju kletigt? jag är nog inte rätt man att dömma för att se hur oljan ser ut, du kanske har lust att kolla på söndag/ imorgon ?smile Det rycker som fan ur oljelocket när man kört iaf
Senast redigerat av mikkep (13 mars 2011)

322 Inlägg
13 mars 2011
#5
kolvringsbyte på gsmile

147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#6
driftking199 skrev:
kolvringsbyte på gsmile

säker?

84 Inlägg
13 mars 2011
#7
Jag kan glida förbi ev. ja! smile Kan messa och kolla om du är hemma då när jag ska ut!? smile kolvringar tror jag ej. låter mer som topp packningen, men om du lyfter på påfyllnads locket och kollar på innsidan av det är det kaffe med mjölk färgat där eller det som det ska att oljan är mörk och lätt flytig!? smile

Kolla i expantionskärlet, Lukta i det efter olje doft. Sen kolla om vattnet är lent. Alltså kör ner pekfingret och gnid lite med tummen kör att känna om oljan kommit i vattnet. smile det låter som att du har en topppackning som är ledsen men vi får se. Är det inte så att nån olja eller vatten har blandast befarar jag tyvärr kolvringarna smile hehe

Men jag hör av mej när jag glider mot svinninge! smile Jag ska nog ev. ändå ut och skruva ner min v70 i molekyler hehe smile

Mvh!


147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#8
Volvo_Racing_ skrev:
Jag kan glida förbi ev. ja! smile Kan messa och kolla om du är hemma då när jag ska ut!? smile kolvringar tror jag ej. låter mer som topp packningen, men om du lyfter på påfyllnads locket och kollar på innsidan av det är det kaffe med mjölk färgat där eller det som det ska att oljan är mörk och lätt flytig!? smile

Kolla i expantionskärlet, Lukta i det efter olje doft. Sen kolla om vattnet är lent. Alltså kör ner pekfingret och gnid lite med tummen kör att känna om oljan kommit i vattnet. smile det låter som att du har en topppackning som är ledsen men vi får se. Är det inte så att nån olja eller vatten har blandast befarar jag tyvärr kolvringarna smile hehe

Men jag hör av mej när jag glider mot svinninge! smile Jag ska nog ev. ändå ut och skruva ner min v70 i molekyler hehe smile

Mvh!

Tyvärr så ser de ju inte så oljigt ut på vatten sidan hmm dock har de väl dragits lite vatten vattnet var ju inte så blått som när jag hällde i de förut men. . ingen aning:(

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 mars 2011
#9
mikkep skrev:
Volvo_Racing_ skrev:
Jag kan glida förbi ev. ja! smile Kan messa och kolla om du är hemma då när jag ska ut!? smile kolvringar tror jag ej. låter mer som topp packningen, men om du lyfter på påfyllnads locket och kollar på innsidan av det är det kaffe med mjölk färgat där eller det som det ska att oljan är mörk och lätt flytig!? smile

Kolla i expantionskärlet, Lukta i det efter olje doft. Sen kolla om vattnet är lent. Alltså kör ner pekfingret och gnid lite med tummen kör att känna om oljan kommit i vattnet. smile det låter som att du har en topppackning som är ledsen men vi får se. Är det inte så att nån olja eller vatten har blandast befarar jag tyvärr kolvringarna smile hehe

Men jag hör av mej när jag glider mot svinninge! smile Jag ska nog ev. ändå ut och skruva ner min v70 i molekyler hehe smile

Mvh!

Tyvärr så ser de ju inte så oljigt ut på vatten sidan hmm dock har de väl dragits lite vatten vattnet var ju inte så blått som när jag hällde i de förut men. . ingen aning:(

behöver inte dra vatten eller blanda oljan med vattnet för att toppackningen gått. själv råkade jag ut för att packningen gick mellan en cylinder och en oljekanal. bilen rök vid höga varv och drog olja.


147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#10
mk2_power skrev:
mikkep skrev:
Volvo_Racing_ skrev:
Jag kan glida förbi ev. ja! smile Kan messa och kolla om du är hemma då när jag ska ut!? smile kolvringar tror jag ej. låter mer som topp packningen, men om du lyfter på påfyllnads locket och kollar på innsidan av det är det kaffe med mjölk färgat där eller det som det ska att oljan är mörk och lätt flytig!? smile

Kolla i expantionskärlet, Lukta i det efter olje doft. Sen kolla om vattnet är lent. Alltså kör ner pekfingret och gnid lite med tummen kör att känna om oljan kommit i vattnet. smile det låter som att du har en topppackning som är ledsen men vi får se. Är det inte så att nån olja eller vatten har blandast befarar jag tyvärr kolvringarna smile hehe

Men jag hör av mej när jag glider mot svinninge! smile Jag ska nog ev. ändå ut och skruva ner min v70 i molekyler hehe smile

Mvh!

Tyvärr så ser de ju inte så oljigt ut på vatten sidan hmm dock har de väl dragits lite vatten vattnet var ju inte så blått som när jag hällde i de förut men. . ingen aning:(

behöver inte dra vatten eller blanda oljan med vattnet för att toppackningen gått. själv råkade jag ut för att packningen gick mellan en cylinder och en oljekanal. bilen rök vid höga varv och drog olja.

Okej, vet dock inte om min ryker. Drar olja ifall man kör hårt /höga varv. och duschar blocket mellan motor o låda där någon stans!: (

N00RLING
14 mars 2011
#11
om din motor läcker olja bakom lådan så är de ju packningen bakom svänghjulet som är paj!
Men av de jag har sett o hört när du ska starta motor varm så låter de ju som att den har dåligt med kompression. då kan du ju få att den spottar in olja i förbränningen och då får du ju motorn att dra olja. men jag skulle nog säga att du komp provar maskin sen tar en slut sats av vart du ska börja.. kan båda vara topppackning och kolvringar som gör att du får sämre komp.

84 Inlägg
14 mars 2011
#12
Ringde till dej igår men fick inte fram några signaler, var utanför och kollade men såg dött ut. fast din bil stog hemma. Vi får ta det nån gång i veckan. Men som Jocke säger du borde göra att kompprov. Alt. Att du gör komp prov sen byter packningen kollar igen och ser om det vart bättre. Vart det inte det är det bara börja riva maskinen. finns säger bättre sätt. Eller så hittar du en beg motor på skroten för typ 2500:- smile Finns en på sollentuna skroten nu. Med m90 osv smile

Mvh!


147 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#13
Komp: 4an hade jag ca 10 , de 2 i mitten runt mellan 7-8 och 1an 8. är de dåligt?

N00RLING
15 mars 2011
#14
mikkep skrev:
Komp: 4an hade jag ca 10 , de 2 i mitten runt mellan 7-8 och 1an 8. är de dåligt?

körde du men olja som du snacka om tidigare? eller fulllast och sen drog runt motorn?
de verkar ju som de är ganska ok men komp. MEN skulle nog göra som björn sa byta motor eller prova men en ny topppackning.sen göra ett nytt prov. kolla att kamrem sitter som den ska.att NOLL markering står lika uppe och nere. kolla att inte kamen gått ner sig. de bara kolla så mycket som möjligt:)

84 Inlägg
16 mars 2011
#15
N00RLING skrev:
mikkep skrev:
Komp: 4an hade jag ca 10 , de 2 i mitten runt mellan 7-8 och 1an 8. är de dåligt?

körde du men olja som du snacka om tidigare? eller fulllast och sen drog runt motorn?
de verkar ju som de är ganska ok men komp. MEN skulle nog göra som björn sa byta motor eller prova men en ny topppackning.sen göra ett nytt prov. kolla att kamrem sitter som den ska.att NOLL markering står lika uppe och nere. kolla att inte kamen gått ner sig. de bara kolla så mycket som möjligt:)

Tyckte du det var bra komp!? smile Tyckte det var dåligt haha smile iaf på dom med 7 =P Hade för mej att det ska ligga mellan 10-12? smile eller?


Hur som helst jag tycker du ska riva toppen och byta packningen vilket som, du har ändå igen det sen även om det inte är det och du får ihop bilen att gå bra. Då kan du ladda på utan att vara orolig för packningen hehe smile


147 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#16
Jocke; Tänkte att jag sk göra det!  Testade utan tänstift utan olja och bara körde på starten rakt av ska testa med olja idag innan jag river ner toppen för att se om de läcker ner i kolvringar eller i toppen!

Björ, Kompet somsagt vet jag ju inte därför frågar jag:) första turbo bilen och första bilen jag börjar skruva med lite mer än bara byta däck haha
Riva toppen blir det!

84 Inlägg
16 mars 2011
#17
mikkep skrev:
Jocke; Tänkte att jag sk göra det!  Testade utan tänstift utan olja och bara körde på starten rakt av ska testa med olja idag innan jag river ner toppen för att se om de läcker ner i kolvringar eller i toppen!

Björn, Kompet somsagt vet jag ju inte därför frågar jag:) första turbo bilen och första bilen jag börjar skruva med lite mer än bara byta däck haha
Riva toppen blir det!

Kåter bra! Go for it! YOU CAN DO IT!! big_smile hehe


N00RLING
16 mars 2011
#18
Volvo_Racing_ skrev:
N00RLING skrev:
mikkep skrev:
Komp: 4an hade jag ca 10 , de 2 i mitten runt mellan 7-8 och 1an 8. är de dåligt?

körde du men olja som du snacka om tidigare? eller fulllast och sen drog runt motorn?
de verkar ju som de är ganska ok men komp. MEN skulle nog göra som björn sa byta motor eller prova men en ny topppackning.sen göra ett nytt prov. kolla att kamrem sitter som den ska.att NOLL markering står lika uppe och nere. kolla att inte kamen gått ner sig. de bara kolla så mycket som möjligt:)

Tyckte du det var bra komp!? smile Tyckte det var dåligt haha smile iaf på dom med 7 =P Hade för mej att det ska ligga mellan 10-12? smile eller?


Hur som helst jag tycker du ska riva toppen och byta packningen vilket som, du har ändå igen det sen även om det inte är det och du får ihop bilen att gå bra. Då kan du ladda på utan att vara orolig för packningen hehe smile

Mellan tio och tolv har "nya" motorer. en gammal och sliten kanske har mellan 8 o 10.

Micke du ska vara jätte noga att du sätter noll markering rätt annars blir de jobbigt:)

147 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#19
N00RLING skrev:
Volvo_Racing_ skrev:
N00RLING skrev:

körde du men olja som du snacka om tidigare? eller fulllast och sen drog runt motorn?
de verkar ju som de är ganska ok men komp. MEN skulle nog göra som björn sa byta motor eller prova men en ny topppackning.sen göra ett nytt prov. kolla att kamrem sitter som den ska.att NOLL markering står lika uppe och nere. kolla att inte kamen gått ner sig. de bara kolla så mycket som möjligt:)

Tyckte du det var bra komp!? smile Tyckte det var dåligt haha smile iaf på dom med 7 =P Hade för mej att det ska ligga mellan 10-12? smile eller?


Hur som helst jag tycker du ska riva toppen och byta packningen vilket som, du har ändå igen det sen även om det inte är det och du får ihop bilen att gå bra. Då kan du ladda på utan att vara orolig för packningen hehe smile

Mellan tio och tolv har "nya" motorer. en gammal och sliten kanske har mellan 8 o 10.

Micke du ska vara jätte noga att du sätter noll markering rätt annars blir de jobbigt:)

ah tack för tipset:) kollade nu idag så att det stod rätt, ska riva efter jag komptestat med olja dock är ingen hemma nu ;/  Men topp bultarna drar man från mitten väl?

53124
oooo
oooo
42135

om o är bultarna ? eller hur?

N00RLING
16 mars 2011
#20
mikkep skrev:
N00RLING skrev:
Volvo_Racing_ skrev:

Tyckte du det var bra komp!? smile Tyckte det var dåligt haha smile iaf på dom med 7 =P Hade för mej att det ska ligga mellan 10-12? smile eller?


Hur som helst jag tycker du ska riva toppen och byta packningen vilket som, du har ändå igen det sen även om det inte är det och du får ihop bilen att gå bra. Då kan du ladda på utan att vara orolig för packningen hehe smile

Mellan tio och tolv har "nya" motorer. en gammal och sliten kanske har mellan 8 o 10.

Micke du ska vara jätte noga att du sätter noll markering rätt annars blir de jobbigt:)

ah tack för tipset:) kollade nu idag så att det stod rätt, ska riva efter jag komptestat med olja dock är ingen hemma nu ;/  Men topp bultarna drar man från mitten väl?

53124
oooo
oooo
42135

om o är bultarna ? eller hur?

När du släper bultarna då är de inifrån och ut:) sen när du drar åt dem så följer du anvisningen spom du från men när du köper nya bultar! och säga inte att du inte köper nya då de kan bli problem! nya är de bara som gäller. de är ju sträckbult och funkar bara en gång:)


Sök