3691
Sök

Hur lättar man en bil ?

692 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
hej ni  har tänkt att lätta min volvo 142 har redan tagit ur mattor o ljudplattor o allt det där  det vägde 16,6 kg  har även sågat ur onödig plåt i dörrarna  men var mer kan man lätta? finns det mer plåt man kan ta bort eller något annat .hjälp .

mvh:jimmy

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 mars 2011
#2
stolar väger som fan smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 046 Inlägg
16 mars 2011
#3
du kan ju köpa en lättare motorhuv ( carbon ) de väger nog också 15-16 kilo

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 mars 2011
#4
Dörrklädsel, innertak, golvmatta osv. Men beror lite på till vilket bruk bilen ska användas till.
Ska den vara besiktad och i trafik så ska du tänka på att det inte får finnas vassa kanter som förare och passagerare kan skada sig i.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

156 Inlägg
16 mars 2011
#5
http://rpglasfiber.com/

Sök på "volvo" här hittar du en hel del i glasfiber, inte lika dyrt som kolfiber smile

Lycka Till!


10 287 Inlägg
16 mars 2011
#6
Glasrutorna väger bly. Men som Tommy skriver så beror det på vad bilen skall användas till.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
17 mars 2011
#7
såga av halva bilen och skruva ditt kundvagnshjul där så har du en snabb racer !

EDIT: Driver inte, var seriöst som fanken!
Senast redigerat av Taweri (17 mars 2011)


692 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#8
förbereder bilen inför sommaren då det ska i bmw motor i den  så just nu plockar jaur all vikt som gå  ska ta ner innertaket efter helgen o plåten bakom baksätet o ersätta det med ett rör smile


plåten bakom ryggstödet bak borde man vell få ta bort?  inligt sbp?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

10 287 Inlägg
17 mars 2011
#9
Vill du det? Den behöver du nog för att få styvhet i bilen.

/Göran

GTCOUPE skrev:
plåten bakom ryggstödet bak borde man vell få ta bort?  inligt sbp?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 230 Inlägg
17 mars 2011
#10
Sharky skrev:
Vill du det? Den behöver du nog för att få styvhet i bilen.

/Göran

GTCOUPE skrev:
plåten bakom ryggstödet bak borde man vell få ta bort?  inligt sbp?


jo fast om han sätter dit rör alt bur borde det inte spela nån roll? som han skrev ovan.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

10 287 Inlägg
17 mars 2011
#11
Men fan.....roll
När skall man lära sig läsa ordentligt. My bad. Skjut mig.

/Göran



Rojpen skrev:
jo fast om han sätter dit rör alt bur borde det inte spela nån roll? som han skrev ovan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

692 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#12
hehe okej så om man tar bort plåten bakom ryggstöt bak  o sätter i ett rör  mellan dämpartornet  så skulle det fungera bra ?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Game On!
244 Inlägg
17 mars 2011
#13
Du vill ha så lite ofjädrad vikt som möjligt, lätta fälgar,bromsar osv smile


692 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#14
okej har lättmitall fälgar som ska på  men hur menar du med att lätta bromsarna ? jag vet ju att trummor o skivor väger bly . fram på denna bil är ju skivor o bak skivor med handbroms i trumma . men ska ta bort bromsbiläggen i trummerna tänkte jag och sedan sätta dit hydralisk hand broms som tar på skivorna tongue bak istället

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

SKÅNING
1 215 Inlägg
17 mars 2011
#15
man kan hållborra insidan av huven, bakluckan och dörrar (dörarna kanske är lite att ta i men det blir ju några gram av dom också tongue) till dessa bilar finns det ju plast skärmar och liknande att köpa som väger betydligt mindre än plåt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

461 Inlägg
17 mars 2011
#16
Glasfiber: Huv, Bagagelucka, fram/bak skärmar.
Lexan rutor runt om utan fram rutan.
Dra ur all inredning.
Bytt stolar till 1 sportstol.
Skrappa bort all asfaltsmatta.
Ur med all onödig utrustning.
Sen kan du ju som folk säger börja kappa plåt efter du har gjort dom övriga stegen, då det känns som fel ände att börja i med att kappa sönder bilen.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

612 Inlägg
17 mars 2011
#17
Gå ut till bilen. Gå systematiskt igenom varenda del i bilen, fundera över vad varje del gör för jobb. När du kommit på det, fundera på om jobbet ens behöver utföras - om svaret är nej, ta bort delen. Om svaret är ja, fundera på om det går lätta delen utan att försämra funktionen, eller byta ut den till en annan lättare del som gör samma jobb.

5 111 Inlägg
17 mars 2011
#18
Hur långt är du beredd att gå och hur avancerade jobb kan du tänka dig utföra för att nå dit du vill?
Har du något speciellt viktmål?
Årsmodell på 140n?


1 948 Inlägg
17 mars 2011
#19
Banta föraren är oftast det bästa/billigaste sättet big_smile

KHRacing
17 mars 2011
#20
http://www.geting.se/image.php/293836-lattaddorr.JPG


Sök