3125
Sök

Turbokonventera bmw 525 e34!

23 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag hade tänkt att köpa mig en bmw 525i e34 och turbokonventer och hade lite frågor om va som behövs göras. Jag hade tänkt att köpa en fin 525 för 15-20000kr och sedan budgetkonventera den. Grenröret hade jag tänkt att bygga själv då jag inte gillar kinagrenrörens dragning:O

*Ska man välja vanos eller icke vanos?
*MLS 3,05mm toppackning och/eller kompsänka kolvar?
*Måste man byta sprut eller räcker orginal om man kör med en mindre turbo?
*Om man byter spridare, vilket sprut är enklast och billigat? (och funkar?)wink
*255l/h soppapump?
*BTR?
*En billig turbo till ändamålet? (HX40?)
*Det är ju lättare med inbyggd wastegate, men vilket ger bäst effekt om jag ändå bygger eget grenrör?
*Vad kan jag köra med för ladd?
*håller lådorna i denna modell eller är zf från dieslarna bättre?
*Vad sitter det för diff i domma?

Hade tänkt att motorn skulle börja som ett budget bygge helst utan nytt sprut och med lite mindre effekt, men fortfarande så det känns bra skillnad mot orginal och det håller trots mindre budget.
Ge era förslag på hur man enkelt och billigt kan turbokonventera denna modell. Helst inte mycket mer än 10000 får konventeringen gå till.

Hoppas på bra svar! big_smile

MVH Marcus

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2011
#2
marcuswidegren skrev:
Ge era förslag på hur man enkelt och billigt kan turbokonventera denna modell. Helst inte mycket mer än 10000 får konventeringen gå till.

Hoppas på bra svar! big_smile

MVH Marcus

Inte för att göra dig besviken, men dom pengarna får du koppling, soppapump och spridare för, typ.

har själv byggt M50 snurra, både budget och mer seriös, räkna med det nästan tredubbla för en budgetmaskin om det ska hålla längre än 500m, tyvärr.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2011
#3
ett exempel på budgetsnurra

M3 LMM 500 + Fekzenchipp (???kr)
sinterlamell 1800
tryckplatta 3000
spridare 1500
bränslepump -984 1800
intercooler 1500
tryckrör, oljeslangar etc 1500
grenrör svartstål + flänsar 1500
DP 500
turbo 2000(allt mellan 2000 och uppåt)
WG 1500( samma där, kinaskit för nån tusenlapp och uppåt om man vill ha bra saker.)
dump 1000
MLS eller cooperring samt ARP 3-5000
topplocksplaning 1000

och mer... och där är jag redan uppe över 20' utan problem.

vill du sen ha riktigt mappbart sprut ( ett tips från mig, glöm MS, värre huvudvärk får man leta efter) så tickar det på ännu mer.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Turbo lover
555 Inlägg
18 mars 2011
#4
+3-5k för en lamelldiff om du inte har den ovanliga turen att ha det från fabrik. Spinna på ett bakhjul är ungefär lika roligt som framhjulsdrivet.


10 287 Inlägg
18 mars 2011
#5
Marcus: Du kanske blir besviken på oss som är så tråkiga och negativa men 10000 är inte realistiskt. Tänk också på att det inte alls är säkert att allt lirar direkt utan att man kanske måste byta saker som inte lirar som tänkt eller att något rasar.
Det är också en avvägning mellan att köpa något jättebilligt som kanske funkar och att lägga mera pengar på en del som garanterat fungerar.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#6
Ok! Då blir det till att jobba ordentligt wink
Men tror ni 35000 är en budget som passar mer(inkl bil)
Om det är någon som har turbokonventerat denna modell billigt kan ni ju skriva setup.
Går det att få igenom den som ombyggt fordon sen?

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 mars 2011
#7
köper du kärra för 5-10k så har du o röra dig med sen smile så går det med "(Inkl bil)" big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2011
#8
marcuswidegren skrev:
Ok! Då blir det till att jobba ordentligt wink
Men tror ni 35000 är en budget som passar mer(inkl bil)
Om det är någon som har turbokonventerat denna modell billigt kan ni ju skriva setup.
Går det att få igenom den som ombyggt fordon sen?

räkna grovt på 35k EXKL bil om det ska vara ordentligt gjort och hålla någorlunda.

glöm att den ska gå besiktad, bara glöm.
Senast redigerat av NITROUS (18 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

10 287 Inlägg
18 mars 2011
#9
Du hann före mig...tongue

/Göran

NITROUS skrev:
glöm att den ska gå besiktad, bara glöm.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#10
Men räcker det inte med:

*Grenrör
*Turbo
*IC
*Tryckrör
*mls 3,05 toppackning
*Plana/byta packningar
*DP/avgassystem
*Oljeslangar
*BTR
*Sinterlamell

Funkar denna setup eller?
Jag hade tänkt att börja med något sånt här sen utveckla det efter hand smile
Men måste man byta tryckplattan till en stum eller kan man köra med orginal och vad pallar den?
Men är det inte smidigare och billigare att köra med inbyggt wasteate?

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2011
#11
marcuswidegren skrev:
Men räcker det inte med:

*Grenrör
*Turbo
*IC
*Tryckrör
*mls 3,05 toppackning
*Plana/byta packningar
*DP/avgassystem
*Oljeslangar
*BTR
*Sinterlamell

Funkar denna setup eller?
Jag hade tänkt att börja med något sånt här sen utveckla det efter hand smile
Men måste man byta tryckplattan till en stum eller kan man köra med orginal och vad pallar den?
Men är det inte smidigare och billigare att köra med inbyggt wasteate?

du måste byta LMM, spridare och programvara också.

bensinpumpen brukar vara läge att byta

lyfter du toppen lär du ha sotningsssats och nya toppbultar. bara ARP och MLS kostar ca 5000, sen ska både block och topp planas, där går någon tusing till.

BTR förstår jag inte varför alla byter, har spridarna rätt grundtryck och soppapumpen inte är enorm brukar original räcka 10 ggr bättre än dom flesta.

sen går oljeslangarna på säkert en tusenlapp om man ska ha riktiga som tål värmen och lite stryk.

har själv gjort ett liknande bygge för många år sen, slutade med att jag gjort av med 20' och då hade jag inte ens nära på allt som behövdes, och det på ett budgetbygge.

räkna kallt med 25'-35' innan du är klar om det ska vara ett bygge som håller.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

23 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#12
Ok, detta verkar vara ett lite dyrt projekt för mig som fortfarande studerar, det får nog bli en volvo turbo istället wink Det har man ju mekat förr och bäst av allt är att det finns delar överallt smile

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 mars 2011
#13
Men ge er nu! För 35K har du ju lätt över 500hk på hjulen, iaf om man åker M20!

Snikade en E30 med M20B25 som bromsade 320 på driven för under 10K, inga problem att få ihop det!
Man behöver inte köpa nya och fina saker hela tiden!

Typ:
Beggad Hx35/40 med intern WG 1500
Saab 9000 spridare 500
Nita egen sinter 400
Henko pump, 800
Grenrör 1500
Packningar osv 1000
Tryckrör + IC 1500
535 LMM, 500
Diverse 800

Svetsa toppen och svarva kolvar är ju inte så svårt att grejja själv!

Summan är 7K om man har lite skrot liggande och inte behöver köpa bult styckvis osv! Hade nog kunnat snika ihop en bara av saker jag har liggande tror jag!
Behöver inte vara så dyrt bara för att ha lite roligt! smile


10 287 Inlägg
18 mars 2011
#14
Åtar du dig byggen till fast pris?..wink

Jag tänkte att Marcus kunde beställa av dig.

Bumpe, jag har sett alla kombinationer: Svindyra byggen som har gått perfekt, svindyra som har gått som en potta skit, snikbyggen som har gått perfekt, snikbyggen som har gått som en potta skit.
Men jag skulle vilja hävda att ett "medianbygge" ligger en bra bit över dina siffror. Och jag tycker det är ärligast och lämpligast att utgå från median när man sätter en prislapp på något.

BMW byggen har jag sett ett antal av. Vi hade tre i vårat garage och dom hade helt olika utfall men gemensamt för alla var att dom var åt skogen för optimistiska från början. Av dessa tre BMW byggen och alla andra byggen (som i princip alla var för optimistiska från början) så har jag lärt mig att entusiasm är bra men att optimism bör saltas med realism.

Dessutom så finns en median när det gäller kompetens att bygga. Du ligger inte på median, du ligger över. Men det är ärligast att börja med att ansätta att en trådskapare ligger på median om inte annat klart framgår av dennes tråd.

/Göran

P.S Den mest seriöse jag sett med M20 var "rör-olsson". Han är inte representativ för han är för duktig och för pedantisk men han hade en hel del issues med att få sin M20 att tåla 550Hkr i vevaxelbänk i långa pull. (Bla nåt med ventilmekaniken som inte ville hålla och nåt med Alpina topplockspackning)

bumpe skrev:
Men ge er nu! För 35K har du ju lätt över 500hk på hjulen, iaf om man åker M20!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2011
#15
bumpe skrev:
Men ge er nu! För 35K har du ju lätt över 500hk på hjulen, iaf om man åker M20!

jag gav ett exempel på vad det kan kosta, mellan 25-35k.

kan man bygga själv och har kontakter, hamnar man på den undre delen.

tummen mitt i handen (t.ex inte alla som kan nita en sinter själv) så blir det dyrare.

sen skrev jag också orden "om det ska hålla någorlunda" visst kan man snickra ihop en snurra med 300 whp på en helg för 5k som håller till första omkörningen, men hur kul är det?

alla har olika förutsättningar och krav så är det bara smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

23 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#16
bumpe skrev:
Men ge er nu! För 35K har du ju lätt över 500hk på hjulen, iaf om man åker M20!

Snikade en E30 med M20B25 som bromsade 320 på driven för under 10K, inga problem att få ihop det!
Man behöver inte köpa nya och fina saker hela tiden!

Typ:
Beggad Hx35/40 med intern WG 1500
Saab 9000 spridare 500
Nita egen sinter 400
Henko pump, 800
Grenrör 1500
Packningar osv 1000
Tryckrör + IC 1500
535 LMM, 500
Diverse 800

Svetsa toppen och svarva kolvar är ju inte så svårt att grejja själv!

Summan är 7K om man har lite skrot liggande och inte behöver köpa bult styckvis osv! Hade nog kunnat snika ihop en bara av saker jag har liggande tror jag!
Behöver inte vara så dyrt bara för att ha lite roligt! smile

Hej!
Äntligen en som satte fart på tankarna igen:)
Vad mer ingående har du liggandes?
Men hur funkar det med saabspridare, är det samma kontaktstycke?

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
23 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#18
Jag vet inte riktigt, men är detta verligen något att ha?
http://www.smtperformance.se/turbo-kit/ … tt-1745773
Isånnafall får man skaffa en 3-serie istället.
Men är det inte lte konstigt att det inte är med något att kompsänka med eller annan lmm.
Jag tror att jag kör på att budgettrimma 525 med välkända säker ist, det känns både billigare och säkrare:)

sponsorer 2013
SKRUVAT.se

10 287 Inlägg
18 mars 2011
#19
Marcus, vi tar och räknar på vad erfarenhet spelar för roll (Kolla vad Bumpe är. Hans förra titel var Racemekaniker...)

Vi tar och räknar lite. Ger en del uppfattning om varför man vill börja med "enkla" byggen där så mycket som möjligt är bombsäkra köp.


Erfarenhet och antal variabler (tex antal olika dyra grejor man behöver köpa till ett bygge) blir si så här:


Om man är oerfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 80% av dom val man behöver göra:

Om man måste göra tio val: 10% sannolikhet att alla val blir rätt

Om man måste göra fem val: 32% sannolikhet att alla val blir rätt.


Är man nu erfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 90% av dom val man behöver göra:

10 val: 34% sannolikhet att alla val blir rätt

5 val: 60% sannolikhet att alla val blir rätt


Så där kan man se dels att hur mycket det lönar sig att hålla ner komplexiteteten i ett bygg och hur erfarenhet spelar in. Att man som grön köper en pryl av fem endera i onödan eller som inte lirar i ens bygge är inte osannolikt och att man som erfaren bara missar en av tio anförskaffningar är också sannolikt.

Man ser att vid många val (tio) så spelar erfarenheten en enorm roll ( en faktor 3.5).


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

164 Inlägg
19 mars 2011
#20
Inte för att vara taskig eller så, men som Sharky säger så tror jag inte din erfarenhet räcker till, jag själv suger, har insett detta efter ha surfat här ett tag.. Var sugen på detta också men man bör ha skruvat en del som det verkar som Bumpe har gjort.
Förlåt att jag är pessimist men det är tyvärr nog sanningen....


Sök