2619
Sök

Vevhusventilation 940LTT

36 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Tjena,

Har en Volvo 940 LTT B230FK -97

Misstänker att vevhusventilationen är helt tät, har läst guiden i FAC och kollat den lilla slangen till insuget och den stora till luftburken och det kommer inget alls varken på tomgång eller vid 2500-3000varv.

Det sitter inget flamskydd heller.

Problemet är att det trycker ut olja genom påfyllningslocket som har ny packing, om jag lossar locket på tomgång så skallrar locket och gasar jag på lite varv så sugs locket fast, vad betyder detta??? min egen teori är att det är tätt i oljefällan och eller slangen ner i vevhuset?!???

Även oljestickan har ny oring och drar jag upp stickan så kommer inget där heller, borde det inte göra det???

Bilen har gått 25200mil och är volvoservad hela vägen med stämplar utom 24000mils servicen som jag gjorde själv, och då rengjorde jag inte vevhusventilationen som skulle göras då.

Har detta då förmodligen med att göra att bilen tar en del olja på sistone?? en halvliter på några hundra mil sisådär....

Ska in på volvo på tisdag för rengörning av vevhusventilationen och ev byte av oljefälla, men kan jag köra med bilen i helgen????? enligt vad jag har läst mig till så har jag nu tagit bort oringen på oljestickan och satt ett buntband där så att det kan ventilera genom oljestickans rör, dock blir jag osäker på om det ventilerar där???? se texten ovan, kommer ej nått där.....

Är jag ute och cyklar i mina teorier eller vad tror ni??

Tacksam för svar/J

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 mars 2011
blås i slangen som sitter till luftburken, och känn i oljepåfyllningshålet med handen, känner du att du blåser är det lugnt smile
Senast redigerat av MantaRobin (18 mars 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

36 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Menar du blåsa för egen hand eller med tryckluft??
Senast redigerat av attif (18 mars 2011)

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 mars 2011
attif skrev:
Menar du blåsa för egen hand eller med tryckluft??

Blås med munnen, blåsa med handen låter inte effektivt alls wink hehe

Ska räcka så iallafall.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

36 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Gjorde som du sa med munnen och det funkar:) dock när jag blåste allt vad jag kunde så va det som att blåsa i ett sugrör med vätska i, det bubblade............ska det vara så????

Med andra ord så är vevhusventen okej??

TBM NINJA
917 Inlägg
6 april 2011
lyfter tråden då detta intresserar mig också, btw hur ser insidan av vevhusventilations grejen ut? vill tillverka en egen som besiktiningen godkänner

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Sök