3606
Sök

Skrapar från 2 till 3a på 850 glt

168 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
tjenare!

nu undrar jag vad det kan vara, växlar från 2 till 3an på min bil , å i bland så skrapar det när jag ska lägga i 3an!

vad kan felet vara?

hur ser jag om det är olja i växellådan, och hur fyller jag på det isf?

Mvh Nicke

1 785 Inlägg
19 mars 2011
Nicke-850glt skrev:
tjenare!

nu undrar jag vad det kan vara, växlar från 2 till 3an på min bil , å i bland så skrapar det när jag ska lägga i 3an!

vad kan felet vara?

Mvh Nicke

Troligen synkroniserings ringarna på 3 växeln som är skadade. Om du växlar med rätt varvtal på motorn i förhållande till utgående drev kommer det inte att skrapa men det kan ta lite tid att lära sig. Ju större skillnad det är mellan motorvarvet och utgående axel ju mer kommer det att skrapa.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

168 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Nicke-850glt skrev:
tjenare!

vad kan felet vara?

Mvh Nicke

Troligen synkroniserings ringarna på 3 växeln som är skadade. Om du växlar med rätt varvtal på motorn i förhållande till utgående drev kommer det inte att skrapa men det kan ta lite tid att lära sig. Ju större skillnad det är mellan motorvarvet och utgående axel ju mer kommer det att skrapa.

okej  vad drygt!

Tack för svar!

Sök