2780
Sök

Vill ha ideer tillvägagång sätt och tips!! 4" are i a stolpen 9-5

2 035 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Just nu har jag 4" are i instrumentpanelen i min saab 9-5 - 00

Därför har jag fått ideen om att sätta 4" arna i a stolpen eller i det hörnet iallafall, och vinkla högtalaren mot mig.

För jag upplever att ljudet blir instängt i vänstra hörnet. Så mestadels av musiken kommer från högra sidan.
Jag vill att ljudet från den vänstra högtalaren ska vara utanför a stolparna.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
19 mars 2011
Om du tar bort högtalargallret på i-brädan och plastar upp en vinkel där istället kanske?

329 Inlägg
19 mars 2011
kankse går att lösa med tidskomp?

2 035 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Hade tänkt att sätta dem emot a- stolpen utan att göra för mycket åverkan.

Om jag ska ha dem över det stället där org högtalare sitter hur ska jag då sätta fast allt??

http://img17.imageshack.us/i/imag0130f.jpg/

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
zrken skrev:
kankse går att lösa med tidskomp?

Jag har tidskomp men vi har inte löst det med det.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
19 mars 2011
Om du inte vill göra åverkan på brädan så borde du väl kunna plasta upp en vinkel som du drar på vinyl över och sen skruvar fast underifrån.

141 Inlägg
19 mars 2011
Bara plastea dit den på astolpen så blir det kalas!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 035 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
http://img193.imageshack.us/i/imag0131n.jpg/

Ja skruva underifrån skulle nog gå.

men ytan under gallret ar allt annan än plan.

Om man ska plasta, finns allt på biltema?? Och tyg kan man väl ta vad som??

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
19 mars 2011
Yes allt finns på biltema wink du kan få inköpslistan på msn om du vill tongue

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 mars 2011
Köp ett par nya galler till brädan och bygg låda på dessa, bara att klicka fast som original sen och lägga en liten tätning imellan. Se till att göra hål nedåt bara så högtalarna kan andas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Köp ett par nya galler till brädan och bygg låda på dessa, bara att klicka fast som original sen och lägga en liten tätning imellan. Se till att göra hål nedåt bara så högtalarna kan andas. smile

Men då får jag ju inte vinkeln som jag vill ha. Det är ju det instängda ljudet jag vill få bort genom att vinkla högtalaren.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
21 mars 2011
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Men då får jag ju inte vinkeln som jag vill ha. Det är ju det instängda ljudet jag vill få bort genom att vinkla högtalaren.

Han menar nog att du bygger upp på gallrena. Då kan du vinkla precis som du vill.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2011
Precis, gallren används bara för att enkelt kunna fästa lådan i brädan, lådan byggs ovanpå med rätt vinkel. Fast tidskomp skulle nog kunna hjälpa en hel del, mina koaxialer sitter rätt ner i brädan i originalhål (i 9-3an) och jag kan då inte klaga på instängt ljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Precis, gallren används bara för att enkelt kunna fästa lådan i brädan, lådan byggs ovanpå med rätt vinkel. Fast tidskomp skulle nog kunna hjälpa en hel del, mina koaxialer sitter rätt ner i brädan i originalhål (i 9-3an) och jag kan då inte klaga på instängt ljud.

Kollade lite på om jag skulle bygga över gallret. Vet inte om det blir så bra, för från kanten på ip och rutan i 90 grader ungefär är typ 11 cm. Hänger du med? Därför känns det stabilare att sätta det i a stolpen.
Mycket pga att jag tagit bort alla clips och pinnar som sitter under gallret. dvs det sitter väldigt löst.
Skulle jag bygga på gallret blir det alltså ett överhäng om jag nu inte bygger så det exakt vilar på ip.

Sen har jag tidskomp men det spelar inte roll tycker jag. Rösten är där jag vill ha den men musiken når inte lika mycket det vänstra örat som det högra.

Biljudsveteran sen 1984!

6 851 Inlägg
23 mars 2011
Felet i en 9-5a på vänster sida är att den är vinklad åt vänster lite lätt. Hade den spelat rakt upp mot rutan eller lite åt höger hade ljudet blivit annorlunda.
detta är något som jag oxå har brottats med, men kommer snart att bli ändring på detta dumma fenomen.

141 Inlägg
23 mars 2011
In med skiten i astolparna så är problemet löst big_smile

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström

2 035 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Felet i en 9-5a på vänster sida är att den är vinklad åt vänster lite lätt. Hade den spelat rakt upp mot rutan eller lite åt höger hade ljudet blivit annorlunda.
detta är något som jag oxå har brottats med, men kommer snart att bli ändring på detta dumma fenomen.

Ja bra att någon mer också har samma problem.

Hur ska du lösa det då?

Jag sätter nog mina i a stolparna =O)

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Sen undrar jag om ljudet ur SQ synpunkt blir bra om man riktar 4" arna rakt mot öronen?

Biljudsveteran sen 1984!

6 851 Inlägg
30 mars 2011
bosabengt skrev:
Sen undrar jag om ljudet ur SQ synpunkt blir bra om man riktar 4" arna rakt mot öronen?

Skulle tro att du måste lyssna dej till alla vinklar. Stäng av allt vad eq och tidskomp heter och börja lyssna efter rätt vinkel.
Finns ingen smidig genväg tyvärr. Tidskomp och eq i all ära, men är inte grunden bra så blir det bara fel om ska ratta med alla andra saker.
Se även till att dina högtalare är någorlunda inspelade innan du testar.

2 035 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
bosabengt skrev:

Skulle tro att du måste lyssna dej till alla vinklar. Stäng av allt vad eq och tidskomp heter och börja lyssna efter rätt vinkel.
Finns ingen smidig genväg tyvärr. Tidskomp och eq i all ära, men är inte grunden bra så blir det bara fel om ska ratta med alla andra saker.
Se även till att dina högtalare är någorlunda inspelade innan du testar.

A men det borde ju finnas nåt riktmärke att gå på, högtalarna är ju 4" därför blir det inget ivägen så att säga.
Bara att mäta mellan ip och rutar i 90 grader. är typ 13 cm. dvs längre in i "hörnet" kommer inte högtalaren.
Därför undrar jag om det optimala är att vinkla högtalaren rakt på mot det vänstra örat??

Jag kan ju göra "bypass" på stereon. Och ja högtalarna är inspelade =O)

Biljudsveteran sen 1984!

Sök