3576
Sök

Problem med handbroms på Audi 90 2.3e -90

243 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Hallå som topic lyder så har jag problem med handbromsen på min Audi
va och besiktiga den för ett par dagar sen och fick en 2a på handbromsen och förklaringen va att den inte tog alls på vänster sida. vet sen innan att den inte har tagit men har trott att de bara va att spänna men fått höra av en polare till mig som har en likadan bil att dom spänner sig själv om man drar fram och tillbaka vet dock inte om de är så men iaf.
#Har försökt smörjat upp armen till handbromsen för den gick lite trögt upp osv, sen har jag dragit fram och tillbaka.
#Armen går ihop helt när man drar handbromsen tills de tar stopp men kan snurra på skivan ändå.
Detta är vad jag kommit fram till, beläggena är hur bra som helst inga fel på dom alls osv
men kan de vara så att handbromsmekanismen i bromsoket kan ha gett upp eller är de något annat?

tacksam för lite hjälp.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 mars 2011
Låter som att mekanismen är trasig ja, inte direkt ovanligt på dessa bilar med inbyggd handbromsmekanism i oket.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 Inlägg
20 mars 2011
Av med trumman och smörj upp mekanismen med olja. Snåla inte.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 mars 2011
Tompamann skrev:
Av med trumman och smörj upp mekanismen med olja. Snåla inte.

Finns ingen trumma i dessa bilar. Handbromsmekanismen sitter integrerad i oket så handbromsen fungerar med okens kolv, precis som vanliga bromsen.

Därför är det lite struligt att få dessa att fungera igen, har läst om vissa som borrar ett hål i oket på ett visst ställe och gängar in en fettnippel för att förhindra att denna börjar krångla.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

311 Inlägg
21 mars 2011
Tyvärr är det nog byte av ok som gäller.
Har testat med att sätta in en fettnippel (på ett nytt ok), tyckte inte det gjorde så stor skillnad...
Regelbunden service ( smörja mekanism o vajrar ) funkar, men tyvärr är detta ett vanligt fel.

243 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
okej tackar för alla svar, jo va inne på att jag ev. skulle behöva byta oket.
man får skylla sig själv när man en gång köpte den och använde den lite grann sen använde den som isbil och nu ska man gå över till att använda den som pendlar bil, inte så lyckat kanske.
Men då blir de ett nytt ok och sen serva den regelbundet.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Sök