3382
Sök

Tryckslang i turbosystemet trycker ihop sig? Volvo 945 LTT.

28 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#1
hej, jag har nyss satt dit min hks dumpventil och skulle prov starta bilen och den varvade bara 2000 varv med full gas så jag gick ut och kollade under huven och då är det en slang som trycks ihop när man gasar, behöver hjälp att lösa problemet.


Rubriken ändrad av moderator
mvh jonTe/moderator

7 274 Inlägg
21 mars 2011
#2
Vilken bil? Vilken slang?


28 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Vilken bil? Vilken slang?

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155502/155502-b7e873178c84b14eff8e0ae1275f88fe.jpg
945 lätt tryckare

2 Inlägg
22 mars 2011
#4
Flytta dumpen


8 250 Inlägg
22 mars 2011
#5
Om slangen sugs ihop så är det antagligen för gammal och mjuk och bör bytas ut.


1 353 Inlägg
22 mars 2011
#6
ser redan på bilden vad du har gjort för fel..
du kapade tryckröret rakt av och klämde dit fästet eller hur? detta förlängde hela tryckröret ca 15cm vilket resulterar att du redan tryckt ihop den sista böjjen vid insuget, den suger då ihop sig när du gasar till..
kapa bort från röret så mycket som "fästet" förlänger..

sen väntar vi med spänning på din nästa tråd. " har monterat hks dump, tomgång på 2000rpm och den dör vid växling"
Senast redigerat av Crille88 (22 mars 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
22 mars 2011
#7
Crille88 skrev:
ser redan på bilden vad du har gjort för fel..
du kapade tryckröret rakt av och klämde dit fästet eller hur? detta förlängde hela tryckröret ca 15cm vilket resulterar att du redan tryckt ihop den sista böjjen vid insuget, den suger då ihop sig när du gasar till..
kapa bort från röret så mycket som "fästet" förlänger..

sen väntar vi med spänning på din nästa tråd. " har monterat hks dump, tomgång på 2000rpm och den dör vid växling"

mm  det lär nog komma

märkligt att inte lära sig av andras misstag
bilen går bättre med orginalmonterade avlastningsventilen i turbon
eftersom uppmätt luft kastas bort så vid varje växling så tappar bilen effekt eftersom den fettar på av bara f-n
och enda tanken med ventilen från början är att turbon inte ska hinna stanna vid växlingar
så man skjuter sig själv i foten bara smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 353 Inlägg
22 mars 2011
#8
dessutom en sak till, om du inte svetsat en rand på tryckrören så kommer du skjuta loss dumpen, runt 0,7bar skulle ja tro den sticker..

EDIT: och om du vill slippa kapa, prova o lossa slangklämman vid gummit innan insuget, tryck sen in röret en bit så ser du om de blir tillräckligt för att jämna ut så den inte är böjd vid insuget.
Senast redigerat av Crille88 (22 mars 2011)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#9
Är det finn fem fel? Jag ser 2 till tongue (inte meningen att vara en dryg skitstövel men jag ser 2)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
22 mars 2011
#10
RD_87 skrev:
Är det finn fem fel? Jag ser 2 till tongue (inte meningen att vara en dryg skitstövel men jag ser 2)

pluggade slangar till kanisterburken..av någon märklig anledning smile

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#11
Tänkte snarare på avsaknaden av fläktkåpa & kamkåpa. Det har aldrig varit en bra idé att ta bort dem och ändå gör alla det?

Edit: Då är vi uppe i 4 fel, finns det ett femte?
Senast redigerat av RD_87 (22 mars 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
22 mars 2011
#12
RD_87 skrev:
Tänkte snarare på avsaknaden av fläktkåpa & kamkåpa. Det har aldrig varit en bra idé att ta bort dem och ändå gör alla det?

Edit: Då är vi uppe i 4 fel, finns det ett femte?

fast dom är inte sååå viktiga smile sällan man orkar krångla dit kåporna smile sen är det fränt att trasla in fingrarna i dom smile

vilka fel är det då? smile

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#13
Growe skrev:
RD_87 skrev:
Tänkte snarare på avsaknaden av fläktkåpa & kamkåpa. Det har aldrig varit en bra idé att ta bort dem och ändå gör alla det?

Edit: Då är vi uppe i 4 fel, finns det ett femte?

fast dom är inte sååå viktiga smile sällan man orkar krångla dit kåporna smile sen är det fränt att trasla in fingrarna i dom smile

vilka fel är det då? smile

Det ursprungliga dump-felet, kåporna & slangarna?

Kamkåpa är fan värt jobbet, många remmar har gått åt helvete pga pinnar, stenar & sparvar wink
Kåpan till fläkten är absolut nödvändig om man vill ha nåt mer än bränsleförbrukning av fläkten, man tappar ca 70-80% av fläktens verkningsgrad utan kåpa. Vill man slippa kåpan, montera elfläkt! smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 353 Inlägg
23 mars 2011
#14
på själva bilden om vi nu ska snacka fel på de sättet så saknas även dumpen wink

kan iaf tipsa TS och att rycka bort en av dom pluggade slangarna och ta ut skruven ur den som sitter kvar och bara vika o trycka på den på den andre niplen, håller mycket mer tätt än med skruva i skiten..

nu är vi nyfikna på om de åtgärdats eller inte?



Sök