3400
Sök

Volvo 343 + Wankel = Lagligt?

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en gammal Volvo 343 från 82 stående som jag funderar på om man skulle göra något roligt med. Och nu har jag fått en idé som jag tror skulle bli riktigt frän.

Och min idé är att plocka ur den lilla slöa 1,4 liters B14 snurran som sitter i och byta ut den mot en 13B Wankel från en Mazda RX-7.

Men då är frågan hur mycket man måste göra om för att man ska få ner den i bilen.
Är ingen expert på sådant här än men växellådan och bakaxeln måste garanterat bytas ut.
Håller knappast för en wankel motor med ca 3ggr så mycket pulver som original motorn.

Min nästa fråga är då, Hur lagligt blir det?


Tacksam för svar! cool

Mvh Sammlund.
Senast redigerat av sammlund (22 mars 2011)

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

5 111 Inlägg
22 mars 2011
#2
Om du bygger den så den klarar effekten, reggar som ombyggt fordon och använder en wankel med katalysatorrening från fabrik så bör det vara fullt besiktningsbart.


Tvivlare
2 266 Inlägg
22 mars 2011
#3
Reggar du med motor blir de hur lagligt som helst smile Men som du säger, låda o bakaxel lär du nog få byta ut, o meka ihop en kardan. Sitter väl såndär transaxel på såna smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#4
Volvo544special65 skrev:
Om du bygger den så den klarar effekten, reggar som ombyggt fordon och använder en wankel med katalysatorrening från fabrik så bör det vara fullt besiktningsbart.

Okej. Tackar för svaret! cool

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#5
MantaRobin skrev:
Reggar du med motor blir de hur lagligt som helst smile Men som du säger, låda o bakaxel lär du nog få byta ut, o meka ihop en kardan. Sitter väl såndär transaxel på såna smile

Okej. Vad bra. smile

Jao, Är inte speciellt kraftiga grejer original på dom där. Håller nog inte för så jätte mycket.

Jajjemen, Stämmer bra det. smile

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#6
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 mars 2011
#7
allt hänger på vilken effekt du ska ha

känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal

en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd
en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde
och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen

finns en som bygger med corvett transaxel
ett tips är www.300power.com
där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or

Kör fort så hinner inget hända...

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.

Okej. cool

Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha

känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal

en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd
en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde
och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen

finns en som bygger med corvett transaxel
ett tips är www.300power.com
där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or

Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. Räcker gott och väl med det. cool

Får kika. smile Okej. tongue
Senast redigerat av sammlund (22 mars 2011)

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 mars 2011
#9
Angående att få bygget lagligt så måste du gå via SFRO och få bilen klassat som ombyggt fordon

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 mars 2011
#10
sammlund skrev:
RD_87 skrev:
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.

Okej. cool

Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha

känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal

en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd
en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde
och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen

finns en som bygger med corvett transaxel
ett tips är www.300power.com
där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or

Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. cool Räcker gott och väl med det. cool

Får kika. smile Okej. tongue

med den effekten så tar du bara drivlinan från en rödblockar 300 så behöver du inte oroa dig kanske t.o.m är samma som redan sitter där

tanke på vikten så tror jag att den blir lagom pigg
dessutom är balansen riktig go i dom bilarna

Kör fort så hinner inget hända...

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#11
Volvo_Mannen skrev:
Angående att få bygget lagligt så måste du gå via SFRO och få bilen klassat som ombyggt fordon

Okej.

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#12
Growe skrev:
sammlund skrev:
RD_87 skrev:
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.

Okej. cool

Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha

känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal

en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd
en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde
och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen

finns en som bygger med corvett transaxel
ett tips är www.300power.com
där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or

Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. cool Räcker gott och väl med det. cool

Får kika. smile Okej. tongue

med den effekten så tar du bara drivlinan från en rödblockar 300 så behöver du inte oroa dig kanske t.o.m är samma som redan sitter där

tanke på vikten så tror jag att den blir lagom pigg
dessutom är balansen riktig go i dom bilarna

Okej.

Hehe, Jo. Väger ju bara strax under 1000 kilo dom där. Väldigt lätta bak dessutom.

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

1 758 Inlägg
22 mars 2011
#13
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.

3 859 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#14
schnauz skrev:
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.

Okej, Tackar för den informationen!

Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

1 758 Inlägg
22 mars 2011
#15
sammlund skrev:
schnauz skrev:
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.

Okej, Tackar för den informationen!

Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?

140 hk och 170 Nm är maxgränsen, ja.

6 632 Inlägg
23 mars 2011
#16
schnauz skrev:
sammlund skrev:
schnauz skrev:
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.

Okej, Tackar för den informationen!

Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?

140 hk och 170 Nm är maxgränsen, ja.

Tilläger att uppgradera bromsar m.m räcker inte på 300a serien, max gränsen eller amatörbygge som gäller

De/Dem

26 Inlägg
23 mars 2011
#17
jag känner en bess man från sfro, bor här i kåge. Jag kan prata med han om du vill big_smile

deltids raggare

3 859 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#18
volvoman_73 skrev:
jag känner en bess man från sfro, bor här i kåge. Jag kan prata med han om du vill big_smile

Gör det du!

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

Brap Brap Brap
149 Inlägg
25 mars 2011
#19
sammlund skrev:
schnauz skrev:
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.

Okej, Tackar för den informationen!

Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?

Om gränsen ligger på 140hk så skulle det fungera med en 13b N/A från en Rx-7 FB (84-85) på 135hk, men hur lätt det är att få tag på den motorn vågar jag inte svara på eftersom den modellen endast såldes i USA & Kanada så vitt jag vet. Något som är lättare att få tag i som kanske skulle gå igenom en 13b N/A från Rx-7 FC (89-91) på 146-150hk.

Läs mer på:
Wankelregistret.se - Bilar och MC med Wankelmotor

Vi på SWR tycker alltid det är roligt med galna wankel projekt smile
Lycka till!

/Tobias Levinsson
Senast redigerat av Levinsson (25 mars 2011)



Sök