Har en gammal Volvo 343 från 82 stående som jag funderar på om man skulle göra något roligt med. Och nu har jag fått en idé som jag tror skulle bli riktigt frän.
Och min idé är att plocka ur den lilla slöa 1,4 liters B14 snurran som sitter i och byta ut den mot en 13B Wankel från en Mazda RX-7.
Men då är frågan hur mycket man måste göra om för att man ska få ner den i bilen. Är ingen expert på sådant här än men växellådan och bakaxeln måste garanterat bytas ut. Håller knappast för en wankel motor med ca 3ggr så mycket pulver som original motorn.
Om du bygger den så den klarar effekten, reggar som ombyggt fordon och använder en wankel med katalysatorrening från fabrik så bör det vara fullt besiktningsbart.
Reggar du med motor blir de hur lagligt som helst Men som du säger, låda o bakaxel lär du nog få byta ut, o meka ihop en kardan. Sitter väl såndär transaxel på såna
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
Om du bygger den så den klarar effekten, reggar som ombyggt fordon och använder en wankel med katalysatorrening från fabrik så bör det vara fullt besiktningsbart.
Reggar du med motor blir de hur lagligt som helst Men som du säger, låda o bakaxel lär du nog få byta ut, o meka ihop en kardan. Sitter väl såndär transaxel på såna
Okej. Vad bra.
Jao, Är inte speciellt kraftiga grejer original på dom där. Håller nog inte för så jätte mycket.
känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal
en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen
finns en som bygger med corvett transaxel ett tips är www.300power.com där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.
Okej.
Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha
känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal
en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen
finns en som bygger med corvett transaxel ett tips är www.300power.com där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or
Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. Räcker gott och väl med det.
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.
Okej.
Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha
känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal
en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen
finns en som bygger med corvett transaxel ett tips är www.300power.com där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or
Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. Räcker gott och väl med det.
Får kika. Okej.
med den effekten så tar du bara drivlinan från en rödblockar 300 så behöver du inte oroa dig kanske t.o.m är samma som redan sitter där
tanke på vikten så tror jag att den blir lagom pigg dessutom är balansen riktig go i dom bilarna
Transaxeln klarar mer än många tror, hur mycket vet jag inte men flera turbobilar har ju folk knåpat ihop.
Okej.
Growe skrev:
allt hänger på vilken effekt du ska ha
känner en hel hög som åker med betydligt mycket mer effekt än orginal
en polare har b234f med turbo i sin minns jag inte fel så hade han 270hk vid 0.8bars ladd en annan kör B230Fk med 16t och lite ungefär samma effekt som ovanstånde och dom är inte direkt klippdöda men visst ska man ha betydligt mycket mer effekt så kommer lådan och drivaxlar gå åt skogen
finns en som bygger med corvett transaxel ett tips är www.300power.com där finns det ett stort antal galna 300fans som gör allt konstigt tänkbart med sina 300:or
Okej. Om detta blir av någon gång i framtiden så skulle jag nog sikta på mellan 170 och 200 hästar. Räcker gott och väl med det.
Får kika. Okej.
med den effekten så tar du bara drivlinan från en rödblockar 300 så behöver du inte oroa dig kanske t.o.m är samma som redan sitter där
tanke på vikten så tror jag att den blir lagom pigg dessutom är balansen riktig go i dom bilarna
Okej.
Hehe, Jo. Väger ju bara strax under 1000 kilo dom där. Väldigt lätta bak dessutom.
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.
Okej, Tackar för den informationen!
Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.
Okej, Tackar för den informationen!
Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.
Okej, Tackar för den informationen!
Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?
140 hk och 170 Nm är maxgränsen, ja.
Tilläger att uppgradera bromsar m.m räcker inte på 300a serien, max gränsen eller amatörbygge som gäller
Absolut maxeffekt om du reggar som ombyggt fordon är 15 kW/100 kg. Blir alltså precis över 200 hk för en bil på 1000 kg. Volvo har dock intygat en maxgräns för effekt och vridmoment (140 hk/170 Nm) och det är i första hand denna gräns SFRO går efter. Ska SFRO frångå detta och gå efter 15 kW/100 kg måste detta kunna motiveras. Självklart måste bilen vara byggd på så vis att SFRO anser den säker för aktuell effekt/vrid.
Okej, Tackar för den informationen!
Så enligt Volvo får den alltså inte ha med än 140 hästar?
Om gränsen ligger på 140hk så skulle det fungera med en 13b N/A från en Rx-7 FB (84-85) på 135hk, men hur lätt det är att få tag på den motorn vågar jag inte svara på eftersom den modellen endast såldes i USA & Kanada så vitt jag vet. Något som är lättare att få tag i som kanske skulle gå igenom en 13b N/A från Rx-7 FC (89-91) på 146-150hk.