2894
Sök

Luktar bränt/kommer rök

46 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#1
Idag när jag skulle köra in mot staden (ca 1.5 mil) så va allt som vanligt. Men senare när jag skulle hem så började det ryka lite smått inne i kupén, det kom från ratten eller ja från körriktningsspaken och vindrutespaken. Undrade vad det va så jag stannade bilen och stängde av då slutade det att ryka.
Det luktar som en bränd elmotor eller något åt de hållet. Mitt värmepaket är sönder förövrigt om det kan h med saken att köra. Är nog bara motorn där inne som är kass.

Vad kan detta vara för fel? Något relä som pajade så det har blivit kortslutning? Jag vet inte hoppas ni vet eller ha en aning om det rätta svaret smile

Det är en Volvo 245 -90


140 Inlägg
22 mars 2011
#2
hallonsoda1 skrev:
Idag när jag skulle köra in mot staden (ca 1.5 mil) så va allt som vanligt. Men senare när jag skulle hem så började det ryka lite smått inne i kupén, det kom från ratten eller ja från körriktningsspaken och vindrutespaken. Undrade vad det va så jag stannade bilen och stängde av då slutade det att ryka.
Det luktar som en bränd elmotor eller något åt de hållet. Mitt värmepaket är sönder förövrigt om det kan h med saken att köra. Är nog bara motorn där inne som är kass.

Vad kan detta vara för fel? Något relä som pajade så det har blivit kortslutning? Jag vet inte hoppas ni vet eller ha en aning om det rätta svaret smile

Det är en Volvo 245 -90

skruva loss kåporna och se så det inte är kabelbrand någonstans(eller har varit), inte kul om du fortsätter att köra och bilen tar eld!

Allt som rör bilen, och lite till.

46 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#3
Jag tog bort mittpanelen och handsfacket idag och såg inte ett spår av kabelbrand, bara att det luktade lite bränd elmotor när jag stack in huvet där handsfacket ska sitta. Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.


18 Inlägg
22 mars 2011
#4
Gjorde likadant i min duett och de var en säkring som var för stark så de började smälta i det..


21 761 Inlägg
22 mars 2011
#5
hallonsoda1 skrev:
Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.

Ett klokt beslut. Det verkar mest troligt som någon form av kortslutning, försök att söka ordentligt. Det är förstås inte lätt att gå igenom alla kabelstammar, men risken finns (som S70-T5 skriver) att kabelbrand uppstår om du fortsätter att köra bilen.

46 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
hallonsoda1 skrev:
Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.

Ett klokt beslut. Det verkar mest troligt som någon form av kortslutning, försök att söka ordentligt. Det är förstås inte lätt att gå igenom alla kabelstammar, men risken finns (som S70-T5 skriver) att kabelbrand uppstår om du fortsätter att köra bilen.

Okej, får riva ner lite paneler imorgon och felsöka lite. Men det lär man se på kablarna va så man slipper mäta om det är spänning i varje kabel?


21 761 Inlägg
22 mars 2011
#7
Eftersom det även kom en del rök så ska det rimligtvis synas tycker jag. smile

46 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#8
Tack för hjälpen så här långt:)

Kommer med update imorgon om jag fått något gjort!


46 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#9
plockade väck kåporna bakom ratten idag men såg inga brända kablar eller dylikt. Startade motorn och lät den va igång en 15 minuter ungefär, såg inte ett spår av rök och luktade noga in under instrumentpanelen men kände ingen bränd doft. Tror ni att felet kan lösas utan att göra något? All elektronik funkar ju och så.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 mars 2011
#10
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger.
Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

46 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#11
RD_87 skrev:
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger.
Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.

så det är inget att bryr sig om för tillfället eller finns det någon man göra åt saken?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 mars 2011
#12
hallonsoda1 skrev:
RD_87 skrev:
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger.
Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.

så det är inget att bryr sig om för tillfället eller finns det någon man göra åt saken?

Om det är där skon klämmer så är det spakbyte som gäller. Lossa kåporna och lukta på spakarna så vet du.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

46 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#13
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med!  Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.

Kan det vara något skit med generatorn?

Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara yikes)
Senast redigerat av hallonsoda1 (7 april 2011)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 april 2011
#14
hallonsoda1 skrev:
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med!  Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.

Kan det vara något skit med generatorn?

Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara yikes)

Byt remmen och sträck ordentligt. Återkommer problemet så är de väl ett lager i endera vattenpump, servopump eller generator som håller på att ge upp. Tycker dock inte att de ska få det att ryka kring rattstången. Tycker det låter som så många andra har sagt att nånting håller på att brinna upp.

Kommer du ihåg vad det var för väder ute de dagar fenomenet uppstod?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

46 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#15
patrikhornfeldt skrev:
hallonsoda1 skrev:
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med!  Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.

Kan det vara något skit med generatorn?

Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara yikes)

Byt remmen och sträck ordentligt. Återkommer problemet så är de väl ett lager i endera vattenpump, servopump eller generator som håller på att ge upp. Tycker dock inte att de ska få det att ryka kring rattstången. Tycker det låter som så många andra har sagt att nånting håller på att brinna upp.

Kommer du ihåg vad det var för väder ute de dagar fenomenet uppstod?

Tycker med det är märkligt, idag va det ca 10 plus lite halvmulet och blåsigt som fan cool


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#16
Om du får en kortslutning någonstans så jobbar generatorn helvetes hårt, kan vara därför remmen skriker. Men kolla remmen ordentligt, börja alltid med det lättaste! smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 april 2011
#17
RD_87 skrev:
Om du får en kortslutning någonstans så jobbar generatorn helvetes hårt, kan vara därför remmen skriker. Men kolla remmen ordentligt, börja alltid med det lättaste! smile

Precis. Du kan ju kolla upp om generatorn jobbar onormalt mycket genom att kolla upp spänningsfallet. Bara att mäta över generatorn och sedan i uttaget för ciggtändaren. Mellan en halv och 1 V är inte onormalt, men över 1.5 börjar de bli rejält mkt.

En sak man ska komma ihåg med bilel är att det kort sagt är ett jävla påhitt. I stort sett alla kablar är underdimensionerade för effekten som den är avsäkrad för. Detta leder till varmgång och om kablarna någonstans är i minsta klämm så kan de mycket väl kola sönder där.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök