Idag när jag skulle köra in mot staden (ca 1.5 mil) så va allt som vanligt. Men senare när jag skulle hem så började det ryka lite smått inne i kupén, det kom från ratten eller ja från körriktningsspaken och vindrutespaken. Undrade vad det va så jag stannade bilen och stängde av då slutade det att ryka. Det luktar som en bränd elmotor eller något åt de hållet. Mitt värmepaket är sönder förövrigt om det kan h med saken att köra. Är nog bara motorn där inne som är kass.
Vad kan detta vara för fel? Något relä som pajade så det har blivit kortslutning? Jag vet inte hoppas ni vet eller ha en aning om det rätta svaret
Idag när jag skulle köra in mot staden (ca 1.5 mil) så va allt som vanligt. Men senare när jag skulle hem så började det ryka lite smått inne i kupén, det kom från ratten eller ja från körriktningsspaken och vindrutespaken. Undrade vad det va så jag stannade bilen och stängde av då slutade det att ryka. Det luktar som en bränd elmotor eller något åt de hållet. Mitt värmepaket är sönder förövrigt om det kan h med saken att köra. Är nog bara motorn där inne som är kass.
Vad kan detta vara för fel? Något relä som pajade så det har blivit kortslutning? Jag vet inte hoppas ni vet eller ha en aning om det rätta svaret
Det är en Volvo 245 -90
skruva loss kåporna och se så det inte är kabelbrand någonstans(eller har varit), inte kul om du fortsätter att köra och bilen tar eld!
Jag tog bort mittpanelen och handsfacket idag och såg inte ett spår av kabelbrand, bara att det luktade lite bränd elmotor när jag stack in huvet där handsfacket ska sitta. Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.
Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.
Ett klokt beslut. Det verkar mest troligt som någon form av kortslutning, försök att söka ordentligt. Det är förstås inte lätt att gå igenom alla kabelstammar, men risken finns (som S70-T5 skriver) att kabelbrand uppstår om du fortsätter att köra bilen.
Och det började lukta när slog på tändningen, så bilen vart avstängd.
Ett klokt beslut. Det verkar mest troligt som någon form av kortslutning, försök att söka ordentligt. Det är förstås inte lätt att gå igenom alla kabelstammar, men risken finns (som S70-T5 skriver) att kabelbrand uppstår om du fortsätter att köra bilen.
Okej, får riva ner lite paneler imorgon och felsöka lite. Men det lär man se på kablarna va så man slipper mäta om det är spänning i varje kabel?
plockade väck kåporna bakom ratten idag men såg inga brända kablar eller dylikt. Startade motorn och lät den va igång en 15 minuter ungefär, såg inte ett spår av rök och luktade noga in under instrumentpanelen men kände ingen bränd doft. Tror ni att felet kan lösas utan att göra något? All elektronik funkar ju och så.
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger. Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger. Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.
så det är inget att bryr sig om för tillfället eller finns det någon man göra åt saken?
Blinkers eller torkarspak! Har gjort så för mig flera gånger. Det ryker & luktar, sen försvinner det och dyker upp igen om & om igen till spakjäveln ger upp helt.
så det är inget att bryr sig om för tillfället eller finns det någon man göra åt saken?
Om det är där skon klämmer så är det spakbyte som gäller. Lossa kåporna och lukta på spakarna så vet du.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med! Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.
Kan det vara något skit med generatorn?
Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara )
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med! Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.
Kan det vara något skit med generatorn?
Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara )
Byt remmen och sträck ordentligt. Återkommer problemet så är de väl ett lager i endera vattenpump, servopump eller generator som håller på att ge upp. Tycker dock inte att de ska få det att ryka kring rattstången. Tycker det låter som så många andra har sagt att nånting håller på att brinna upp.
Kommer du ihåg vad det var för väder ute de dagar fenomenet uppstod?
Nyss när jag körde så började fläktremmen tjuta så in i h*lvete, det började lukta samma doft som förra gången. När jag tänker efter nu så kom jag på att fläkt remmen tjöt första gången med! Och det va ju för 2-3 veckor sen och under dom tre veckorna tills idag så har det inte varit några problem med varken fläkt remmen eller bränd doft.
Kan det vara något skit med generatorn?
Om någon kommer på vad det är så är jag tacksam, inte världens största grej men skulle vara intressant vad det kan vara )
Byt remmen och sträck ordentligt. Återkommer problemet så är de väl ett lager i endera vattenpump, servopump eller generator som håller på att ge upp. Tycker dock inte att de ska få det att ryka kring rattstången. Tycker det låter som så många andra har sagt att nånting håller på att brinna upp.
Kommer du ihåg vad det var för väder ute de dagar fenomenet uppstod?
Tycker med det är märkligt, idag va det ca 10 plus lite halvmulet och blåsigt som fan
Om du får en kortslutning någonstans så jobbar generatorn helvetes hårt, kan vara därför remmen skriker. Men kolla remmen ordentligt, börja alltid med det lättaste!
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Om du får en kortslutning någonstans så jobbar generatorn helvetes hårt, kan vara därför remmen skriker. Men kolla remmen ordentligt, börja alltid med det lättaste!
Precis. Du kan ju kolla upp om generatorn jobbar onormalt mycket genom att kolla upp spänningsfallet. Bara att mäta över generatorn och sedan i uttaget för ciggtändaren. Mellan en halv och 1 V är inte onormalt, men över 1.5 börjar de bli rejält mkt.
En sak man ska komma ihåg med bilel är att det kort sagt är ett jävla påhitt. I stort sett alla kablar är underdimensionerade för effekten som den är avsäkrad för. Detta leder till varmgång och om kablarna någonstans är i minsta klämm så kan de mycket väl kola sönder där.