2435
Sök

740 går orent vid kallstart

45 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett problem med bilen jag inte blir klok på. Ska försöka förklara så noga som möjligt.

När man startar den kall (även när det är några + grader ute) så startar den fint, tomgången går upp som normalt till ca 1000 varv och sedan ner på runt 800 varv. Sen någon sek efter den gått ner till ca 800 varv så börjar den gå orent och ojämnt på tomgång, hoppar och har sig. Tomgången går upp och ner mellan 500-1000 varv.
Detta varar i någon halv minut- minut beroende hur kallt det är sen går den perfekt på tomgång. Om man gasar lite går den som vanligt, inget orent vid gas alltså.

Annars går bilen perfekt. Om man jag använder motorvärmare finns inte detta problem! Inga felkoder heller tyvärr.

Har bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelare, luftfilter, bensinfilter, olja nyligen.

Känns som det har något med bränsle blandningen att göra?

Bilen är en original 740 B230F 23 000 mil.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 mars 2011
#2
kolla tomgångsmotorn till att börja med


45 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#3
Tomgångsmotorn rengjorde jag och smörja för någon månad sen, men ska kika på den igen! Men kan den alltså bara strula någon minut vid kallstart och sedan gå bra? Ska prova smörja den igen smile


Edit: Har provat att smörja tomgångsmotorn igen utan resultat tyvärr. Några fler tips?
Senast redigerat av skruvo (24 mars 2011)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 mars 2011
#4
kan vara lambdasonden med.


47 Inlägg
24 mars 2011
#5
Min 745 som gått 42000+ mil håller också på att hacka lite smått och när man testar diagnosen på stötdämparfästet blinkar den som att alla givare är paj. Vad kan vara fel? wink


1 484 Inlägg
24 mars 2011
#6
Vafan, de ska ju gå orent! wink

Kolla min gamla liksom wink :

http://www.youtube.com/watch?v=sqOV3DZwUFY
Senast redigerat av OscarSkold (24 mars 2011)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 mars 2011
#7
Johanlkpg skrev:
Min 745 som gått 42000+ mil håller också på att hacka lite smått och när man testar diagnosen på stötdämparfästet blinkar den som att alla givare är paj. Vad kan vara fel? wink

ehm, vet du hur man använder den?
den lagrar max 3 felkoder åt gången


45 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#8
Tackar för svar! Har mätt upp lambdan nu och den fungerar som den skall.. Några fler tips? smile

47 Inlägg
27 mars 2011
#9
mk2_power skrev:
Johanlkpg skrev:
Min 745 som gått 42000+ mil håller också på att hacka lite smått och när man testar diagnosen på stötdämparfästet blinkar den som att alla givare är paj. Vad kan vara fel? wink

ehm, vet du hur man använder den?
den lagrar max 3 felkoder åt gången

Jag ber om ursäkt, den blinkar som att tre givare är paj wink


45 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#10
Blir verkligen inte klok på detta.

Funderar lite på om huvudpumpen kan orsaka detta, typ vid kallstart vill motorn ha mer soppa och pumpen orkar inte hålla trycket. Eller om det är någon annan grej som "hoppar igång" efter några sekunder arbete? Hoppas ni förstår min tanke smile Gäller att försöka tänka på allt även om det verkar långsökt roll. Eftersom den först går ojämnt för att sedan bli jämnare och jämnare på tomgång. Känns som den får för mycket soppa, hade den fått för lite hade den väl hackat och velat dö vid gaspådrag?

Kan det vara så att någon givare inte hänger med när den är kall men funkar när blocket blir lite småljummet med motorvärmaren?

Har även tänk på om någon spridare läcker men då borde den ju bete sig likadant när det är lite varmare ute...

Någon som har något tips?

Kom och tänka på en sak, när jag mätte tempgivaren så går ju ett stift till bränslebox och ett till tändbox, dock visade dom inte exakt lika. Kunde t.ex vara 931 ohm på ett och 1037 ohm på det andra stiftet. Kanske kan felet ligga där? Annars visade tempgivaren rätt om man jämnför med dem mätvärden som den ska ha.


Sök