2156
Sök

SAAB 9-5 2.0 T -02 hackande gång

15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#1
Ok

Köpte min saab i november förra året

Samma dag jag hämtade den så kom jag endast 5 min så lös check engine lampan, oljelampan tände sig och det pep i bilen.
Jag stannade bilden direkt, ringde bilfirman (extremt förbannad) som kom och hämtade den och felsökte.
Dom fick upp på felsökningen att det var gashusspjället
Dom bytte det och sen funkade bilen som den skulle.

Tills för ca 2-3 veckor sen
Han är orkeslös ( har iofs inte fått igång den ordentligt, den är seg och jag känner inte att turbon slår in nån gång) och den rycker.
Ryckena kan liknas med när man håller på att få bensinstopp.
Det uppstår när jag ska gasa på, accelerera och kommer även vid jämn körning.
Det har nån enstaka gång kommit en rejäl ryckning så det kännts som den skulle stanna mitt i körningen, men inte hänt då.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, det kommer ändå.

Samma kan den dumma sig när man ska starta, den stannar direkt man släpper nyckeln eller så håller den på att stanna med gör ett ryck och går igång.

Tändstift är bytta under veckan och ja det är bytt till dom som rekomenderas för bilen.
Oljan är kollad och det finns.
Turbon bytt 2007 men visst den kan vara slut kanske ???

Funderar på om det KAN vara bara tändmodulen och funderar på om vi ska prova med en kompis tändmodul och se om det ändras.

Så finns det några här som har nått tips på vad det kan vara, vad man kolla ect ??


72 Inlägg
26 mars 2011
#2
Har du något laddtryck?

Inte helt ovanligt att wastegate-stagen hoppar lossa på 9-5 orna och då blir dom väldigt trötta wink

Lycka till!


15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#3
Hur/vart kan man se om har laddtryck???

Helt novis så därav frågan smile


72 Inlägg
26 mars 2011
#4
Ja det var en 2,0 ja, då kan du ju inte se på laddtrycksmätaren för det finns ju ingen.

Men från turbon sitter ett stag (du kanske måste ta bort värmeplåten över turbon för att se det, kommer inte ihåg) som går till en rund silverfärgad sak.

Staget brukar lossna från armen på turbon, dock är jag lite osäker om det skulle få ojämn/ryckig gång som följd men det är ju ett lätt fel att börja med att kolla. smile


15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#5
Aaaa då är jag med.

Gubben tog bort den plåten förrut men jag tror inte att han hittade nått speciellt som var löst.
Han kollade även alla slangar och sånt.

Jag funderar på om dom kanske inte skruvade på turbon eller hur man säger när dom böt den 2007.

Det är typiskt att sånt här ska ske strax efter garantin gått ut som man fick via bilfirman. Allt funkade perfekt när jag köpte den, inga fel upptäcktes på besiktningen i Dec -10 som jag gjorde.
Visst att den varit lite trött hela tiden men för min bil har det inte gjort nått som kan bli tung i foten men just ryckningarna den gör.
Och att den är så konstig i starten ibland och bara dör istället så man får starta om den.

Aldrig haft en saab så aldrig mekat med en varken jag eller gubben.

Vi funderar på om det har med nån rem att kanske göra med, för den rasslar ibland.
Kan inte hitta i serviceboken att dom bytt men vet inte heller när dom byter, denna bil har gått ca 16 600.


72 Inlägg
26 mars 2011
#6
På 9-5 sitter det bara en poly-v rem, ingen kamrem, (såvida du inte har en V6a) så på din sitter det kamkedja.

Poly-v är inte helt ovanligt att det gnisslar/låter ifrån, oftast är det spännare eller löphjul som börjar bli dåliga då.

Kolla om remmen är bytt vid 12000mil och/eller om den har torrsprickor.


15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#7
Så hette det ja, det var jag som tappade bort bara vad det hette smile

Om det skulle vara det som är dåligt, kan det ge dessa "symptom" då??

Har kollat igenom serviceboken men hittar inget byte vid 12000.


72 Inlägg
26 mars 2011
#8
Nej det kan jag nästan garantera att det inte har.


15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#9
Ok då vet jag smile

Tack för svaren i alla fall smile
Senast redigerat av lillbus86 (26 mars 2011)


513 Inlägg
26 mars 2011
#10
Finns ett par saker att kolla.
Laddar den? Går att rycka wastegate slangen och se om den laddar på. Om jag får gissa har du läck efter turbon så du blåser ut luft då hackar den vid laddtryck. Andra är dålig magnetventil, då kan den bete sig lite konstigt och hacka och leva, ge lite ladd osv. Det finns även en slang mellan insug och mv med två backventiler som kan dumma sig med ett orkeslöst betende och ifall någon hoppar mellan att stänga och öppna kan det nog hacka. Har lite av samma dilemma som du som jag håller på med. Skulle det vara slangen har jag en liggandes.

15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#11
Melin82 skrev:
Finns ett par saker att kolla.
Laddar den? Går att rycka wastegate slangen och se om den laddar på. Om jag får gissa har du läck efter turbon så du blåser ut luft då hackar den vid laddtryck. Andra är dålig magnetventil, då kan den bete sig lite konstigt och hacka och leva, ge lite ladd osv. Det finns även en slang mellan insug och mv med två backventiler som kan dumma sig med ett orkeslöst betende och ifall någon hoppar mellan att stänga och öppna kan det nog hacka. Har lite av samma dilemma som du som jag håller på med. Skulle det vara slangen har jag en liggandes.

Ååååå tack för alla tips smile

Hade också funderingar på magnetventilen.

Är ju såååå svårt när man ALDRIG mekat saab och inte ens har en reparationsbok där man kan se motorschema och allt möjligt.

Gubben sa nu när jag läste upp detta att han såg en lång slang som går på vänstersida bakåt och där isoleringen på ventilerna är bortskavat.

Men tack igen för tipsen, ska kolla upp dom och ja behövs slang så hojjtar jag smile


513 Inlägg
26 mars 2011
#12
Enkelt att kolla. Lossa slangen vid insug och vid t-korset innan mv.
Blås i ändarna och du ska inte kunna blåsa i någon ände utan bara kunna suga, hummm lät dumt men du fattar nog gallopen.

15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#13
Hahahah ja jag fattade gallopen så smile

Tack för tipset smile


15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#14
Melin82 skrev:
Enkelt att kolla. Lossa slangen vid insug och vid t-korset innan mv.
Blås i ändarna och du ska inte kunna blåsa i någon ände utan bara kunna suga, hummm lät dumt men du fattar nog gallopen.

Nu har vi kollat slangen, det gick inte blåsa men suga om man säger så.

Däremot när vi kollar wastegaten så rör den sig inte ur fläcken. Är helt still (om vi nu menar samma grejj hahaha)

Vart sitter magnetventilen ??

Önskade jag hade en reparationshandbok alltså.....


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 mars 2011
#15
Hade en 9-5a som hackade väldigt mycke och då var det lmm som var problemet. Dra ut kontakten och se om det blir nån förändring i motorgången.

2slow

15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#16
azid skrev:
Hade en 9-5a som hackade väldigt mycke och då var det lmm som var problemet. Dra ut kontakten och se om det blir nån förändring i motorgången.

Sitter den vid luftslangen va?

Motorlampan kan tändas då va?

Och om lampan tänds slocknar den när man sätter i lmm igen?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 mars 2011
#17
Om du kör utan ett längre tag så tänds CE ja, men dit med kontakten så slocknar lampan.  Men felkoden kan ligga kvar.
Senast redigerat av azid (26 mars 2011)

2slow

513 Inlägg
26 mars 2011
#18
Borde vara så att lampan tänds för att sen försvinna om den kopplas in.
satt stången fast som i att det var löng i hå vete att flytta den eller gick det att flytta den så du öppna wg?
Sen är det bara vid gaspådrag som den rycker och lever eller kan den rycka till bara när som helst?
Tänkte även på att den krångla när du starta? Den ville dö, var tomgången låg eller svaja eller nått sånt.

15 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#19
Melin82 skrev:
Borde vara så att lampan tänds för att sen försvinna om den kopplas in.
satt stången fast som i att det var löng i hå vete att flytta den eller gick det att flytta den så du öppna wg?
Sen är det bara vid gaspådrag som den rycker och lever eller kan den rycka till bara när som helst?
Tänkte även på att den krångla när du starta? Den ville dö, var tomgången låg eller svaja eller nått sånt.

Ok men kan bli felkod som kommer upp sen när man besiktar??

Nej stången den gick lätt fram och tillbaka med handhjälp,

Det är vid gaspådrag som den rycker (liknande soppatorskryck), speciellt vid låg växel och gaspådrag.
Sen kan det komma ryckningar när man ligger i en jämn hastighet som i 90 - 100.
En gång har jag varit med om att den gjorde ett ordentligt ryck och kändes som den skulle stanna mitt i allt, körde kanske 40 km då.

Den har blivit något bättre sen tändstiften byttes nr jag startar, när jag vrider på nyckeln så hoppar bilen igång med ganska så högt varv för att direkt dimpa och vid ca 500 varv "bestämma" sig för om den ska stanna eller öka till strax över 1000 varv.
Startar den så går den rätt så jämn och fin vid tomgång, då märker jag inget konstigt.


513 Inlägg
26 mars 2011
#20
Läste lite slarvigt i ditt första inlägg så jag fick ju lite svar där.
kolla upp och kanske tillomed ta bort gaspjället och gör rent, smörja upp.
Kanske inte är det men låter lite så eftersom det inte bara är på gaspådrag utan även vid start osv.
MV sitter på snorkeln eller insugsröret om det låter bättre. En svart sak med tre slangar.


Sök