3204
Sök

Krokiga ventiler i d24tic efter Kamaxelbrott?

63 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena, Var nyligen o köpte en volvo 245a med en d24tic som kamaxeln hade gått av på.  Enligt förra ägaren hade topplockspackningen börjat läcka så hans polare hade rivit av toppen o byt den, men när han nollställde motorn i så ställde han den antagligen fel. För när han sedan skulle starta så tog ventilerna på 6an i kolvarna o på så sätt gick kamaxeln av på två ställen där sad  Men till frågan: Tror ni ventilerna går att köra med?(rör sig alltså om ventilerna på 6ans burk) med tanke på att ventilerna sitter rakt uppefrån o får smällen fördelad mitt på, men det är ju iförsig en en stor kraft att knäcka kammen tongue (därför man alltid ska dra runt motorn för hand innan man testar att starta roll ) kan överfallen till kammen tagit skada också? Så vad tror ni, är det bara o byta kam o ställa in rätt o sedan köra? eller är det bara o riva av toppen o sumpa nya packningen? och är det någon som har en turbo kam (eventuellt topp/ventiler) till salu i norrtälje/stockholms området är jag väldigt intresserad smile
Senast redigerat av Krille93 (27 mars 2011)


2 024 Inlägg
27 mars 2011
#2
Jag hade aldrig ens chansat att köra med de ventilerna. Nya ventiler brukar inte vara så dyra på tex meca.
D24tdi? D24anär en förkammardiesel, inte en tdi.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

hondaaaaa
411 Inlägg
27 mars 2011
#3
Lättaste är väl att lyfta toppen och plocka isär den och undersöka tongue Men jag skulle nog tro att ventilerna är krökta. Men lyft av toppen och titta wink

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

63 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#4
Expose, ja det är väll kanske dumsnålt att ens chansa. syftade på att det var intercooler, men du har ju rätt, i stor ju inte för det tongue Ska stå d24tic
alex_bmw Ja det blir nog att göra det. krävs en rätt skaplig kraft för att knäcka en kam tongue
Senast redigerat av Krille93 (27 mars 2011)


Egen företagare
864 Inlägg
27 mars 2011
#5
Har du hydrauliska tryckare eller är det an vanlig mekanisk topp? Oavsett så har du säkerligen krokiga ventiler. Dom är inte så dyra att köpa nya.
Om du har en med mekanisk topp så är det samma kam som i en vanlig sug diesel.
Är det en med hydraulik så är det olika ventiler och annan kam.
Ventilerna är inte samma i någon topp oavsett om du har sug/td eller tdic

Sen skulle jag tippa på att det är fler ventiler än dom på 6an som är krökta.
Det måste ju vara på minst en till det har slagit i då alltid 2 kolvar går samtidigt.
Gick motorn på tomgång eller körde han med den då kammen gick av?
Senast redigerat av snurbo_diesel (27 mars 2011)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

63 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#6
Kollade lite noggrannare i dag, såg att det har blivit en repa i kam lagerbanan och att 2 lyftare har fått sig en bula/grop av kammen. sen har en av lyftarna blivit sne och till tryckt åt sidan så den sitter stumt, godset runt den är nog ovalt, så den toppen går inte att använda igen. tror att det är hydraliska lyftare. Den han nog alldrig att starta tor jag, men vet inte. Håller på att plocka ur motorn så kommer snart att se hur det ser ut, men kan kolvarna ha tagit skada tror ni? men behöver en topp med kam hur som helst, är det skillnad på turbo toppen o sug toppen?


Egen företagare
864 Inlägg
27 mars 2011
#7
Krille93 skrev:
Kollade lite noggrannare i dag, såg att det har blivit en repa i kam lagerbanan och att 2 lyftare har fått sig en bula/grop av kammen. sen har en av lyftarna blivit sne och till tryckt åt sidan så den sitter stumt, godset runt den är nog ovalt, så den toppen går inte att använda igen. tror att det är hydraliska lyftare. Den han nog alldrig att starta tor jag, men vet inte. Håller på att plocka ur motorn så kommer snart att se hur det ser ut, men kan kolvarna ha tagit skada tror ni? men behöver en topp med kam hur som helst, är det skillnad på turbo toppen o sug toppen?

kolvaran har troligen klarat sig. Kolla så alla kolvar går lika högt upp annars är en stake sne, men kolvaran brukar klara sig.
Enda som skiljer en sug topp och en td topp är att td har 0,5 mm större ventiler. Sen den med hydrauliska är helt annorlunda.
Sen är det ett kugg mer på kamremmen om det är en hydraulisk topp.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se


Sök