Garfield skrev:Rquired skrev:BMWgrabben skrev:
+1
Det finns mängder med trådar där Saab jämförs med andra märken och är du intresserad av statistik är det dit jag hänvisar dig.
Du har alltså inte en enda länk du kan dela med dig av för att stöda dina påståenden?Rquired skrev:*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.
*Det finns en väldigt massa alternativ till Saab, bilar som gör samma uppgift som en Saab till en lägre kostnad och är mer tillförlitlig. Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus...
Du nämnde JD Powers. Kollade deras driftsäkerhets studie från 2010. Du nämnde att Saab är sämre än medelbilen vilket den är enligt JD Powers. Du rekommenderar istället " Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus." och påstår att dessa är mer tillförlitliga? Vad grundar du det på? JD håller inte med. Både Volvo, MBW, Nissan och Audi är sämre än både medelbilen och Saab.
http://www.saabsunited.com/upload/image … schart.jpgRquired skrev:2. Oavsett vad som hände på Talladega så var det Saab som utförde testet, det var inget opartiskt sådant.
Du tror väl inte att Saab skulle få alla 21 rekord godkända om det bara var anställda från Saab som övervakade körningen?
(OT: En liten film om Talladega-körningen -86)
1. Nej, av tidigare nämnda skäl och av anledning 2.
2. Här har vi anledningen och det vi skulle undvika. Det är korrekt att jag nämnde JD Powers, dock har de mer än en undersökning de genomför för att underdriva milt. Den undersökning från 1997 jag nämnde handlade om driftsäkerhet, alltså tillförlitlighet. Den publicerades i bland annat Teknikens Värld 23/1998, jag kan eventuellt minnas fel nummer.
Men, huvudanledningen till att jag inte ville gå in på denna diskussionen är dels att man alltid kan hitta motsägelsefulla källor och dels att det gäller att tolka källorna rätt. Sedan så handlade denna tråd om vad kunderna tror, det spelar alltså som jag tidigare nämnt ingen roll om Saab faktiskt är världens mest pålitliga bil. Detta har ni uppenbarligen missat, så jag nämner det igen.
Men nu till det diagram du funnit, det var som sagt detta med att tolka fakta:
JD Powers pysslar som sagt med många olika undersökningar, det du har funnit tar upp problem. Märk väl: Det spelar överhuvudtaget ingen roll hur stort detta problem är, eller om det påverkar färden mellan A och B eller inte.
Här har de alltså jämfört Saab 9-5 och Saab 9-3, två modeller som sålt i ett relativt litet antal i USA där just denna undersökning är genomförd. Dessa har de jämfört med till exempel BMW, som säljer ett tiotal gånger så många bilar på den amerikanska marknaden. Fler bilar, fler fel trots att det handlar om "fel/100st".
Men det som gör att denna jämförelsen haltar är att alla modeller jämförs, och nu till anledningen att många av ovanstående märken (Inklusive Bmw) får sämre resultat: Det är avancerade bilar.
Bmw E90, i USA ofta med IDrive. Bmw E60 och E65/F01 med IDrive och ett hundratal andra avancerade elektroniska system (Night vision, aktiv farthållare, aktiva krängningshämmare, aktiv styrning och så vidare längs tio tätskrivna A4 utrustningslista). Bmw X3, X5 och X6 med samma typ av utrustning. Tror du på fullaste allvar att dessa datorer på fyra hjul är jämförbara med 9-3ss och 9-5og som är 90-talskonstruktioner och i jämförelse använder stenåldersteknik?
Fler funktioner innebär fler fel, fler fel innebär ett sämre resultat i just den lista du publicerade.
Du kan leta vidare, Bmw, Lexus, Mercedes med flera är som sagt fruktansvärt avancerade bilar i jämförelse med Saab och det finns fler fall som det du visade. Jag tycker detta är fruktansvärt onödigt, och i denna tråd helt oväsentligt. Dessutom har vi det skäl Heltsonika angav, bilarna används olika. Framför allt i USA.
Men saken är den:
-Tror du en Saab är så mycket pålitligare än en Mazda?
-Tror du en Porsche håller bättre än en Lexus?
-Tror du Subaru, pålitligast i Sverige, verkligen är en medelbil?
Självklart inte, den listan är tagen ur sitt sammanhang och helt oanvändbar. Men det kommer jag aldrig kunna övertyga dig om för då måste du ta parti för min sida och det är dig främmande. Synd, men jag bryr mig inte för det är inte jag som försöker hålla ett döende bilmärke ovanför vattenytan. Att Saab haft och har problem är ett faktum oavsett hur mycket statistik vi försöker vinka på olika vis.
3. Jag har aldrig påstått att det var något fuffens vid Talladega, utan enbart att kunderna tagit större fasta vid det om dels fler tillverkare försökt sig på det och om det dels utförts av någon opartisk.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0