2755
Sök

Signal processor

61 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar bara vad en signal processor är och hur mkt man ska ge för en hyffsad? Vad ska man titta efter o.s.v smile

Tack på förhand!


24 Inlägg
28 mars 2011
#2
http://www.dnbilradio.se/produkt/Audison-Bit-One1
Denna är en av de bästa.
En processor använder du om du vill kunna ändra signalen mellan stereon och slutsteget för att kunna optimera ditt ljud. Tex avancerade EQ kurvor, delningsfilter och tidskomp. En del lite finare stereos har enklare eller lite finare varianter inbyggda. Såsom http://www.dnbilradio.se/produkt/ALPINE-CDA-117RI

Men frågan för dig är väl egentligen. Vilka funktioner behöver du??

61 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#3
Okej för jag har köpt en del high end prylar till bilen och blev rekommenderad en signal processor då:)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2011
#4
Vad har du för huvudenhet då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#5
Har inte inhandlat det än, letar fortfarande fter en huvudenhet och ett par 5,25 bak. Har Dls ultimate 5.2 fram och ett dls a4 steg samt en 12" dls nobelium bas:)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2011
#6
Okej, men vad har du för krav då på huvudenhet/signalprocessor? Finns ju ett flertal huvudenheter som har bra inbyggda processorer, men har man högs krav på ljudkvalité så brukar det oftast sluta med separat processor ändå (om man inte köper en Pioneer DEX-P99RS).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#7
Jag vill ha en huvudenhet med en skärm typ 7", som leverar bra ljudkvalite och tar aux/usb, mycket mer än så är det inte:) Helst dvd med.


1 727 Inlägg
5 april 2011
#8
Ralllee skrev:
Jag vill ha en huvudenhet med en skärm typ 7", som leverar bra ljudkvalite och tar aux/usb, mycket mer än så är det inte:) Helst dvd med.
Hur många kanalers DSP behöver du?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

61 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#9
Horsyhorse skrev:
Ralllee skrev:
Jag vill ha en huvudenhet med en skärm typ 7", som leverar bra ljudkvalite och tar aux/usb, mycket mer än så är det inte:) Helst dvd med.
Hur många kanalers DSP behöver du?

Pierre
Kan du förklara DSP? smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2011
#10
DSP = signalprocessor. Det han frågar är alltså hur många kanaler du behöver som du kan styra individuellt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#11
aaaaaaaaaaah:)  Vet inte hur många jag behöver? Hur många krävs för att få ett rent ljud men ändå inte lägga ut 20 tusen på en huvudenhet? smile


6 851 Inlägg
6 april 2011
#12
Om du inte vet vad en DSP, signalprocessor är så behöver du ingen. Svårare en så är det inte.
Börja med att bygg ihop en bil som låter bra utan, så kan du, om du inte blir nöjd, då skaffa dej en för att få till det absolut sista.


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
6 april 2011
#13
En signal processor gör nytta om den installeras rätt. Och vet man inte vad signal processor är så bör man åka till en butik som kan installera den åt er.

Fel inställd DSP låter sämre än en anläggning utan DSP är jag övertygad om.

MVH//Björn


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2011
#14
Ralllee skrev:
aaaaaaaaaaah:)  Vet inte hur många jag behöver? Hur många krävs för att få ett rent ljud men ändå inte lägga ut 20 tusen på en huvudenhet? smile
Antalet kanaler har inget att göra med hur rent ljud man får. Vitsen med fler kanaler att man då kan ställa delningsfrekvens/branthet, tidskomp och eq för varje enskilt element, men då krävs det såklart även att varje element har en egen slutstegskanal. Så vi ändrar frågan, hur många slutstegskanaler kommer du att ha?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
Ralllee skrev:
aaaaaaaaaaah:)  Vet inte hur många jag behöver? Hur många krävs för att få ett rent ljud men ändå inte lägga ut 20 tusen på en huvudenhet? smile
Antalet kanaler har inget att göra med hur rent ljud man får. Vitsen med fler kanaler att man då kan ställa delningsfrekvens/branthet, tidskomp och eq för varje enskilt element, men då krävs det såklart även att varje element har en egen slutstegskanal. Så vi ändrar frågan, hur många slutstegskanaler kommer du att ha?
4, kör ett dls a4 tills vidare, kommer nog bygga ut det senare.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2011
#16
Ingen baskanal? Inget baksystem?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#17
ChriZtoffer skrev:
Ingen baskanal? Inget baksystem?
ska köra 4 kanaligt till framsystemet och troligtvis bak, har inte skaffat steg till basen än


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2011
#18
Och du tänker då dela framsystemet aktivt samt baksystemet och subben? Då behöver du 7 kanaler, finns på dom flesta vettiga DSPs.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#19
ChriZtoffer skrev:
Och du tänker då dela framsystemet aktivt samt baksystemet och subben? Då behöver du 7 kanaler, finns på dom flesta vettiga DSPs.
Okej, tack för svaret!


6 851 Inlägg
7 april 2011
#20
Men fortfarande, om du inte riktigt vet vad en signalprocessor är, så behöver du ingen. Dessa är inte lätta att ställa in och man bör ha ganska så bra kunskap om vad och hur man gör. Annars kommer ljudet enbart att bli skit.
Det är en bra sak, men är man inte 100% säker på vad man ska göra med den så blir det tyvärr bara dåligt.
Börja med att skaffa dej alla saker du vill ha i ljudväg, slutsteg,basar,högtalare m.m. Installera dessa och se vad DU tycker om ljudet. En processor kan inte trolla fram bra ljud, bara den som ställer den.



Sök