2690
Sök

Saab på fallrepet igen

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 augusti 2011
M_Broberg skrev:
Andromeda skrev:
M_Broberg skrev:

Ah, du menar opel insignian? smile

som sagt, att säga GM saab är fel och jag får erkänna mitt misstag.

"GM saab" är mer korrekt, alltså inte en Riktig saab gjorde av saab utan en konstruktion på en bottenplatta som en större koncern har utvecklat.

Nu har jag inte kört Fiat Chroma, och inte heller den Lancia som också bygger på samma plattform, men något säger mig att man satsade lite mer då. Bland annat såg man till att chassit var byggt för alla motoralternativ. 9000 Aero går ju mycket stadigt och bra trots sina 225 pållar, Viggen gör det knappast.

Skillnaden ligger i att 9-5 och 9-3 inte utvecklades parallellt med sina Opelsyskon där chassit dimensionerades för Saab. ng900-chassit var ett gammalt Ascona-chassi från 80-talet som inte alls var anpassat för varken den tyngdpunktsfördelningen eller effekten. Man tog alltså ett underdimensionerat chassi från hyllan och meckade om det litegrann medan 9000-chassit visserligen var ett samarbete men där det från början dimensionerades för bilens och motorernas krav.

Som sagt; tänker inte hävda att 9000 är en dålig bil för det är den rakt inte
Men

Det är inte en riktig saab!

Spelar ingen roll hur du vrider o vänder på det, 9000 är fortfarande inte en riktig saab. Alfa 164 baserades även den på samma bottenplatta, lancian hade en Ferarri v6a (eller om det var fiaten) Ingen av bilarn är dålig på samma sätt som ng900

men det är fortfarande itne riktiga saabar - för guds skull kolla bara vart nötterna satte tändningslåset på 9000.

men då måste du ju gilla de nyare saabarna .keyless entry med startknapp haha

inget nyckel lås / tändingslås nånstans

709 Inlägg
21 augusti 2011
sen ska man gämna föra med Bmw audi osv klart de är B kvalite . och de är till och med volvo gämfört mot bmw och audi oxå så.

ett konstanterande jag aldrig trodde jag skulle få höra från en saab fantast! eloge!!
Senast redigerat av XorcessX (21 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 augusti 2011
XorcessX skrev:
sen ska man gämna föra med Bmw audi osv klart de är B kvalite . och de är till och med volvo gämfört mot bmw och audi oxå så.

ett konstanterande jag aldrig trodde jag skulle få höra från en saab fantast! eloge!!

Och Audi står bara för upplevd kvalité, det kommer ju från Audi-ägarna själva. Att inte ha tillförlitlighet i en bil är B.

BMW tjänar mest per såld bil av alla biltillverkare. Där får du alltså betala en hel del bara för märket på huven. Men de verkar ju hålla ihop med en del undantag i alla fall. Hoppas att de slutat lackera bilarna med vattenfärg bara. Sen hur man kan lägga 500k på en ny 520 är beyond me...

Forummoderator
26 389 Inlägg
21 augusti 2011
MrEricsson skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:

nä men som exempel saab har alltid haft kasst andra hansvärde.

säg tex en saab 9000 turbo på 15-20 tusen mil går typ för 5-10 i helt ok skick. medans en 940 turbo som gått 35-50 ligger på 15-20 k i sämmre skick.

syns ju även skillnad på de nyare modellerna med. dock inte fabriks nya då ligger de ju ganska lika i pris.

så bara feel free och söka på blocket seru skillnaden. om du kan se skillnad på vad grejjer är värt som inte är satta överpriser på

Och med detta menar du att Saab är bä...eh..vänta nu..du avskydde ju Volvo?
Hur får du det att gå ihop?

Airone du har tydligen problem med läs förståelse så de skriker om de. tumbs upp for that
gämför man volvo och saab kommer ju alltid saab vara bättre så länge bilarna görs.
mer kraft i motorerna med tanke på motorstorleken.biligare än volvos motsvarigheter ,nyare årsmodeller lägremil.

Inte enligt betygen från skolan..
Det jag poängterar är min fråga i hur du får det att gå ihop med att värdet är högre på Volvon du syftar på, när du säger att Saaben är bättre?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

LTJD
192 Inlägg
21 augusti 2011
Sluta speklura så jävla mycket.. Tröttsamt som fan. Media snackar skit, skulle man lyssna på dom så hade Saab varit nedlagt för läääänge sen. Saab dör inte, punkt.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

Forummoderator
26 389 Inlägg
21 augusti 2011
M_Broberg skrev:
AirOne skrev:
Inte enligt betygen från skolan..
Det jag poängterar är min fråga i hur du får det att gå ihop med att värdet är högre på Volvon du syftar på, när du säger att Saaben är bättre?

Du läste inte opsykologi va? wink ganska enkelt - om all media och alla människor säger att saab suger kommer efterfrågasn minska, om efterfrågan minskar och tillgången är stabil kommer priset sjunka.

Nej.
Sånt hade vi inte på Media.
Men jag förstår vad du menar. Men samtidigt känns det som att det har gått lite långt för att fartyget skall kunna räta upp sig igen, så att säga. Nog för att Saab har gått igenom mycket men frågan är hur mycket till företaget klarar av.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

281 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
En snubbe i TV sa att Saab gör unikt bra bilar men dom har inte visat det. Polisen gillar Saab bäst men får inga. Kan Saab ta bättre betalt?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

1 319 Inlägg
17 september 2011
Stoppa lidande för dom anställda som går utan lön och lägg ner skiten!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

281 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
De flesta vill nog hellre ha jobbet kvar.

1 319 Inlägg
17 september 2011
Notte skrev:

Utan lön? tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

281 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Notte skrev:

Utan lön? tongue

Allt som sker nu tar tid inkl. kk och det finns en liten chans att pengarna hinner först. Jag tycker dock sedan länge att Muller är en bilskojare och är ganska säker på kk.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2011
Seriöst, om jag hade jobbat på Saab hade jag hellre sett att företaget konkat, fått ut min lön via statliga lönegarantin och redan börjat leta andra jobb för ett par veckor sen.

Det är nog inget fel på kompetensen hos personalen, så att hitta andra industrijobb vore ingen omöjlighet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 122 Inlägg
17 september 2011
Notte skrev:
En snubbe i TV sa att Saab gör unikt bra bilar men dom har inte visat det. Polisen gillar Saab bäst men får inga. Kan Saab ta bättre betalt?

Nä dom  får inga för att Saab inte kan leverera...

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
17 september 2011
visst är det tråkigt att det går i graven men ... vem betalar multum för en bil som faktiskt är mindre bra än andra i samma pris klass ? inte jag i alla fall !

Samt att man bör tänka om när de gäller design, ta tex inredningen i en gammal 9000 och en i en nyare 9-5 , de är jävligt lika lite förändring hade inte skadat.

det fanns ju en tid då en saab turbo hade sportbils status, tror de ska börja leta sig dit igen

709 Inlägg
17 september 2011
Ja de där med inredningen i saab är ju tragiskt...  även i dom nyaste modeller tycker jag dom håller ungefär samma klass som tidiga 2000tals audi/bmw...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 september 2011
Kanske SAAB bör överväga att skapa en dokusåpa om företagets prekära situation med kroniska miljardförluster och alla element som har täta förgreningar till företaget.

En förvirrad holländare, en stormrik ryss, en regering som inte gillar industri och industripolitik, men istället satsar miljarder på massinvandring och transfereringar till coachföretag, en vingklippt amerikansk biltillverkare, underleverantörer och anställda som inte får ut sina löner samt en hel stad (Trollhättan) som riskerar att dräneras rejält på både invånare och kapital för att sakta men säkert omvandlas till en förfallen spökstad. Given tittarsuccé wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 september 2011
IceEyes skrev:
Kanske SAAB bör överväga att skapa en dokusåpa om företagets prekära situation med kroniska miljardförluster och alla element som har täta förgreningar till företaget.

En förvirrad holländare, en stormrik ryss, en regering som inte gillar industri och industripolitik, men istället satsar miljarder på massinvandring och transfereringar till coachföretag, en vingklippt amerikansk biltillverkare, underleverantörer och anställda som inte får ut sina löner samt en hel stad (Trollhättan) som riskerar att dräneras rejält på både invånare och kapital för att sakta men säkert omvandlas till en förfallen spökstad. Given tittarsuccé wink

När du lägger upp det såhär så låter det för bra för att vara sant. tongue

2slow

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
17 september 2011
IceEyes skrev:

tror helt klart på denna idén !!

VVS-Montör
231 Inlägg
17 september 2011
CHEEVA skrev:
IceEyes skrev:

tror helt klart på denna idén !!

hehe jag mä :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

Elektriker
718 Inlägg
18 september 2011
XorcessX skrev:
Ja de där med inredningen i saab är ju tragiskt...  även i dom nyaste modeller tycker jag dom håller ungefär samma klass som tidiga 2000tals audi/bmw...

Jo för bmw gjorde ju en jäkla uppfräschning i E90 jämfört med E46... tycker det är mycket E36 i E90 till å med.

Dom flesta tillverkare håller ju sig till samma "stil" så att köparna skall känna igen sig. Men å påstå att nya 95 inte känns modernare och nyare inredning än 9-5 från -00 så undrar jag ju vad kravet egentligen är?
Sen kvalitets mässigt är ju en annan femma.

Som att kasta vatten i sjön.

Sök