3699
Sök

Saab på fallrepet igen

Cupra_
19 september 2011
#301
Visst är det tragiskt för alla som förlorar sina jobb och så, men låt skiten sjunka. De har alldeles för få modeller i sitt program och är löjligt dyra. Småbil, SUV och kanske ytterliggare en till modell hade behövts för att ha en bred grund och nå ut till alla kundkategorier. Kanske en bil i golfklassen? Sen som någon annan sa: Designa något nytt. Ng 95 ser ju lite fräckare ut, men den skulle kommit för 5-7år sedan och det är frågan om det ens hade räckt med tanke på hur stenålders den förra 95 är idag. Vad bytte man vid facelift? Nån plastdynga i krom runt strålkastarna och gjorde ribbor i bakljusen.. Wow. Verkligen nyskapande..

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 september 2011
#302
M_Broberg skrev:
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:
Jag har inga problem med att saab snor platformar från t.ex. japanerna. Då kan de bygga sina småbilar. Hade varit rätt koolt med en liten saab.

Alltid bättre med en egentuvecklad plattform. Kolla bara på hur ng900 blev när man tog ett vekt Opelchassi från hyllan. Man kunde ju åtminstone gå ihop med t ex Mazda eller någon annan tillverkare som tillverkar småbilar med lite effekt och ta fram ett stabilt chassi. Jag vill inte se en 9-1 Aero 260 hk på ett Toyota Aygo-chassi tongue

Mm fy fan för saabar med plattformar utvecklade med... ja tex italienare.. wink

9000/lancia/fiat chroma-chassit utvecklades gemensamt med alla bilar i åtanke. Till att börja med klarar det ju av bilarnas effekt även med de större motorerna. ng900 hade man ju inte i åtanke ens när man utveckalde det Vectra-chassi dimensionerat för 115 hk man sedan kom att slänga på en 230 hk Viggen-motor på...


142 Inlägg
19 september 2011
#303
det dom lyckades med nya 9-5 sedan var att göra den betydligt fulare än föregångaren, med misslyckad retrodesign försökte dom ta fram gamla linjer från 99an o saab 90 vilket bara gjorde det hela till total pannkaka måste vara den absoulut fulaste saaben någonsin, tyckte att 9000 såg ok ut och det var iallfall nytänk på den tiden med en stor combisedan varför inte skapat en 9002 istället smile mer praktisk än en vanlig 9-5 dessutom.
Senast redigerat av Peggy_red (19 september 2011)

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 september 2011
#304
Andromeda skrev:
ng900 hade man ju inte i åtanke ens när man utveckalde det Vectra-chassi dimensionerat för 115 hk man sedan kom att slänga på en 230 hk Viggen-motor på...

Man tycker ju ändå att ingenjörerna borde slängt in någon slags säkerhetsmarginal när de gjorde ritningarna, de kan ju inte räkna med att alla biltillverkade som använder just den plattformen kommer att sätta in en motor på MAX 115hk. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 019 Inlägg
19 september 2011
#305
monno skrev:
Och inte nog med det, man släpper nya Saab 95 SEDAN! Vem fan vill ha en stor jävla svensson bil som inte ens går att enkelt pula in barnvagnen i? Kollar man begagnat marknaden ser man ju direkt att 95 sedan är riktigt svårsålda bilar, medans kombin cirkulerar på rätt bra.

Nä marknadsanalytikerna på Saab har enligt mig fan inte gjort ett enda rätt sedan man kom på att de va en bra idé med turbo..

I Sverige är kombin populärast, ja. Utomlands är det i regel tvärt om.


412 Inlägg
20 september 2011
#306
Nu ska SAAB prövas – igen

Vet inte riktigt vad man ska tycka om det, personligen hoppas jag att det löser sig för SAAB och att de kan stanna kvar men samtidigt vill man ju få ett stopp på deras anställdas lidande.

135
├┼┼
24 R

142 Inlägg
20 september 2011
#307
hoppas verkligen att dom inte rekonstruerar saab igen hur länge ska dom få hålla på innan folk fattar att det inte kommer hålla den här gången heller.

Elektriker
718 Inlägg
20 september 2011
#308
Garfield skrev:
monno skrev:
Och inte nog med det, man släpper nya Saab 95 SEDAN! Vem fan vill ha en stor jävla svensson bil som inte ens går att enkelt pula in barnvagnen i? Kollar man begagnat marknaden ser man ju direkt att 95 sedan är riktigt svårsålda bilar, medans kombin cirkulerar på rätt bra.

Nä marknadsanalytikerna på Saab har enligt mig fan inte gjort ett enda rätt sedan man kom på att de va en bra idé med turbo..

I Sverige är kombin populärast, ja. Utomlands är det i regel tvärt om.

Är inte Sverige Saabs största marknad då?

Som att kasta vatten i sjön.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 september 2011
#309
monno skrev:
Garfield skrev:
monno skrev:
Och inte nog med det, man släpper nya Saab 95 SEDAN! Vem fan vill ha en stor jävla svensson bil som inte ens går att enkelt pula in barnvagnen i? Kollar man begagnat marknaden ser man ju direkt att 95 sedan är riktigt svårsålda bilar, medans kombin cirkulerar på rätt bra.

Nä marknadsanalytikerna på Saab har enligt mig fan inte gjort ett enda rätt sedan man kom på att de va en bra idé med turbo..

I Sverige är kombin populärast, ja. Utomlands är det i regel tvärt om.

Är inte Sverige Saabs största marknad då?

Oo nej!

Sverige är en så liten marknad att dom nästan skulle kunna skippa den helt. Det är därför varken Saab eller Volvo bygger och anpassar sina bilar för svenskt klimat längre smile

Största marknaden för bägge är USA...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Elektriker
718 Inlägg
20 september 2011
#310
Ahaa okok, fått för mig att Saab mest bara säljer i Svergie, men nu när jag tänker efter hur mkt bilar dem "ville" tillverka så kanske det inte är så logiskt nej...tongue

"tankevurpa"
Senast redigerat av monno (20 september 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

VVS-Montör
231 Inlägg
20 september 2011
#311
TurbOla skrev:
Andromeda skrev:
ng900 hade man ju inte i åtanke ens när man utveckalde det Vectra-chassi dimensionerat för 115 hk man sedan kom att slänga på en 230 hk Viggen-motor på...

Man tycker ju ändå att ingenjörerna borde slängt in någon slags säkerhetsmarginal när de gjorde ritningarna, de kan ju inte räkna med att alla biltillverkade som använder just den plattformen kommer att sätta in en motor på MAX 115hk. tongue

måste tillägga här att 1.8 115hp motorn till vectra b var dock den minsta motorn i motor utbudet! vectra c har 1.8 140hp som minsta utbudet Och nya 95 har botten plattan från opel insignia! och den finns som Opc mä och har 325hp, nya 95 var den sista GM bilen som blev färdig utan GM så att säga! Föregångaren till nya 95 har botten plattan från opel vectra som oxo finns i opc! tycker de inte är fel att man lånar andras botten plattor! många bildelar som sitter i en sorts bil sitter ofta i andra bilar mä ju! På så sätt minskar priset eftersom man massproducerar ju! Kostar ju mer om man ska speciall beställa allt ju! Så varför skulle "115hp vectra chassit" inte duga till viggen motor?
Senast redigerat av astrakalle (20 september 2011)

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 september 2011
#312
Många saab entusiaster klandrar samarbetet med opel för saabs bristande kvalité. Visst finns där några fel som kan ha eliminerats om de valt nått annat. t.ex att ABS kransarna pajar fram. Samma fel har vectran. Men i det stora hela så funkar ju t.ex 9-3 väldigt bra i övrigt. Och så även opel vectra b som jag upplever som skönare att köra trotts att den är äldre än 9-3.

Opel har haft problem med rost, men det har även Saab, mazda, toyota, ford, subaru, volvo(ja det stämmer), alfa romeo, fiat. för att nämna några få. Så dra inte in just rostproblemet som ett argument för det är överdrivet uppförstorat.

Hade det inte varit för att dem delat teknik med opel så hade saab konkat för många år sen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 september 2011
#313
AcesHigh666 skrev:
Många saab entusiaster klandrar samarbetet med opel för saabs bristande kvalité. Visst finns där några fel som kan ha eliminerats om de valt nått annat. t.ex att ABS kransarna pajar fram. Samma fel har vectran. Men i det stora hela så funkar ju t.ex 9-3 väldigt bra i övrigt. Och så även opel vectra b som jag upplever som skönare att köra trotts att den är äldre än 9-3.

Opel har haft problem med rost, men det har även Saab, mazda, toyota, ford, subaru, volvo(ja det stämmer), alfa romeo, fiat. för att nämna några få. Så dra inte in just rostproblemet som ett argument för det är överdrivet uppförstorat.

Hade det inte varit för att dem delat teknik med opel så hade saab konkat för många år sen.

Håller med, Opel är inte dåliga bilar och på deras plattformar har SAAB gjort de bilar som varit mest konkurrenskraftiga. Tror dock det är svårt för SAAB-entusiaster att erkänna att GM gjorde en väldigt massa gott för SAAB.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

409 Inlägg
21 september 2011
#314

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2011
#315
Det här är en så sorglig historia att man i den mån man överhuvudtaget orkar bry sig längre inte tror den är sann. För ett drygt år sedan grät SAAB-entusiaster över hela världen för att företaget var så illa ute att en rekonstruktion var nödvändig och hoppades det skulle sluta väl, idag firar de att SAAB fått igenom en andra rekonstruktion på knappt två år.

Tänk så mycket mindre kräsna entusiasterna är idag, snart hurrar de väl när Muller sätter företaget i konkurs för det är raka vägen dit det är på väg i och med att SAAB fortsätter i väl inkörda hjulspår.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 924 Inlägg
21 september 2011
#316
Rquired skrev:
Det här är en så sorglig historia att man i den mån man överhuvudtaget orkar bry sig längre inte tror den är sann. För ett drygt år sedan grät SAAB-entusiaster över hela världen för att företaget var så illa ute att en rekonstruktion var nödvändig och hoppades det skulle sluta väl, idag firar de att SAAB fått igenom en andra rekonstruktion på knappt två år.

Tänk så mycket mindre kräsna entusiasterna är idag, snart hurrar de väl när Muller sätter företaget i konkurs för det är raka vägen dit det är på väg i och med att SAAB fortsätter i väl inkörda hjulspår.

Mest gråter väl DU som inte fick se SAAB gå under nu heller? roll

~ Life is short, have FUN! ~

1 217 Inlägg
21 september 2011
#317
Äntligen några som har lite tro på SAAB!

Hoppas kineserna kommer in nu så jobben här räddas åtminstone några år till!  big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2011
#318
peegee skrev:
Rquired skrev:
Det här är en så sorglig historia att man i den mån man överhuvudtaget orkar bry sig längre inte tror den är sann. För ett drygt år sedan grät SAAB-entusiaster över hela världen för att företaget var så illa ute att en rekonstruktion var nödvändig och hoppades det skulle sluta väl, idag firar de att SAAB fått igenom en andra rekonstruktion på knappt två år.

Tänk så mycket mindre kräsna entusiasterna är idag, snart hurrar de väl när Muller sätter företaget i konkurs för det är raka vägen dit det är på väg i och med att SAAB fortsätter i väl inkörda hjulspår.

Mest gråter väl DU som inte fick se SAAB gå under nu heller? roll

Gråter? Jag var glad fram tills jag läste ditt inlägg men jag tror inte att SAAB kommer att klara sig för den sakens skull. Det är självklart inget negativt med att främst företagets anställda får en tidsfrist, men en rekonstruktion går ut på att med befintliga medel göra rätt för sig och SAAB har skulder på 7 Miljarder och 40 Miljoner i kassan (Att 245M Euro kanske kommer från Kina är inget juridiskt accepterat skäl, pengarna skall finnas tillgängliga vid beslutet), hur skall detta gå till?

Däremot är det ingen direkt hemlighet att folk tycker en del moderatorer på Garaget.org inte är lämpliga till jobbet. I och med att du inte kunde hålla igen att du är partisk utan tvunget skulle pika en användare och riskera att starta ett bråk så har du just visat dig tillhöra denna skara som inte är lämpliga. Grattis, skaffa dig ett tålamod om du väljer att fortsätta som moderator är mitt tips!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 september 2011
#319
Ksj skrev:
Äntligen några som har lite tro på SAAB!

Hoppas kineserna kommer in nu så jobben här räddas åtminstone några år till!  big_smile

Har du läst vad det står i utlåtandet från Hovrätten? Jag citerar:

"Enligt hovrätten finns det anledning att ifrågasätta förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion av bolaget."

Man kan tolka saker olika, men jag tycker inte det låter som om Hovrätten tror stenhårt på SAAB. Utan vad som skett är att rätten inte hittat tillräckliga juridiska skäl för att inte godkänna SAAB´s rekonstruktion och då är de enligt lagen tvungna att istället godkänna den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 271 Inlägg
21 september 2011
#320
Rquired skrev:
Ksj skrev:
Äntligen några som har lite tro på SAAB!

Hoppas kineserna kommer in nu så jobben här räddas åtminstone några år till!  big_smile

Har du läst vad det står i utlåtandet från Hovrätten? Jag citerar:

"Enligt hovrätten finns det anledning att ifrågasätta förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion av bolaget."

Man kan tolka saker olika, men jag tycker inte det låter som om Hovrätten tror stenhårt på SAAB. Utan vad som skett är att rätten inte hittat tillräckliga juridiska skäl för att inte godkänna SAAB´s rekonstruktion och då är de enligt lagen tvungna att istället godkänna den.

Nu handlar det ju för Saabs del att det GICK igenom och inte vad Hovrätten
anser? Du kan komma med vilka teorier du vill men än är det inte kört.
Nu hoppas vi på en chans om än liten att det kan bli ett grymt samarbete med Kineserna
i framtiden, i alla fall jag.



Sök