4787
Sök

Bilprovningen rasade motorn på min sommarbil!!!!

15 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Har pratat med bilprovnigen högsta chef, och det är så att under bes så är bilprovningen ansvarig för bilen  och ifall dom orsakar skada på fordonet så är dom ansvariga, därav kommer deras försäkring ersätta skadan med ny motor och arbete smile

Motorn hade rasat oavsett inget snack om saken.

MVH / simon

S.C.Street

351 Inlägg
1 april 2011
Haha, det där motorraset kanske inte var så dumt ändå va? Tur det inte hände på hemvägen då wink

1 722 Inlägg
1 april 2011
Growe skrev:
Rigge- skrev:
Tragiskt även om det inte var hans fel gissar jag. Men tråkigt i vilket fall.

jo exakt det är aldrig roligt med ras
men problemet är att dom faktist måste gasa på lite för att kolla att dom inte är trafikfarliga och för att katen ska nå arbetstemp
och om dom har möjlighet ska dom även tesat abs funktion för många fulkopplar abs:en

hur kan man fulkoppla absen!?? visste inte det?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 april 2011
Kanelbullen skrev:
Growe skrev:
Rigge- skrev:
Tragiskt även om det inte var hans fel gissar jag. Men tråkigt i vilket fall.

jo exakt det är aldrig roligt med ras
men problemet är att dom faktist måste gasa på lite för att kolla att dom inte är trafikfarliga och för att katen ska nå arbetstemp
och om dom har möjlighet ska dom även tesat abs funktion för många fulkopplar abs:en

hur kan man fulkoppla absen!?? visste inte det?

Koppla abs-lampan på exempelvis oljetryckslampan, för att det ska se ut som att allt funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 722 Inlägg
1 april 2011
jaså

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 april 2011
Nu blir detta en "gymnasiekompis" anekdot, men dieslar ska göra fullgastest, och hans L200 gav tappt då och suckade ihop.

Men i hans fall fick SBP och "kunden" betala hälften av kostnaden var. Om det var självrisken på en försäkring som menades vet jag inte, eller om det var en ren renovering/byte av motorn.

Så utgången beror nog på vad man kommer fram till, finns antagligen inga exakta skrivelser om detta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KHRacing
1 april 2011
TurbOla skrev:
Nu blir detta en "gymnasiekompis" anekdot, men dieslar ska göra fullgastest, och hans L200 gav tappt då och suckade ihop.

Men i hans fall fick SBP och "kunden" betala hälften av kostnaden var. Om det var självrisken på en försäkring som menades vet jag inte, eller om det var en ren renovering/byte av motorn.

Så utgången beror nog på vad man kommer fram till, finns antagligen inga exakta skrivelser om detta.

Fullgastestet är borttaget Olamannen smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 april 2011
KHRacing skrev:

Sen när?

Jag har inte ägt en diesel själv, så har inte koll på det. tongue

Detta var ju -06 eller -07 så det är ett par år sen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KHRacing
1 april 2011
TurbOla skrev:
KHRacing skrev:

Sen när?

Jag har inte ägt en diesel själv, så har inte koll på det. tongue

Detta var ju -06 eller -07 så det är ett par år sen.

typ 2-3 år sen trir jag det var.. känns skönt för alla dieselägare.

56 Inlägg
1 april 2011
Dieselbilar skall visst varvas!
Min gamla Lupo som är från 2004 varvades fullt och klarade sig galant.
Dieselbilar från 2006 kollas med EOBD kontakten.

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

KHRacing
1 april 2011
Bush skrev:
Dieselbilar skall visst varvas!
Min gamla Lupo som är från 2004 varvades fullt och klarade sig galant.
Dieselbilar från 2006 kollas med EOBD kontakten.

Oki, för SBP i KLippan gör det inte, & för runt 2-3 år sedan var det snack i tidningarna
om många motorras, så SBP gjorde om sina regler vill jag minnas.

Hmm får allt kolla detta närmare.

56 Inlägg
2 april 2011
En dieselbil varvas upp till varvstopp och släpps direkt.
En modern diesel brukar ha ett varvstopp runt 5000rpm.
Vissa dieselbilar med automatlåda (tex Bmw) varvas ej.

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 april 2011
Varvtalstestat på dieslarna ÄR borttaget just för problemet med en massa motorras. Finns inget som säger att en motor som gått kanske 30k mil måste klara att dras till varvstopp.

Vet inte hur det funkar på senaste årsmodellerna men på dom äldre kollas det bara visuellt hur mycket dom ryker.
Senast redigerat av henke_99 (2 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

261 Inlägg
2 april 2011
Nej,opacitetsmätning genom uppvarvning är inte borttaget.Och dieslar from 2004 kollas genom OBD.
Och det är inte och har aldrig varit Bilprovningen som skriver föreskrifterna samt kan därmed inte ändra dom.
Det gör Transportstyrelsen.

KHRacing
2 april 2011
Peppes Bodega skrev:
Nej,opacitetsmätning genom uppvarvning är inte borttaget.Och dieslar from 2004 kollas genom OBD.
Och det är inte och har aldrig varit Bilprovningen som skriver föreskrifterna samt kan därmed inte ändra dom.
Det gör Transportstyrelsen.

Men du fattade vad jag menade.

261 Inlägg
2 april 2011
Ja,jag fattade men ville klargöra för dom dom inte vet:)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2011
Jag undrar hur lång tid det tar innan försäkringsbolagen börjar hänvisa till foruminlägg som "motorn hade rasat oavsett inget snack om saken" när de vägrar betala ut ersättningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

154 Inlägg
10 april 2011
surt när sånt händer, men tur i oturen kanske?? Vet bara när jag besiktade min s70. Då tog B-mannen ett varv runt byggnaden fullgas på 1:an så att varvstoppet hoppa in ett flertal ggr. När han hoppade ut för att testa värdena så hoppa jag på han och skällde ut idioten något fullständigt och bad han hämta sin chef. slutade med att jag slapp betala för besiktningen med blankt papper. smile

Man skall vara nitiskt mot "dom" fascistiska b-männen då dom gillar att straffa bilar.

Sleeper
3 084 Inlägg
10 april 2011
Kmarcus skrev:
Growe skrev:

Möjligt att dom testar den för att vara snälla och varna att den inte fungerar men dom behöver inte göra mer än att kolla så lampan lyser och slocknar när den ska. Konstiga regler men man får en tvåa för att lampan är inte fungerar som den ska, men ABS:en i sig spelar ingen roll.

På 850:n så funkar inte vår abs har totalfel i givarna så den vibrerar konstant. På SPB så säger dem förstås att det inte är bra men dem godkänner det ändå. Så man får stoppa i säkringen besiktiga sen dra ur säkringen. Löjligt.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 april 2011
Sushikocken skrev:
Kmarcus skrev:
Growe skrev:

Möjligt att dom testar den för att vara snälla och varna att den inte fungerar men dom behöver inte göra mer än att kolla så lampan lyser och slocknar när den ska. Konstiga regler men man får en tvåa för att lampan är inte fungerar som den ska, men ABS:en i sig spelar ingen roll.

På 850:n så funkar inte vår abs har totalfel i givarna så den vibrerar konstant. På SPB så säger dem förstås att det inte är bra men dem godkänner det ändå. Så man får stoppa i säkringen besiktiga sen dra ur säkringen. Löjligt.

då är de nån tomte du besiktar hos. är de fel på abs systemet så ska bilen underkännas. om så bara abs lampan lyser så ska inte bilen gå igenom.

Sök