4184
Sök

Bilprovningen rasade motorn på min sommarbil!!!!

15 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#1
Jo efter att vinter nu börjar närma sig sitt slut, börjar det bli dags för att plocka fram sommarbilen.

Bilen har sått sen föra sommaren med den startade och fungerade som vanligt.

Efter att ha kört bilen 3 lungna mil till nämaste bes, hände det ofattbara.

Då besmannen skulle körde den sk provrundan. Från stillastående var det full fart ut!

Han kom in så fort på framsidan av bes att han fick bromsa så hårt att abs,en gick in.....

Då jag gick ut för att skälla på honom mötes jag av ett skärande och skrikande ljud från motorn....

Bes mannen ryckte på axlarna och menade på att det inte var hans fel!!!!

Motorn lät nu som en stenkross från att ha varit helt ljudlös.

Tur att man inte är bitter =/

S.C.Street

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 mars 2011
#2
Pratat med stationschefen och gjort en anmälan?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 277 Inlägg
30 mars 2011
#3
Så din bil klarade inte att varva ur?
Inte direkt hans fel....


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 mars 2011
#4
Brains skrev:
Så din bil klarade inte att varva ur?
Inte direkt hans fel....

exakt om min bil skulle rasa så skulle iaf inte jag bry mig nämdvärt visst inte roligt
men om den inte håller för bes testkörning så kommer skiten endå rasa direkt

första jag gjorde med min vento efter bes var att plåga skiten ur den..och den lever fortfarande fast den stått sen november 2009 smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
30 mars 2011
#5
Tragiskt även om det inte var hans fel gissar jag. Men tråkigt i vilket fall.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 mars 2011
#6
Rigge- skrev:
Tragiskt även om det inte var hans fel gissar jag. Men tråkigt i vilket fall.

jo exakt det är aldrig roligt med ras
men problemet är att dom faktist måste gasa på lite för att kolla att dom inte är trafikfarliga och för att katen ska nå arbetstemp
och om dom har möjlighet ska dom även tesat abs funktion för många fulkopplar abs:en

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
30 mars 2011
#7
Låter inte som han gjorde något fel faktiskt. Om bilen går sönder av en hård acceleration eller en hård inbromsning kan man knappast klandra bilprovningen för det. Det är ju normalt användande. Som Growe sa så gör de ibland en hård inbromsning för att kolla ABSen, har varit med om det flera gånger själv. Och inte fan ska bilen gå sönder för att man bromsar hårt med den!

Krockar de bilen, kör av liften eller på grund av oaktsamhet sabbar något så står de för reparation, men om en bil pajar på grund av ett redan befintligt fel (alltså något som lika gärna kunde hänt när du körde därifrån) så är det inte deras fel.

Du kan ju alltid snacka med stationschefen och se hur han/hon ser på saken, men det verkar ju som något med bilen redan var knas.

KHRacing
30 mars 2011
#8
Brains skrev:
Så din bil klarade inte att varva ur?
Inte direkt hans fel....

Undrar vart i bilprovnings arbetsdirektiv det står att de skall varva motorerna och
då menar jag varva över 3000varv överhuvudtaget, Inte ens när de står o värmer katalysatorn
så behövs det inte mer än nämnda 3000varv.

hade de stått med nån av mina bilar i 2-3minuter på 4000varv så hade jag först filmat dem
med mobilen & sedan hämtat stationschefen på direkten.

Stå på dig killen,, SBP får inte bara rycka på axlarna som du säger han gjorde.

sedan skall de inte heller tvärnita eller gasa på runt huset så att de behöver tvärstanna.
verkar i mina ögon som en trafikfara bakom ratten & borde således inte jopbba på SBP.

jag skall berätta att när jag i sommar skall besiktiga Evon så kommer jag sätta vavstoppet
runt 2800-3000varv.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 mars 2011
#9
KHRacing skrev:
Brains skrev:
Så din bil klarade inte att varva ur?
Inte direkt hans fel....

Undrar vart i bilprovnings arbetsdirektiv det står att de skall varva motorerna och
då menar jag varva över 3000varv överhuvudtaget, Inte ens när de står o värmer katalysatorn
så behövs det inte mer än nämnda 3000varv.

hade de stått med nån av mina bilar i 2-3minuter på 4000varv så hade jag först filmat dem
med mobilen & sedan hämtat stationschefen på direkten.

Stå på dig killen,, SBP får inte bara rycka på axlarna som du säger han gjorde.

sedan skall de inte heller tvärnita eller gasa på runt huset så att de behöver tvärstanna.
verkar i mina ögon som en trafikfara bakom ratten & borde således inte jopbba på SBP.

jag skall berätta att när jag i sommar skall besiktiga Evon så kommer jag sätta vavstoppet
runt 2800-3000varv.

min racekat blir då inte varm om man fjönskör och har man så kass bil att den inte håller att varva på en kortare sträcka så är det likbra att dom sätter den ur spel direkt

har aldrig varit med om att dom ställer sig och försöker varva katen varm
utan dom tar en sväng som är hårdare än normal körning
och bara för att någon drar iväg betyder det inte att dom dumpar upp kopplingen på 6500rpm heller
och tanke på hur mycket grus det ligger överallt är det knappast otippat att det låser sig när man försöker bromsa även i normala farter
tuktar mina bilar hårt hela tiden kanske är derför jag inte bryr mig alls
bara gött när dom bränner på lite med dom

men som sagt alla tycker olika men min bil är till för att användas
inte stå och glänsa på parkeringen

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
31 mars 2011
#10
Growe skrev:
min racekat blir då inte varm om man fjönskör och har man så kass bil att den inte håller att varva på en kortare sträcka så är det likbra att dom sätter den ur spel direkt

har aldrig varit med om att dom ställer sig och försöker varva katen varm
utan dom tar en sväng som är hårdare än normal körning
och bara för att någon drar iväg betyder det inte att dom dumpar upp kopplingen på 6500rpm heller
och tanke på hur mycket grus det ligger överallt är det knappast otippat att det låser sig när man försöker bromsa även i normala farter
tuktar mina bilar hårt hela tiden kanske är derför jag inte bryr mig alls
bara gött när dom bränner på lite med dom

men som sagt alla tycker olika men min bil är till för att användas
inte stå och glänsa på parkeringen

Håller med dig, absolut skall en bil klara av lite bus.. men INTE på SBP-besöket. menar jag .
Senast redigerat av KHRacing (31 mars 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 mars 2011
#11
KHRacing skrev:
Growe skrev:
min racekat blir då inte varm om man fjönskör och har man så kass bil att den inte håller att varva på en kortare sträcka så är det likbra att dom sätter den ur spel direkt

har aldrig varit med om att dom ställer sig och försöker varva katen varm
utan dom tar en sväng som är hårdare än normal körning
och bara för att någon drar iväg betyder det inte att dom dumpar upp kopplingen på 6500rpm heller
och tanke på hur mycket grus det ligger överallt är det knappast otippat att det låser sig när man försöker bromsa även i normala farter
tuktar mina bilar hårt hela tiden kanske är derför jag inte bryr mig alls
bara gött när dom bränner på lite med dom

men som sagt alla tycker olika men min bil är till för att användas
inte stå och glänsa på parkeringen

Håller med dig, absolut skall en bil klara av lite bus.. men INTE på SBP-besöket. menar jag .

näe inte buskörning men frågan om det handlar om det eller ej

gick förbi bilprovningen härom dagen och alla bes gubbar som gled förbi tryckte på ganska bra upp till 50km/h åkte bort och vände en bit bort och åkte tillbaka och gjorde avgastesten

samma när jag bes min vento härom dagen drog på ordenkligt men inte utan att plåga bilen utan åker iväg hårt bara

men man kan bara gissa hur bes gubben verkligen körde
inte skoj att få tillbaka en trasig bil
men om det anses som att bes gubben gjort fel så kommer ersättning utbetalas för att laga bilen

Kör fort så hinner inget hända...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 mars 2011
#12
Överlag skiter dom nog i bilarna, sist jag besiktigade Saaben så körde idioten bara ut den för att kolla värdena varvade upp till 3000 och slog av direkt. Så gör man inte och än mindre när jag ser på...

Rock'n Roll

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 mars 2011
#13
TenZer skrev:
Överlag skiter dom nog i bilarna, sist jag besiktigade Saaben så körde idioten bara ut den för att kolla värdena varvade upp till 3000 och slog av direkt. Så gör man inte och än mindre när jag ser på...

varför skulle det vara ett problem dessutom varvar dom 2.500rpm smile

och ingen i världen kan påstå att turbon tar stryk av detta då den knappast snurrar och ger ifrån sig sån värme att lagret behöver kylas innan man slår av

förövrigt så behövs inte en turbo kylas vid normal körning pga dom numera är vattenkylda

bara en skröna att dom är yberkänsliga detta var 1981 när dom var oljekylda som dom var känsligare

Kör fort så hinner inget hända...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 mars 2011
#14
Growe skrev:
TenZer skrev:
Överlag skiter dom nog i bilarna, sist jag besiktigade Saaben så körde idioten bara ut den för att kolla värdena varvade upp till 3000 och slog av direkt. Så gör man inte och än mindre när jag ser på...

varför skulle det vara ett problem dessutom varvar dom 2.500rpm smile

och ingen i världen kan påstå att turbon tar stryk av detta då den knappast snurrar och ger ifrån sig sån värme att lagret behöver kylas innan man slår av

förövrigt så behövs inte en turbo kylas vid normal körning pga dom numera är vattenkylda

bara en skröna att dom är yberkänsliga detta var 1981 när dom var oljekylda som dom var känsligare

Kanske inte men onödigt ändå när jag är noga med att låta bilen stå på tomgång minst ett par sekunder innan jag slår av

Rock'n Roll

5 198 Inlägg
31 mars 2011
#15
Growe skrev:
TenZer skrev:
Överlag skiter dom nog i bilarna, sist jag besiktigade Saaben så körde idioten bara ut den för att kolla värdena varvade upp till 3000 och slog av direkt. Så gör man inte och än mindre när jag ser på...

varför skulle det vara ett problem dessutom varvar dom 2.500rpm smile

och ingen i världen kan påstå att turbon tar stryk av detta då den knappast snurrar och ger ifrån sig sån värme att lagret behöver kylas innan man slår av

förövrigt så behövs inte en turbo kylas vid normal körning pga dom numera är vattenkylda

bara en skröna att dom är yberkänsliga detta var 1981 när dom var oljekylda som dom var känsligare

Går den paj för att man stänger av den 1 gång utan att låta den stå, ja då är den slut iaf.

854 Inlägg
31 mars 2011
#16
Growe skrev:
och om dom har möjlighet ska dom även tesat abs funktion för många fulkopplar abs:en

Möjligt att dom testar den för att vara snälla och varna att den inte fungerar men dom behöver inte göra mer än att kolla så lampan lyser och slocknar när den ska. Konstiga regler men man får en tvåa för att lampan är inte fungerar som den ska, men ABS:en i sig spelar ingen roll.


3 235 Inlägg
31 mars 2011
#17
Man vet ju inte hur gubben körde bilen, och det är klart man blir förbannad ifall besiktningsmannen kommer tillbaka med en rasad motor, som precis innan var alldeless oko. Finns det kameror som filmar uteplatsen? Kan det hända att han övervarvat motorn? Nu skriver du inte vilken bil det gäller, och om det finns övervarvningsskydd på den. Vissa kör ju som kärringar, dubbeltrampar och försöker lägga in tvåan när dem kör i 100 blås...


5 198 Inlägg
31 mars 2011
#18
Och vi vet inte bilens skick förutom vad ts sagt.. en bil ska inte haverera för övervarvning1 gång om han inte varvar skiten ur den på 1,an.

Som vanligt så har vi bara 1 version att gå efter.

3 295 Inlägg
31 mars 2011
#19
Besiktningen är ju ett Serviceyrke, mao så ska dom inte köra vårdslös med bilarna oavsett iaf dom ska upp i värme eller om det är nåt annat skumt med bilen. dom är till för att hjälpa till och inte för att provocera fram fel. Jag personligen åker alltid med i bilen när jag är på besiktningen, sist med evon så varvade han ur bilen på 2:an för att sedan lägga i trean, men misslyckades och karvade lite kugg på ettan i stället innan han märkte att det var fel växel som han försökte få i, frågan är ju, är det ett normalt beteende att man ska slå ur bilen satan bara för att man får möjlighet och kan?


5 198 Inlägg
31 mars 2011
#20
Slave_joe skrev:
Besiktningen är ju ett Serviceyrke, mao så ska dom inte köra vårdslös med bilarna oavsett iaf dom ska upp i värme eller om det är nåt annat skumt med bilen. dom är till för att hjälpa till och inte för att provocera fram fel. Jag personligen åker alltid med i bilen när jag är på besiktningen, sist med evon så varvade han ur bilen på 2:an för att sedan lägga i trean, men misslyckades och karvade lite kugg på ettan i stället innan han märkte att det var fel växel som han försökte få i, frågan är ju, är det ett normalt beteende att man ska slå ur bilen satan bara för att man får möjlighet och kan?

Självklart inte


Sök