3947
Sök

945 tic (trimmad) ingen tomgång! tips på fel tack! Edit: Dykande tomgång

158 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har ingen tomgång på 945an

setup

portad 530 topp
T4/T3 hybrid agg.
H- profilstakar
chippad bränsle
chippad tändning
3" avgassystem
R-spridare (968or)
BTR ställbar (3.2bar)
Pys/strypventil
Sportluftfilter
3" ALU tryckrör från " 88 "
3" ALU intercooler

Laddtrycket är just nu 1.4bar och går hyfsat. lite ketchup pga turbon men w.e har inget med tomgången å göra right?

kör man "som man ska" eller bara startar den å inte varvar, så finns tomgången. men varvar man lite å kör som man vill med en turbo så dör den när man släpper gasen. den är inge svårstartad å så.

Lista saker som kan va fel. jag är ej grön på området och har mina misstankar om vad det kan vara men vill ändå ha tips och ideér då även den bästa kan misslyckas.

Är tacksam för alla tips och ideér!

// Json
Senast redigerat av JohanssonC (2 april 2011)


22 Inlägg
30 mars 2011
#2
Är det öppen dump på bilen?


1 758 Inlägg
30 mars 2011
#3
Två troliga fel:
1. Luftläckage. Läckande slang, feljusterad dumpventil etc.
2. Trasig/kärvande tomgångsmotor.

158 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#4
återcirkulerande dump.

Okej. du tänker på vacumslangarna då? tänkte testa å spruta startgas på insug-sidan å se om den varvar upp.

Tomgångsmotor är också ett bra alternativ. men hur mäter man den? eller kan man se visuellt om den fungerar?


158 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#5
har varit i garaget en sväng nu.

bränsletryck 3.2-3 bar (låter lite högt tycker jag då det sitter så stora spridare på) sänka?

Inga läckor va ja kunde se och höra. kollade visuellt och sprayade startgas där ja ej kom åt.

Hur felsöker jag en tomgångsmotor?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 mars 2011
#6
är chippet programmerat för större spridare?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

158 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#7
Det kan jag inte svara på.

Förlorar man tomgången då?

Borde ju snarare vara så att bilen går för fet då. eller? berätta gärna närmare.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 mars 2011
#8
ta reda på det då.

är spridarna inte matchade mot programvaran går den fett, likna det med att åka med choken i på en förgasarbil.
sänker du trycket för mycket får du dålig sprutbild från spridarna.

vad är det för BTR? billig kina eller riktig?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

158 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#9
Okej, men jag vet ej vilken firma som har chipat bilen.

ska kolla runt med firmor som levererar chip till 940 med dom spridarna så kan ja nog kika om de finns serienr osv.

Btr'en vet jag ej märke på. dock ser den ganska robust ut men kan kika det med.

men det jag funderar på är att om bilen går fett borde inte det ha setts på besiktningen? den gick igenom blankt med denna setup för 3 veckor sen.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 mars 2011
#10
prova göra rent tomgångsmotorn då.

plocka bort, dränk i avfettning, fyll med 5-56 eller liknande, koppla 12v och se att den öppnar/stänger som den ska (bara dutta till lite snabbt)
Senast redigerat av NITROUS (31 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

158 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#11
Okej, ska åka bort till bilprovningen nån dag å kolla avgasvärdena. funderar även på att installera en bredbandslamda så man ser att bränsle-luft blandningen är ok.

antar att tomgångsmotorn är den svarta klumpen som sitter under insuget med en slang upp till baksidan av insuget samt en slang till trycksidan före insuget?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 mars 2011
#12
låter mycket klokt.

ja det är tomgångsmotorn som sitter där.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
31 mars 2011
#13
integrerad dump i turbon eller externmonterad? vart återcirculerar luften in?


158 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#14
jockemek skrev:
integrerad dump i turbon eller externmonterad? vart återcirculerar luften in?

Extern, den kommer in mellan lmm och turbo. sugsidan alltså


22 Inlägg
2 april 2011
#15
okej men det låter ju bra. min förra 945 betedde sej exakt som din när man försökte köra med öppen dump, det funkade bra ända tills man gasade på ordentligt och det gör man ju...


158 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#16
okej, men jag har inte öppen dump, jag tror det har nått med lmm att göra ändå, har fått felkod 1-2-1 vilket jag tror är lmm


22 Inlägg
2 april 2011
#17
jaa det verkar ju som att det kan vara den som bråkar för dej, det är ju den som blir förvirrad när man kör med öppen dump och det verkar ju vara samma symptom nu


158 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#18
Fast nu är det lite sjukt detta. Tror aldrig en bil har fått mig att klia mig så mkt i huvet som denna!

Lmm fungerar troligen då ja koppla ur den å testa i kompis bil. fungera klockrent.

Nu har jag justerat tomgången mekaniskt så den ligger på ca 1100rpm (ja vet för högt) pga när man kopplar ur så dyker varvet ner till ca 400rpm för att sedan stånka å stöna sig upp till 1100rpm igen, (har ja lägre så dör den när den dyker)

Kollat alla tänddelar å det ser fräscht ut. hade dän tomgångsmotorn och den gick lätt å flytta på med fingret, inge kärvning där. justerat "klicket" på spjällägesgivaren.

Kom igen nu folket! brainstorm på va det kan vara! jag blir gaa-aalen


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
#19
Originalstyrsystemet gillar inte trimmat men testa sätt en slangklämma på slangen som går ner till tomgångsmotorn, du kommer antagligen få lite förhöjd tomgång men den fångar den iaf smile

Funkade bra på min dock körde jag med smt6 men det borde inte spela någon roll smile

mvh Andy

~Andy~

158 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#20
den från insuget alltså?



Sök