3317
Sök

Köra 2Ohm vs 4Ohm

91 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Tjena!

Jag har ett Audison Lrx5600 slutsteg och ska koppla in en Kicker L5 10" plus ett framsystem Phoenix Gold 5.25 kit med delningsfilter och diskanter och eventuellt ett par kicker koaxialer bak som jag har liggandes hemma. Kommer inte ihåg om jag har dubbla 2Ohm spolar eller dubbla 4Ohm spolar på basen... får kolla det när jag kommer hem.

Manualen till steget finns här http://www.audison.it/content/eng_lrx5manuale.pdf

Jag har dålig koll på skillnaden mellan att köra i exempelvis 4Ohm mot 2Ohm. Som jag förstår i manualen kan jag välja mellan att köra ett läge som ger mig "60W front och rear och 180W sub i 4Ohm" och ett läge som ger mig "85W front och rear och 240W sub i 2 Ohm"
Vad bör jag köra på här? Får ju ut mer effekt till basen om jag kör på det sistnämnda men är det på något vis bättre att köra i 4Ohm jämfört med 2Ohm?
Beror ju klart på hur mycket jag vill ha till resterande högtalare men där tror jag inte det spelar någon roll om jag får 60W eller 85W.

Tackar på förhand!

/David

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
31 mars 2011
att köra 4 ohm i stället för 2 ohm så får man ett ljud som är lättare att kontrolera och ett klarae , renare ljud , o desto högre ohm du kopplar de i asså desto bättre ljudkvaletet. / Weeman

3 187 Inlägg
31 mars 2011
Electronicd skrev:
Tjena!

Jag har ett Audison Lrx5600 slutsteg och ska koppla in en Kicker L5 10" plus ett framsystem Phoenix Gold 5.25 kit med delningsfilter och diskanter och eventuellt ett par kicker koaxialer bak som jag har liggandes hemma. Kommer inte ihåg om jag har dubbla 2Ohm spolar eller dubbla 4Ohm spolar på basen... får kolla det när jag kommer hem.

Manualen till steget finns här http://www.audison.it/content/eng_lrx5manuale.pdf

Jag har dålig koll på skillnaden mellan att köra i exempelvis 4Ohm mot 2Ohm. Som jag förstår i manualen kan jag välja mellan att köra ett läge som ger mig "60W front och rear och 180W sub i 4Ohm" och ett läge som ger mig "85W front och rear och 240W sub i 2 Ohm"
Vad bör jag köra på här? Får ju ut mer effekt till basen om jag kör på det sistnämnda men är det på något vis bättre att köra i 4Ohm jämfört med 2Ohm?
Beror ju klart på hur mycket jag vill ha till resterande högtalare men där tror jag inte det spelar någon roll om jag får 60W eller 85W.

Tackar på förhand!

/David

om du kör steget i 2 ohm så får basen mer effekt, och kommer då troligtvis spela högre. men ska du få den basen att spela fullt ut så är det nytt steg som gäller. 240w räcker inte långt till den basen.
men ska du köra alla högtalare på det steget så skulle jag köra 4 ohm på 5,25 kitet samt brygga de resterande två kanalerna till basen.

248 Inlägg
31 mars 2011
Nu då vi iaf är inne på ämnet lite, kan jag spela 2x12 kicker comp som är på 2ohm, med min mtx roadthunder 602? är ej high-tech när det gäller sånt här..

bild på basen. http://www.ljudverkstan.nu/uploads/c7ec … 00x800.jpg

3 187 Inlägg
31 mars 2011
Denzig skrev:
Nu då vi iaf är inne på ämnet lite, kan jag spela 2x12 kicker comp som är på 2ohm, med min mtx roadthunder 602? är ej high-tech när det gäller sånt här..

bild på basen. http://www.ljudverkstan.nu/uploads/c7ec … 00x800.jpg

ja steget är stabilt ner till 2 ohm så det ska fungera, men även i ditt fall så kommer det INTE driva basen fullt ut. ett kraftigare steg är att föredra.

248 Inlägg
31 mars 2011
okej, ja vi ser väl resultaten senare idag.

91 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Electronicd skrev:
Tjena!

Tackar på förhand!

/David

om du kör steget i 2 ohm så får basen mer effekt, och kommer då troligtvis spela högre. men ska du få den basen att spela fullt ut så är det nytt steg som gäller. 240w räcker inte långt till den basen.
men ska du köra alla högtalare på det steget så skulle jag köra 4 ohm på 5,25 kitet samt brygga de resterande två kanalerna till basen.

Jo så långt är jag med. Men frågan är vad skillnaden är mellan att köra 2Ohm eller 4Ohm. Att man får mer effekt desto mindre Ohm det är vet jag men då borde man ju alltid köra i 1 Ohm om grejjerna man har tillåter det. Men blir det bättre på något sätt att köra 4Ohm jämfört med 1Ohm eller 2Ohm, ljudmässigt exempelvis?  Enligt dbakuten.se så ska det gå bra att driva basen med 240W även om jag förstår att det inte är optimalt. Stämmer det eller är det alldeles för lite Watt till basen?

Jag har ett Audison Lrx 1400 liggandes också som jag kan peta ur lite mer effekt ur. http://www.sonicelectronix.com/item_304 … 1.400.html
Men jag vill helst inte behöva ha det steget i bilen pga platsbristen. Kommer blir mycket snyggare med enbart ett steg.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2011
Tror inte du kommer höra någon större skillnad mellan 2-4ohm när det gäller ljudkvallité, möjligtvis att du kan spela lite högre i 2ohm.

Men nu är det så att du inte väljer om det blir 2 eller 4ohm, det beror på vad du har för impedans (ohm) på dina högtalare.

Jag hade för många år sen 130WRMS till en Cerwin-Vega 15"are och nog poppade det! Visst det hade inte skadat med mer effekt men det spelade betydligt mer än man hade kunnat förvänta sig.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

DLS
1 147 Inlägg
31 mars 2011
Ett litet instick till ni som kan högtalaruppbyggnad med mera.

Hifi högtalare eller PA-Högtalare är generellt i 8 ohm. Dessa spelar klart mycket högre än bilhögtalare pga en mycket högre känslighet, vad är det som avgör känslighet hos högtalarelement?

91 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Tror inte du kommer höra någon större skillnad mellan 2-4ohm när det gäller ljudkvallité, möjligtvis att du kan spela lite högre i 2ohm.

Men nu är det så att du inte väljer om det blir 2 eller 4ohm, det beror på vad du har för impedans (ohm) på dina högtalare.

Jag hade för många år sen 130WRMS till en Cerwin-Vega 15"are och nog poppade det! Visst det hade inte skadat med mer effekt men det spelade betydligt mer än man hade kunnat förvänta sig.

Jag är nästan hundra på att jag har Dual 2Ohm Coils på kicker basen. Vad händer om jag parallellkopplar spolarna och kopplar det till mitt slutsteg? Enligt kickers manual ger parallellkoppling 1Ohm belastning.
Övriga högtalare ligger på 4Ohm (eller har en belastning av 4Ohm eller hur man nu säger smile). Klarar steget enbart dom konfigurationer som står med i manualen eller kan jag koppla in 4st högtalare på 4Ohm och en bas på 1Ohm?

2 914 Inlägg
31 mars 2011
Electronicd skrev:
Jag är nästan hundra på att jag har Dual 2Ohm Coils på kicker basen. Vad händer om jag parallellkopplar spolarna och kopplar det till mitt slutsteg? Enligt kickers manual ger parallellkoppling 1Ohm belastning.

det är risk att du river sönder slutsteget i 1 ohm pga överbelastning,

2ohm eller högre ska du ha på sub kanalen.

91 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Electronicd skrev:

Ok så det innebär att jag enbart kan köra suben på 4Ohm eftersom Dual 2Ohm Coils gör att jag kan koppla till antingen 1Ohm eller 4Ohm vilket innebär att suben kommer matas med 180W RMS. Kommer det räcka till för basen tro? Vet att jag inte ger basen vad den tål då men så länge det låter bra så är jag nöjd. Har kommit ifrån dunka dunka stadiet lite men vill använda dom grejjer jag har liggandes, blir billigast så smile

3 187 Inlägg
1 april 2011
Electronicd skrev:
kalle_kalle skrev:
Electronicd skrev:

Ok så det innebär att jag enbart kan köra suben på 4Ohm eftersom Dual 2Ohm Coils gör att jag kan koppla till antingen 1Ohm eller 4Ohm vilket innebär att suben kommer matas med 180W RMS. Kommer det räcka till för basen tro? Vet att jag inte ger basen vad den tål då men så länge det låter bra så är jag nöjd. Har kommit ifrån dunka dunka stadiet lite men vill använda dom grejjer jag har liggandes, blir billigast så smile

testa och se, ingen kan säga om just DU blir nöjd. är du inte nöjd så får du köpa nytt steg är du nöjd ja då är det bara att köra som det är. smile

Sök