3167
Sök

Försäkringar för superbilar

191 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Jag satt och funderade på försäkringar. Nu betalar jag ca 6000 kr/år för en 10 år gammal Mondeo. Sen så tänkte jag på vad det kostar med försäkring för en superbil, typ Koenigsegg eller Mclaren F1 och bilar i den klassen. Någon som har koll på det?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
1 april 2011
beror kanske på att du troligen är ung och bor i lägenhet, inte har hemförsäkring...

plus att har man råd med sådan bil spelar troligen försäkringen inte så jättestor roll.

528 Inlägg
1 april 2011
betalar du 1/4 av värdet på din bil i årskostnad nu i försäkring?   Räkna på samma ungefärliga siffror för en sportbil med. Helt ovetenskapligt tror jag att en högriskperson kan räkna med 1/4-1/6 av värdet i premiekostnad.  Verkar som om ungdomligt folk ibland ger 30/40k i premie på M3or och dylikt i städerna och det är väl i regionen 1/4-1/6 av värdet.    Den 5e personen i statistiken blir väl en kostnad ungefär i nivå med bilen och ingenting finns väl som tyder på att det blir annorlunda om man sätter ett par hundra extra hästkrafter under motorhuven på samma kategori bilförare.  Då blir premien så stor för en supersportbil att man nog antingen får både gigantisk premie och hutlös självrisk.  notera nu att jag har tagit helg och helt sonika kopplat av hjärnan och ens inte kan beskyllas för att gissa utan bara funderar öppet smile

German Engineering
9 083 Inlägg
1 april 2011
Vad är definitionen av sportbil då? Jag kollade upp försäkringrar och gjorde en jämförelse hos olika försäkringsbolag på Pricerunner. Bara för skojs skull kollade jag vad en Golf VR6 skulle kosta på mitt namn. 30.000 kr/år och det är vansinnigt dyrt. Ändå är jag över 20 år gammal.
Senast redigerat av CarpeDiem (1 april 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

351 Inlägg
1 april 2011
18 år och vill köpa en Porsche Carrera GT.. Prisuppgift för helförsäkring:

Årskostnad
149 979 kr

Konstigt, en CCX kostar mig bara 80 000 om året.. Logik i detta? big_smile
Senast redigerat av LimpanS (1 april 2011)

731 Inlägg
1 april 2011
LimpanS skrev:
18 år och vill köpa en Porsche Carrera GT.. Prisuppgift för helförsäkring:

Årskostnad
149 979 kr

Konstigt, en CCX kostar mig bara 80 000 om året.. Logik i detta? big_smile

Fler Carrera som krockas än ccx och därför är försäkringen högre. Kan vara så.

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 april 2011
Testade Folksams hemsida där de kan ge ett ungefärligt pris vad olika bilar skulle kosta i försäkring för 5 år sedan och kollade upp bland annat Ferrari 355 och den skulle kosta 4000 kronor i trafikförsäkring (billigare än vad Nissan Sunny GTi skulle kosta) big_smile big_smile big_smile Fast jag anade att något var lurt då alla lite exotiska sportbilar låg runt detta hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

30 Inlägg
2 april 2011
Dom riktigt dyra bilarna behöver väl inte vara så fruktansvärt dyra att försäkra. Lär ju knappast vara många Koenigsegg som blir kraschade om man jämför med antalet M3or som blir det.

100% ninja
342 Inlägg
2 april 2011
Tänk nu på att de flesta som äger dessa bilar inte heller har dem påställda å fullt försäkrade hela året..

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Sök