4308
Sök

850 t5 laddar bara grundladd

2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena, behöver lite tips ang varför min 850 bara laddar grundladd helt plötsligt.

Har mätt kontakten till magnetventil och har ström och jord, och bytt magnetventil, bytt alla vakumslangar och kollat så allt är tätt. även bytt lambda. Den gick som en spruta först men efter några urgasningar gick den ner i grundladd. Har nollat ev felkoder men har ingen felkodsläsare.

Någon snacka om en knackgivare/sensor om den är halvkass kan den gå i glt? För över 1 bar börja den misstända och missa lite.

Tacksam för alla svar!


4 586 Inlägg
2 april 2011
#2
Du kan väl läsa felkoder direkt eller har du tur och inte har den där pinnen som man läser felkoder med och nollställer service ?

Ifall du kopplar ur luftmassemätaren och bilen går lika så kan boven vara den.


2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#3
jocke_gronberg skrev:
Du kan väl läsa felkoder direkt eller har du tur och inte har den där pinnen som man läser felkoder med och nollställer service ?

Ifall du kopplar ur luftmassemätaren och bilen går lika så kan boven vara den.

hur läser man felkoder menar du? jag har nån kontakt i mittenfacket mellan stolarna tongue jag vet inte hur man kollar förutom koppla upp till dator men dom flesta brukar släckas när man nollar batteriet så hoppades på det men det gick ju inget vidare.


2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#4
Förresten jocke, Kan jag inte dra slangen till wastegaten och se om den laddar mer då? Gör den det så är felet inte i IC läckage, turbo m.m? Då vet jag att felet är elektroniskt och kan utesluta trasig wg klocka m.m? Kan ju prova iaf även om jag vet att det inte är bra.


4 586 Inlägg
2 april 2011
#5
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
Du kan väl läsa felkoder direkt eller har du tur och inte har den där pinnen som man läser felkoder med och nollställer service ?

Ifall du kopplar ur luftmassemätaren och bilen går lika så kan boven vara den.

hur läser man felkoder menar du? jag har nån kontakt i mittenfacket mellan stolarna tongue jag vet inte hur man kollar förutom koppla upp till dator men dom flesta brukar släckas när man nollar batteriet så hoppades på det men det gick ju inget vidare.

på min 95a så sitter det på höger sida passagerarsida i motorrummet en felkodsläsare. felkoden ligger kvar ändå fast du tagit bort batteripolen big_smile

http://hem.fyristorg.com/skogge/http:/hem.fyristorg.com/skogge/Avl%E4sning%20av%20felkoder-filer/Bild-010.jpg


4 586 Inlägg
2 april 2011
#6
hangman skrev:
Förresten jocke, Kan jag inte dra slangen till wastegaten och se om den laddar mer då? Gör den det så är felet inte i IC läckage, turbo m.m? Då vet jag att felet är elektroniskt och kan utesluta trasig wg klocka m.m? Kan ju prova iaf även om jag vet att det inte är bra.

har aldrig gjort det. Så kan inte säga vad som händer


2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#7
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
Förresten jocke, Kan jag inte dra slangen till wastegaten och se om den laddar mer då? Gör den det så är felet inte i IC läckage, turbo m.m? Då vet jag att felet är elektroniskt och kan utesluta trasig wg klocka m.m? Kan ju prova iaf även om jag vet att det inte är bra.

har aldrig gjort det. Så kan inte säga vad som händer

Ok! Hur läser jag felkoderna från felkodsgrejen i motorrummet? Måste jag ha special instrument och sånt?

Många använder pysventil för att ändra laddtrycket manuellt, och jag ska nog prova dra wg slangen och se vad som händer, Om det är läckage i en IC slang eller om WG är dålig kommer den ändå bara ladda 0.4. Men är felet elektroniskt styrt så kommer den ladda fullt ut. Då kan jag börja med att byta luftmasse mätare, fördelarlock och rotor ska felsökas, och någon nämne en knacksensor, ska nog prata med min kompis på volvo om han kan koppla upp mot datorn få lite världen på bilen.


4 586 Inlägg
2 april 2011
#8
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
Förresten jocke, Kan jag inte dra slangen till wastegaten och se om den laddar mer då? Gör den det så är felet inte i IC läckage, turbo m.m? Då vet jag att felet är elektroniskt och kan utesluta trasig wg klocka m.m? Kan ju prova iaf även om jag vet att det inte är bra.

har aldrig gjort det. Så kan inte säga vad som händer

Ok! Hur läser jag felkoderna från felkodsgrejen i motorrummet? Måste jag ha special instrument och sånt?

Många använder pysventil för att ändra laddtrycket manuellt, och jag ska nog prova dra wg slangen och se vad som händer, Om det är läckage i en IC slang eller om WG är dålig kommer den ändå bara ladda 0.4. Men är felet elektroniskt styrt så kommer den ladda fullt ut. Då kan jag börja med att byta luftmasse mätare, fördelarlock och rotor ska felsökas, och någon nämne en knacksensor, ska nog prata med min kompis på volvo om han kan koppla upp mot datorn få lite världen på bilen.

Har du ett sådant utag ?

Ifall du har ett sånt så kan ej din kompis koppla upp bilen mot datorn då det inte finns något sånt uttag.

Länk till att läsa felkoder:
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … .php?t=607


2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#9
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:

har aldrig gjort det. Så kan inte säga vad som händer

Ok! Hur läser jag felkoderna från felkodsgrejen i motorrummet? Måste jag ha special instrument och sånt?

Många använder pysventil för att ändra laddtrycket manuellt, och jag ska nog prova dra wg slangen och se vad som händer, Om det är läckage i en IC slang eller om WG är dålig kommer den ändå bara ladda 0.4. Men är felet elektroniskt styrt så kommer den ladda fullt ut. Då kan jag börja med att byta luftmasse mätare, fördelarlock och rotor ska felsökas, och någon nämne en knacksensor, ska nog prata med min kompis på volvo om han kan koppla upp mot datorn få lite världen på bilen.

Har du ett sådant utag ?

Ifall du har ett sånt så kan ej din kompis koppla upp bilen mot datorn då det inte finns något sånt uttag.

Länk till att läsa felkoder:
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … .php?t=607

jag har ett utttag i facket mellan framstolarna i botten, kanske är en sen 95a, min är ju import. Har inte för mig jag sett något sånt där du visa bild på.


4 586 Inlägg
2 april 2011
#10
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:

Ok! Hur läser jag felkoderna från felkodsgrejen i motorrummet? Måste jag ha special instrument och sånt?

Många använder pysventil för att ändra laddtrycket manuellt, och jag ska nog prova dra wg slangen och se vad som händer, Om det är läckage i en IC slang eller om WG är dålig kommer den ändå bara ladda 0.4. Men är felet elektroniskt styrt så kommer den ladda fullt ut. Då kan jag börja med att byta luftmasse mätare, fördelarlock och rotor ska felsökas, och någon nämne en knacksensor, ska nog prata med min kompis på volvo om han kan koppla upp mot datorn få lite världen på bilen.

Har du ett sådant utag ?

Ifall du har ett sånt så kan ej din kompis koppla upp bilen mot datorn då det inte finns något sånt uttag.

Länk till att läsa felkoder:
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … .php?t=607

jag har ett utttag i facket mellan framstolarna i botten, kanske är en sen 95a, min är ju import. Har inte för mig jag sett något sånt där du visa bild på.

då är det bara att stoppa i datorn big_smile

du får du svart på vitt vad som är fel.


723 Inlägg
2 april 2011
#11
95orna har väll inte odb2?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#12
Glimbrink skrev:
95orna har väll inte odb2?

En sen 95a kanske har? Får kolla upp detta.


723 Inlägg
2 april 2011
#13
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
95orna har väll inte odb2?

En sen 95a kanske har? Får kolla upp detta.

Ja det är inte omöjligt men det är ju som tidigare skrivit väldigt enkelt att kolla, har du ingen felkods dosa brevid påfyllning utav spolarvätska så har du som du skriver odb2 som sitter framför växelspaken... Men en odb2 avläsare kostar väll ca 700kr vi köpte en från biltema fungerade utmärkt...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#14
Glimbrink skrev:
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
95orna har väll inte odb2?

En sen 95a kanske har? Får kolla upp detta.

Ja det är inte omöjligt men det är ju som tidigare skrivit väldigt enkelt att kolla, har du ingen felkods dosa brevid påfyllning utav spolarvätska så har du som du skriver odb2 som sitter framför växelspaken... Men en odb2 avläsare kostar väll ca 700kr vi köpte en från biltema fungerade utmärkt...

oki! Jag har dock ett diagnosuttag i mittenfacket mellan stolarna har jag för mig, kanske bara är en lucka sen är det tomt under, ska spana på detta tongue


2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#15
En liten update! Gick ut starta bilen nyss, drog WG slangen, och bilen ladda 2 bar typ. Provade bara ett par urgasningar för att konstatera att felet är ELEKTRONISKT, turbon är frisk, trycksystemet, ic rör och ic är helt och tätt. Då är det styrboxen eller nån knacksensor. Ska låna en kompis orginal styrbox och se om det är mer ladd eller samma. Nån jävla kontakt nånstans som inte vill vara med längre, Koppla ur LMM och gick och köra bilen men när man släppte av gasen ville den dö och när man skulle backa typ dragläge fanns inte, så den funkade.

Mvh


2 452 Inlägg
2 april 2011
#16
finns 95or med odr 2 mellan växelspaken...jag har min i motorrummet

döden kommer tillbaka

2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#17
Har läst massor nu och det är väldigt många som har samma problem som mig tydligen, Har pratat lite med en känd trimfirma som hjälpt mig lite på traven, dom använder pysventil i sina bilar när dom vill ha lite extra power. Att pysa en bil som INTE är chippad är ingen bra idé det vet alla. Men att pysa en chippad bil som redan har tändning och soppa, är ingen fara.

Chippet måste ju funka, annars skulle inte bilen starta och gå som en jävla spruta när jag drog WG slangen och ladda upp emot 2 bar. 850 har väl en orginal laddtrycksspärr på mycket mindre, om chippet nu inte funka skulle den brytit känns det som.

resultatet? Blir att pysa upp bilen senare då jag har såna grejer liggandes, dra några provvändor sen åka till volvo imorgon kolla efter konstiga felkoder.


723 Inlägg
3 april 2011
#18
Vad menar du med att chippet måste fungera? När du drar WG slangen så har ju det ingenting med chippet att göra det är ju inte det som styr laddtrycket då utan som du säger bilen kan ladda 2bar och det är ju inte så speciellt bra...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#19
Glimbrink skrev:
Vad menar du med att chippet måste fungera? När du drar WG slangen så har ju det ingenting med chippet att göra det är ju inte det som styr laddtrycket då utan som du säger bilen kan ladda 2bar och det är ju inte så speciellt bra...

Bilen startar ej om chippet inte funkar. Så Jo det måste funka. Det är en knacksensor eller något tjall med andra magnetventilen. Jag drog endast WG slangen för att se om det var elektroniskt fel, eller om det var läcka i trycksystemet eller turbon. Det ladda på bra och inga spikningar eller misständningar. Nu har jag kopplat in pysventil istället för reglera laddet(vilket TM racing säger är helt OK) då bilen är chippad och får soppa och tändning, och förväntar sig att ladda runt 1.3, DÅ är det ingen fara, men du kan INTE pysa en bil som tror han ska ladda 0.6 orginal till 1 bar då får du snabbt förödande effekter, Men när när bilen får soppa och tändning är det ingen fara som sagt.


723 Inlägg
3 april 2011
#20
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
Vad menar du med att chippet måste fungera? När du drar WG slangen så har ju det ingenting med chippet att göra det är ju inte det som styr laddtrycket då utan som du säger bilen kan ladda 2bar och det är ju inte så speciellt bra...

Bilen startar ej om chippet inte funkar. Så Jo det måste funka. Det är en knacksensor eller något tjall med andra magnetventilen. Jag drog endast WG slangen för att se om det var elektroniskt fel, eller om det var läcka i trycksystemet eller turbon. Det ladda på bra och inga spikningar eller misständningar. Nu har jag kopplat in pysventil istället för reglera laddet(vilket TM racing säger är helt OK) då bilen är chippad och får soppa och tändning, och förväntar sig att ladda runt 1.3, DÅ är det ingen fara, men du kan INTE pysa en bil som tror han ska ladda 0.6 orginal till 1 bar då får du snabbt förödande effekter, Men när när bilen får soppa och tändning är det ingen fara som sagt.

Okej, när jag köpte min bil vart den fusktrimmad till tusen, alla sladdar vart klippta och igen pluggade, detta fixade jag ju så fort jag kunde men man undrar hur folk tänker ibland...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök