4346
Sök

850 t5 laddar bara grundladd

2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#21
Glimbrink skrev:
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
Vad menar du med att chippet måste fungera? När du drar WG slangen så har ju det ingenting med chippet att göra det är ju inte det som styr laddtrycket då utan som du säger bilen kan ladda 2bar och det är ju inte så speciellt bra...

Bilen startar ej om chippet inte funkar. Så Jo det måste funka. Det är en knacksensor eller något tjall med andra magnetventilen. Jag drog endast WG slangen för att se om det var elektroniskt fel, eller om det var läcka i trycksystemet eller turbon. Det ladda på bra och inga spikningar eller misständningar. Nu har jag kopplat in pysventil istället för reglera laddet(vilket TM racing säger är helt OK) då bilen är chippad och får soppa och tändning, och förväntar sig att ladda runt 1.3, DÅ är det ingen fara, men du kan INTE pysa en bil som tror han ska ladda 0.6 orginal till 1 bar då får du snabbt förödande effekter, Men när när bilen får soppa och tändning är det ingen fara som sagt.

Okej, när jag köpte min bil vart den fusktrimmad till tusen, alla sladdar vart klippta och igen pluggade, detta fixade jag ju så fort jag kunde men man undrar hur folk tänker ibland...

Yes det är inget bra när bilen inte är chippad då blir det för varmt då soppan kyler kolvar och allt inte räcker till, blir oftast ett litet ras.


7 276 Inlägg
3 april 2011
#22
Du kan pysa upp laddet till vad styrboxen egentligen skulle göra.
En magnetventilen är ju i grund och botten en pysventil som styrs elektroniskt.
Dock blir du av med säkerheten av att datorn kan sänka laddet om det behövs, låter det vara osagt hur nödvändigt det är egentligen.


2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#23
Brains skrev:
Du kan pysa upp laddet till vad styrboxen egentligen skulle göra.
En magnetventilen är ju i grund och botten en pysventil som styrs elektroniskt.
Dock blir du av med säkerheten av att datorn kan sänka laddet om det behövs, låter det vara osagt hur nödvändigt det är egentligen.

Yes tack för bekräftelsen, du verkar kunna lite om sånt här med tanke på dina fina bilar.

Yes jag ska inte ladda några 2-3 bar så jag håller mig dit det är meningen att den ska ladda smile

magnetventilen får ström och den är bytt, men finns typ 15 olika anledningar varför den inte vill funka.

Går som en spruta och rent och fint när man även laddar 1.4, men när man har magnetventilen går det inte ladda över baret bara hackar och misständer bluddrar och till slut går den ner på glt. Så länge den får soppa och tändning som den ska är det bara köra på.


7 276 Inlägg
3 april 2011
#24
Sålänge som boxen är chipad och du håller dig inom det laddtrycket som boxen är anpassad efter så kommer bilen gå exakt likadant som om du hade en magnetventil.
Du blir av med eventuella laddtryckbegränsningar på t ex 1ans växel om någon sån finns.

Plus som jag sa tidigare att den inte kan ställa ner laddet om det behövs, men det är en så pass liten risk egentligen att den lär göra det...

Till alla som kommer att gnälla på mig alldeles snart, det ÄR bäst med en fungerande magnetventil helt klart.
Men det fungerar även utan!


2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#25
Brains skrev:
Sålänge som boxen är chipad och du håller dig inom det laddtrycket som boxen är anpassad efter så kommer bilen gå exakt likadant som om du hade en magnetventil.
Du blir av med eventuella laddtryckbegränsningar på t ex 1ans växel om någon sån finns.

Plus som jag sa tidigare att den inte kan ställa ner laddet om det behövs, men det är en så pass liten risk egentligen att den lär göra det...

Till alla som kommer att gnälla på mig alldeles snart, det ÄR bäst med en fungerande magnetventil helt klart.
Men det fungerar även utan!

Yes, exakt samma som TM racing sa till mig, dom använder till och med pys på sin 850R med 600 hk.

Jag pys trimmade en saab den turbon rasade rätt snabbt, Den hade nog rasat vilket som då den var sliten, hade inget med pyset och göra, det som händer när man pyser en bil som inte är chippad är att den går för varmt, kan ev smälta kolvar/kolvringar och göra stora skador i blocket. Men Är den programerad till ladda 1.3 är det bara köra på.

Håller med dig brains, inga förläsningar av nissar som sitter på google och forskar sig fram.


513 Inlägg
3 april 2011
#26
Fattar inte riktigt, ett chip är ju förhoppningsvis gjort för att leverer en viss effekt precis som ett orginal system. Det är siffror och värden som tillåter motorn att ladda en viss mängd, ge en viss tändkurva osv. Skulle nu det vara så att motorstyrningen börjar backa av och försätta motorn i glt är inte det av en anledning? Kanske spikar som satan, misständningar el dyl. Jag skulle ju vilja veta varför den backar av, fast det kanske funkar att pysa och hoppas att motorn inte tar pansion. Sen vist finns det många tex supror osv som pyses till visst laddtryck men har du inte både hårdvara och mjukvara som fixar av ett visst laddtryck så ber du ju om problem. Kan se fördelen med pys då det är ett enkelt sätt att redusera effekten genom att sänka laddtryck. Men då kan du se hans dalhbäcks golf, han har flera chip för det.

2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#27
Melin82 skrev:
Fattar inte riktigt, ett chip är ju förhoppningsvis gjort för att leverer en viss effekt precis som ett orginal system. Det är siffror och värden som tillåter motorn att ladda en viss mängd, ge en viss tändkurva osv. Skulle nu det vara så att motorstyrningen börjar backa av och försätta motorn i glt är inte det av en anledning? Kanske spikar som satan, misständningar el dyl. Jag skulle ju vilja veta varför den backar av, fast det kanske funkar att pysa och hoppas att motorn inte tar pansion. Sen vist finns det många tex supror osv som pyses till visst laddtryck men har du inte både hårdvara och mjukvara som fixar av ett visst laddtryck så ber du ju om problem. Kan se fördelen med pys då det är ett enkelt sätt att redusera effekten genom att sänka laddtryck. Men då kan du se hans dalhbäcks golf, han har flera chip för det.

Bilen laddar glt pga nån kass givare eller någon annan konstig anledning, alla delar är fräsha allt är renoverat från början typ.

Chippet skickar signaler till olika komponenter, tändning och soppa får signaler det funkar som det ska, men laddtryck styrs av mgv och funkar inte av nån anledning, bilen går inte i limphome läge och inga lampor lyser.

Bara ställa upp trycket manuellt ist för automatiskt och se glad ut enligt tm racing.


513 Inlägg
3 april 2011
#28
hangman skrev:
Melin82 skrev:
Fattar inte riktigt, ett chip är ju förhoppningsvis gjort för att leverer en viss effekt precis som ett orginal system. Det är siffror och värden som tillåter motorn att ladda en viss mängd, ge en viss tändkurva osv. Skulle nu det vara så att motorstyrningen börjar backa av och försätta motorn i glt är inte det av en anledning? Kanske spikar som satan, misständningar el dyl. Jag skulle ju vilja veta varför den backar av, fast det kanske funkar att pysa och hoppas att motorn inte tar pansion. Sen vist finns det många tex supror osv som pyses till visst laddtryck men har du inte både hårdvara och mjukvara som fixar av ett visst laddtryck så ber du ju om problem. Kan se fördelen med pys då det är ett enkelt sätt att redusera effekten genom att sänka laddtryck. Men då kan du se hans dalhbäcks golf, han har flera chip för det.

Bilen laddar glt pga nån kass givare eller någon annan konstig anledning, alla delar är fräsha allt är renoverat från början typ.

Chippet skickar signaler till olika komponenter, tändning och soppa får signaler det funkar som det ska, men laddtryck styrs av mgv och funkar inte av nån anledning, bilen går inte i limphome läge och inga lampor lyser.

Bara ställa upp trycket manuellt ist för automatiskt och se glad ut enligt tm racing.

Ja ja om alla delar är fräsha och renoverade finns ju inget fel det är ju bra. Så kör hårt och ladda på så det ryker. Hoppas du inte får hål i kolvarna.

2 174 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#29
Melin82 skrev:
hangman skrev:
Melin82 skrev:
Fattar inte riktigt, ett chip är ju förhoppningsvis gjort för att leverer en viss effekt precis som ett orginal system. Det är siffror och värden som tillåter motorn att ladda en viss mängd, ge en viss tändkurva osv. Skulle nu det vara så att motorstyrningen börjar backa av och försätta motorn i glt är inte det av en anledning? Kanske spikar som satan, misständningar el dyl. Jag skulle ju vilja veta varför den backar av, fast det kanske funkar att pysa och hoppas att motorn inte tar pansion. Sen vist finns det många tex supror osv som pyses till visst laddtryck men har du inte både hårdvara och mjukvara som fixar av ett visst laddtryck så ber du ju om problem. Kan se fördelen med pys då det är ett enkelt sätt att redusera effekten genom att sänka laddtryck. Men då kan du se hans dalhbäcks golf, han har flera chip för det.

Bilen laddar glt pga nån kass givare eller någon annan konstig anledning, alla delar är fräsha allt är renoverat från början typ.

Chippet skickar signaler till olika komponenter, tändning och soppa får signaler det funkar som det ska, men laddtryck styrs av mgv och funkar inte av nån anledning, bilen går inte i limphome läge och inga lampor lyser.

Bara ställa upp trycket manuellt ist för automatiskt och se glad ut enligt tm racing.

Ja ja om alla delar är fräsha och renoverade finns ju inget fel det är ju bra. Så kör hårt och ladda på så det ryker. Hoppas du inte får hål i kolvarna.

Hehe yes rasar motorn blir det leta efter en d5 motor sen byta till det tror jag :p


513 Inlägg
4 april 2011
#30
Oki ska du besiktiga med den då?

2 174 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#31
Melin82 skrev:
Oki ska du besiktiga med den då?

Jag vill hitta nån guide eller nått hur man byter till en D5 motor, exakt vad som behövs och hur man går till väga, vore underbart med det tongue

Bilen är värderad till nästan 100 tusen så blir det byte te diesel motor blir det reggning smile


63 Inlägg
4 april 2011
#32
Har råkat ut för exakt samma sak som dig! Köpt mig en C70 (steg3 enligt säljaren) men det visade sig att han kopplat ett T-kors från magnetventil till wastegate, vilket gjort att den laddade 1,2-1,4 (uppskattning, hade ingen mätare då) Den gick som fan! Jag trodde honom. Köpte bilen men upptäckte att han fultrimmat den! Den var inte ens chippad och motorn lär tagit redigt med stryk! Ingen 3" downpipe och dessutom originalkat som han sa att han bytt mot racekat! Hade ingen möjlighet att kolla under bilen när jag insepkterade den! Fick pluggat ledningen och installerat en laddmätare. Laddade 0.8 istället och gick inte alls lika bra men ändå tillräckligt. Körde med laddmätaren 1-2 dagar sen så gick den ner till grundladd 0,45 utan att motorfelslampan / lambdalampan lyser!
Ska också testa med pysventil för att utesluta LMM, knacksensor osv.... men jag hade nog försökt lösa så magnetventilen fungerade!
Att regga om bilen med diesel är väl inte möjlig på årmodeller över 1988 eller har jag fel? Kan vara ännu längre bakåt i tiden också... Blir nog enklare för dig att fixa magnetventilen istället! big_smile

Om du löser problemet får du gärna dela med dig om hur du gick till väga!

MVH

Johan

2 452 Inlägg
4 april 2011
#33
hör med leif hermansson han plockade ut 1000hk på sin bil med diselblock

döden kommer tillbaka

513 Inlägg
5 april 2011
#34
turbodeath skrev:
hör med leif hermansson han plockade ut 1000hk på sin bil med diselblock

Blir svårt att regga med en D5 eftersom bilen är efter -92.
Kollat kompen i motorn så den inte blåser ut, en bekant försökte få sin 855 turbo att ladda men det gick inte ens med en gt40. Ny topackning och han hade svårt att ladda tillräckligt lite.
Gissar att du ska byta till diesel och inte kräma ur 1000 hk.

2 174 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#35
Melin82 skrev:
turbodeath skrev:
hör med leif hermansson han plockade ut 1000hk på sin bil med diselblock

Blir svårt att regga med en D5 eftersom bilen är efter -92.
Kollat kompen i motorn så den inte blåser ut, en bekant försökte få sin 855 turbo att ladda men det gick inte ens med en gt40. Ny topackning och han hade svårt att ladda tillräckligt lite.
Gissar att du ska byta till diesel och inte kräma ur 1000 hk.

jag skiter väl i och regga om det inte går, men jag tror det går om man reggar hos SFRO gör en helt ny regbes, för kompisen har en 850 cab som är reggad där som ombyggt fordon det gick hur bra som helst, en 94a nu har han bytt motor till en t5a från sugis ska regga den igen.


8 252 Inlägg
5 april 2011
#36
Melin82 skrev:
Blir svårt att regga med en D5 eftersom bilen är efter -92.

Inte samma regler när man byter till dieselmotor. Där är det 99 som är sista året man får byta.


2 174 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#37
Marlboroman skrev:
Melin82 skrev:
Blir svårt att regga med en D5 eftersom bilen är efter -92.

Inte samma regler när man byter till dieselmotor. Där är det 99 som är sista året man får byta.

'

tack för riktig info istället för folk som bara gissar smile tur man har en 95a då smile är bra sugen om jag inte byter bil ist. En TDI motor skulle funka också med kcr box...dom drar ju inget !


513 Inlägg
5 april 2011
#38
hangman skrev:
Marlboroman skrev:
Melin82 skrev:
Blir svårt att regga med en D5 eftersom bilen är efter -92.

Inte samma regler när man byter till dieselmotor. Där är det 99 som är sista året man får byta.

'

tack för riktig info istället för folk som bara gissar smile tur man har en 95a då smile är bra sugen om jag inte byter bil ist. En TDI motor skulle funka också med kcr box...dom drar ju inget !

Gissar? Läs på!
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

513 Inlägg
6 april 2011
#39
Glömde säga så slipper ni dra upp det att klart går det att regga med d5 men det kräver att du får den som ombyggt fordon hos sfro med allt det innebär. Så jag ska ändra mig till att säga svårare att regga med d5 när bilen är nyare än 92. Men det fixar du.


Sök