3840
Sök

Vem får betala skatten?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 april 2011
gamlingen skrev:
marwin_of_sweden skrev:
laggey skrev:
känns ju rätt värdelöst att betala för att nån annan ska bruka en bil i ett år, men ja skulle iaf kontakta nya ägaren o försöka dela på den och vänta tills en påminnelse för då får han papper om att han inte får bruka bilen, om nya ägaren läst på lite så är det bara att betala och se glad ut.

Om inte nya ägaren vill betala, som han för övrigt inte ska eller kan göra så hamnar säljaren till slut hos kronofogden.

och bilen får nyttjandeförbud om inte nya ägaren betalar.

Jag skulle gladeligen ha bilen avställd ett tag bara för att ge en sådan person problem som tänker försöka krångla med sådana saker i efter hand.
Skatten ska betalas av personen som står som ägare första dagen på skatte månaden, punkt slut!
Det är en helt annan femma om man som köpare och säljare kommer överens om något annat innan man skriver papper.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (4 april 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Evildan
4 april 2011
mitz4N skrev:
Om jag ringer och ställer av bilen innan han blir registrerad som ägare då?

Bedrägeri kallas det.
Du får helt enkelt göra rätt för dig och betala skatten.

Som flera redan postat: du är den registrerade ägaren vid ingång av uppbördsmånaden är du därför skyldig att betala skatten på fordonet.

Skrämmande många här i tråden som anser att det är ok att skita i det och invänta fogden eller försöka få nya ägaren att betala hela skatten alternativt hälften av den, mitt råd till er är: Flytta hemifrån, skaffa er ett jobb och klipp navelsträngen med mamma och pappa för ni kan omöjligt vara förvärsarbetande ansvarstagande vuxna ståendes på egna ben.

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 april 2011
Evildan skrev:
mitz4N skrev:

Bedrägeri kallas det.

Som flera redan postat: du är den registrerade ägaren vid ingång av uppbördsmånaden är du därför skyldig att betala skatten på fordonet.

Skrämmande många här i tråden som anser att det är ok att skita i det och invänta fogden eller försöka få nya ägaren att betala hela skatten alternativt hälften av den, mitt råd till er är: Flytta hemifrån, skaffa er ett jobb och klipp navelsträngen med mamma och pappa för ni kan omöjligt vara förvärsarbetande ansvarstagande vuxna ståendes på egna ben.

Ja man blir ju mörkrädd att hela 1(!) person tycker att han ska skippa att betala skatten. Skandal helt enkelt roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

463 Inlägg
5 april 2011
Beror helt på vad som avtalades anser jag.
Såldes bilen som skattad och besiktigad så ska säljaren själklart betala skatten, men som det låter på TS har ingenting sagts om det så då är det tekniskt sett säljaren som ska betala. Men personligen skulle jag ändå ge mig på att försöka få nya ägaren att betala. Nya ägaren har ju rimligtvis kollat upp bilen innan och känner till att skatten på bilen snart förfaller. Med det menar jag att köparen antagligen räknade in skatten i köpesumman, och ändå tycker att bilen var värd det som betalades.

463 Inlägg
5 april 2011
BeNnaN skrev:
Köpte du en bil för att bråka med säljaren om att han ska betala skatten? Kom igen nu, hur mycket kan det vara? Om du inte har råd ska du inte heller äga en bil!

TS sålde en bil. Vi har ingen aning om varför, men teoretiskt skulle det kunna vara av ekonomiska skäl. Då har man kanske inte lust att ta någon eller ett par tusenlappar av det man fick för bilen till att betala skatt för en bil som någon annan har. wink

5 198 Inlägg
5 april 2011
Vill inte köparen betala skatten så behöver han inte.. vill inte säljaren betala så sitter han antingen i skiten eller tar tillbaks bilen.
Köparen har ingen anledning att betala skatten när skattemånaden har inträtt. Säljaren VET att skatten ska betalas,, att man inget vet beror på okunskap, sånt tar man reda på.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 april 2011
habomaster skrev:
BeNnaN skrev:
Köpte du en bil för att bråka med säljaren om att han ska betala skatten? Kom igen nu, hur mycket kan det vara? Om du inte har råd ska du inte heller äga en bil!

TS sålde en bil. Vi har ingen aning om varför, men teoretiskt skulle det kunna vara av ekonomiska skäl. Då har man kanske inte lust att ta någon eller ett par tusenlappar av det man fick för bilen till att betala skatt för en bil som någon annan har. wink

Bevisligen har han inte lust nä, därför skriver han här. Jag har inte lust att betala inkomstskatt men inte fan bryr sig någon om det. Bara att betala och se glad eller ledsen ut!
Är man okunnig så får man ta såna smällar. Det är ju ingen hemlighet och det är inte ens dolt hur det funkar, så man kan ju kolla upp sånt innan om man bara hade tänkt efter..

/Mattias

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 april 2011
matteeee skrev:
habomaster skrev:
BeNnaN skrev:

Bevisligen har han inte lust nä, därför skriver han här. Jag har inte lust att betala inkomstskatt men inte fan bryr sig någon om det. Bara att betala och se glad eller ledsen ut!
Är man okunnig så får man ta såna smällar. Det är ju ingen hemlighet och det är inte ens dolt hur det funkar, så man kan ju kolla upp sånt innan om man bara hade tänkt efter..

Kanske därför trådskaparen frågar, inte för att höra garaget.orgs moral och etik. Frågan är om han kan komma undan på något sätt och ja det finns sätt som trådskaparen själv svarat på som då kanske inte är moraliskt riktiga. Frågar man detta har man ju troligtvis själv bristande moral.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

519 Inlägg
5 april 2011
habomaster skrev:
BeNnaN skrev:

säljer man sin egen bil så ska man veta när skatten ska betalas..likadant att man ska veta när bilen ska besiktas...

Evildan
6 april 2011
Slash skrev:
Evildan skrev:
mitz4N skrev:

Bedrägeri kallas det.

Ja man blir ju mörkrädd att hela 1(!) person tycker att han ska skippa att betala skatten. Skandal helt enkelt roll

Läskunnig?
Är två inlägg som handlar om att dela på skatten med nya ägaren, ska du citera något kan du väl läsa hela meningen?
Så jag får det till tre som anser att han ska försöka komma undan på något vis, vilket jag tycker är väldigt många i förhållande till antalet inlägg då jag postade mitt ursprungliga inlägg, men det kanske bara är jag som är en moralkärring som anser att man gör rätt för sig?

Sök