2350
Sök

Vart tog alla svenska klassiker vägen?

7 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#1
Rensade ur garderoben idag och hittade ett gammalt nummer av tidningen ratten, volvos egna tidning, ifrån 1982.

I tidningen fanns nästan bara nytt, ofta godingar som 244 Turbo, precis nya 760 GLE m.m. Även specialbilar, t.ex. någon 240 som hade fått någon ny lack som gick på test osv.

Intressead som jag är så kollade jag upp nästan alla bilar i tidningen på transportstyrelsens hemsida.

Gissa hur många av alla bilar som fanns kvar i livet?

INGA.

Vissa var kvar i registret med tillhörde någon skrot och var avreggad sedan antal år tillbaka. Andra var idag Toyota Avensis och Ford Mondeos m.m.

Jag tycker att det är synd att så många klassiker gått i graven. 240 Turbo är riktigt ovanliga idag som man sällan ser till salu.

Vad har ni för åsikter?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 april 2011
#2
Klart att bilar inte är eviga, men det är synd att så många roliga bilar av alla tänkbara tillverkare ska behöva bli kinesiska fällknivar sad
Men om alla bilar fanns kvar så blev dom ju aldrig ovanliga, och då försvinner en del av charmen med att ha en.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#3
RD_87 skrev:
Klart att bilar inte är eviga, men det är synd att så många roliga bilar av alla tänkbara tillverkare ska behöva bli kinesiska fällknivar sad
Men om alla bilar fanns kvar så blev dom ju aldrig ovanliga, och då försvinner en del av charmen med att ha en.

håller med dig till viss del. några fler 240 turbos, 9000 turbo -85, 99 turbo -77 med flera kunde nog sparats

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 april 2011
#4
julhej skrev:
RD_87 skrev:
Klart att bilar inte är eviga, men det är synd att så många roliga bilar av alla tänkbara tillverkare ska behöva bli kinesiska fällknivar sad
Men om alla bilar fanns kvar så blev dom ju aldrig ovanliga, och då försvinner en del av charmen med att ha en.

håller med dig till viss del. några fler 240 turbos, 9000 turbo -85, 99 turbo -77 med flera kunde nog sparats

Kunde och kunde, ju billigare bilarna blir desto fler människor med begränsade tillgångar köper dessa. Rasar dom eller krockar så skrotar man bilen helt enkelt, billigast i längden.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

huh?
10 427 Inlägg
4 april 2011
#5
Kan väl hända att många har exporterats också.

Teknikens Värld, som exempel, följer i varje nummer upp en bil som de testat
tidigare. Brukar vara en halvsidesartikel ungefär, rätt så skoj läsning! Men det är
ju inte bara svenska klassiker direkt tongue


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 april 2011
#6
Nog finns det fortfarande ett antal 240 Turbo, 900 Aero eller liknande klassiker kvar i livet. Anledningen till att man sällan ser dessa kan vara att ägarna inte vill använda bilarna så mycket till vardags i snö, slask, regn osv.

Och att man sällan ser exemplar till salu beror nog på att ägarna kanske inte är så villiga att släppa en klassiker smile

Sedan var både 240 Turbo och 900 Aero bilar som framfördes ganska hårt när det begav sig, så att många slutade på skroten är kanske inte så konstigt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone


Sök