3903
Sök

Ska jag få Körkortsåterkallelse?

1 330 Inlägg
11 april 2011
körde 180 på 90 väg och polisen tog mig med civilbil och en månad kvar av prövotiden kortet rök i två månader och tingsrätt och böter på några tusen,
sen fick jag ta om det men lär er en sak kör inte fortare än 30km/h mer än gränsen  för då rycker kortet

5 198 Inlägg
11 april 2011
PoulZen skrev:
tobbe456 skrev:
amen vafan, nu har ni inte ens läst tråden.. så less jag blir.

Nej, det var inte polisen som själv skickade brevet, NEJ dom jävlades inte bara med mig, om polismannen vill kan han anmäla dig vidare, till högre instanser, om det är så att han tycker att DU ska få ett straff för din körstil, ÄVEN fast du vid fortkörningstillfället klarade dig med några km/h. Det är det enda jag kan tänka mig hände för mig i alla fall.

Polisen har inget med prövotiden att göra nej, det var inte POLISEN som förlängde prövotiden och utredde mig vidare, det var LÄNSSTYRELSEN!

På den tiden var det länsstyrelsen i ditt län som skötte sådant, idag är det kanske transportstyrelsen som någon sade?  Vete fasen..

Jävlar, att folk bara inte kan lita på vad man säger??? "Nää, du har feeeeel, för det har jag aldrig hört talas om tidigare... "

Om man ska diskutera vem som läst tråden eller ej, så har inte du gjort det heller, eftersom det inte ens var dig det handlade om. smile

Javisst, polis kan skicka åtalet vidare om denne anser det nödvändigt.

Och nej, folk kan inte lita på vad någon säger. Om du läser många av trådarna här så kan säkert hälften strykas för att det inte stämmer. Det hittas på mycket själv, och det hörs mycket av kompisens flickväns farsas klasskompis...

Ett konkrekt bevis är alltid det bästa när man kommer med något som ingen annan har upplevt, och i det här fallet så har ingen annan upplevt en förlängd prövotid.
Däremot om du har blivit av med ditt körkort under din prövotid, och tvingas göra om uppkörningen, då får du ny prövotid. Men då handlar det om ett nytt körkort i stort sett.

Jag litar inte på vad nån slriver om de inte kommer med ett bevis,, typ källa,, scannat av nåt dokument eller  dyl, ,tills motsatsen bevisat anser jag att saker är bs.

Muttley
11 april 2011
gamlingen skrev:
PoulZen skrev:
tobbe456 skrev:
amen vafan, nu har ni inte ens läst tråden.. så less jag blir.

Nej, det var inte polisen som själv skickade brevet, NEJ dom jävlades inte bara med mig, om polismannen vill kan han anmäla dig vidare, till högre instanser, om det är så att han tycker att DU ska få ett straff för din körstil, ÄVEN fast du vid fortkörningstillfället klarade dig med några km/h. Det är det enda jag kan tänka mig hände för mig i alla fall.

Polisen har inget med prövotiden att göra nej, det var inte POLISEN som förlängde prövotiden och utredde mig vidare, det var LÄNSSTYRELSEN!

På den tiden var det länsstyrelsen i ditt län som skötte sådant, idag är det kanske transportstyrelsen som någon sade?  Vete fasen..

Jävlar, att folk bara inte kan lita på vad man säger??? "Nää, du har feeeeel, för det har jag aldrig hört talas om tidigare... "

Om man ska diskutera vem som läst tråden eller ej, så har inte du gjort det heller, eftersom det inte ens var dig det handlade om. smile

Javisst, polis kan skicka åtalet vidare om denne anser det nödvändigt.

Och nej, folk kan inte lita på vad någon säger. Om du läser många av trådarna här så kan säkert hälften strykas för att det inte stämmer. Det hittas på mycket själv, och det hörs mycket av kompisens flickväns farsas klasskompis...

Ett konkrekt bevis är alltid det bästa när man kommer med något som ingen annan har upplevt, och i det här fallet så har ingen annan upplevt en förlängd prövotid.
Däremot om du har blivit av med ditt körkort under din prövotid, och tvingas göra om uppkörningen, då får du ny prövotid. Men då handlar det om ett nytt körkort i stort sett.

Jag litar inte på vad nån slriver om de inte kommer med ett bevis,, typ källa,, scannat av nåt dokument eller  dyl, ,tills motsatsen bevisat anser jag att saker är bs.

Han den där användaren "nehe" hade varit jäkligt bra här för att faktiskt ta fram information för de verkar inte han själv kunna tobbe. Info måste han nästan komma ihåg.

9 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Hej alla! Nu är det redan över 2 månader, men jag har inte fått nånting som handlar om mitt körkort. Jag hoppas att det är nu över för saken och jag får fortfarande hålla mitt körkort. Tack alla!

772 Inlägg
7 juni 2011
Det är inte säkert att det är över.
Jag åkte dit för vårdslöshet i trafik Nov 2003, Aug 2004 fick jag mitt besked om återkallelse.
Så det kan ta lång tid innan du får slutligt besked.
Har du fått något papper alls om ditt körkort?

173 Inlägg
7 juni 2011
Är det inte rätt kört om man skrivit på bötern ??

blev av med mitt första kort på det sättet, senaste gången var det 80 på 50 väg då vägrade jag skriva på
bötern på 3600:- .. domstolen valde att lägga ner ärendet i brist på bevis smile

Riktig skön "flick in the face" på snuten som lovade med sina ord att -jag skulle minsann bli av med lappen smile

/jimpa

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
7 juni 2011
faktist inte första gången jag hörtalas om förlängd prövotid vet inte om det var någon runt omkring mig eller om jag läst om detta fenomen

grejen med länstyrelsen är att dom kan göra det mesta
dom sitter på väldigt mycket makt över våra körkort

det kan finnas flera orsaker som både leder till körkortsindragning och förlänging

det viktigaste är nog att inte skriva på eftersom man dels förhalar själva länstyrelse delen och risken är relativt stor att man klarar sig hel pga tidsbrist i rättsystemet (och nej det gör inte att någon mördare går fri pga man inte skriver på)

Kör fort så hinner inget hända...

772 Inlägg
8 juni 2011
Growe skrev:
faktist inte första gången jag hörtalas om förlängd prövotid vet inte om det var någon runt omkring mig eller om jag läst om detta fenomen

det kan finnas flera orsaker som både leder till körkortsindragning och förlänging

det viktigaste är nog att inte skriva på eftersom man dels förhalar själva länstyrelse delen och risken är relativt stor att man klarar sig hel pga tidsbrist i rättsystemet (och nej det gör inte att någon mördare går fri pga man inte skriver på)

Hur tror du drakar och enhörningar kom till? Jo, någon hade hört något från någon som trodde dom hade sett något.
I Körkortslagen, 1998:488 så finns det ingenting om att prövotiden kan förlängas. (för övrigt vet jag inte vad det är för sorts straff att få förlängd prövotid, låter meningslöst) Så tills motsatsen är bevisad så är slutsatsen att något som "förlängd prövotid" inte existerar.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Nej, Länstyrelsen kan inte göra det mesta när det gäller körkort. Dom kan dra in det med olika lång spärrtid och du kan få en varning och du kan få krav på alkolås i bilar du kör. Nått annat skulle jag gärna vilja ha bevis för att dom kan göra med ditt körkort.
Senast redigerat av PoulZen (8 juni 2011)

5 198 Inlägg
8 juni 2011
Growe skrev:

Dom har ingen makt om att dom kan göra hur som helst med våra körkort.

9 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
PoulZen skrev:
Jag åkte dit för vårdslöshet i trafik Nov 2003, Aug 2004 fick jag mitt besked om återkallelse.

Hittills har Jag inte fått nåt papper alls! Ta det ca 1 år att man får besked??? hichic...då är det över 2år prövotiden (det blir exakt 2 år på 2011-10-13)... och det finns fortfarande risk att körkortet blir bort från mig även det var över 2 år??? (Jag körde inte över 30 fortare, exakt 30 som boten stod "uppmät: 120km/h")

335 Inlägg
9 juni 2011
Jag ska ringa till länstyrelsen imorgon, se om jag kan få ut någonting från dem, nu är jag lite småless att alla som hört att man kan få förlängd prövotid i denna tråden blir beskyllda för att ljuga.

Vi får se om bevisen finns kvar i några register.

772 Inlägg
10 juni 2011
whiteblack skrev:
PoulZen skrev:

Hittills har Jag inte fått nåt papper alls! Ta det ca 1 år att man får besked??? hichic...då är det över 2år prövotiden (det blir exakt 2 år på 2011-10-13)... och det finns fortfarande risk att körkortet blir bort från mig även det var över 2 år??? (Jag körde inte över 30 fortare, exakt 30 som boten stod "uppmät: 120km/h")

Nej, det är inte säkert det tar 1 år, men det kan ta mer än 2 månader oxå, jag menar bara att det är inte säkert att det är över än.
Det spelar ingen roll att prövotiden gått ut. Dom går efter när brottet hände. Så om det hände när du hade prövotid så kommer du få ta om körkortet om du blir av med det. Det hände mig iaf.

Och till tobbe456: Jag har inte sagt att du ljuger, jag vill bara ha bevis för att det kan hända, eftersom jag inte hittar någonstans där det står något om förlängd prövotid.
Så har du fått något svar idag av länstyrelsen?

335 Inlägg
10 juni 2011
Sådär, fick tag i folk efter många om och men.. 

Transportstyrelsen svarade att det jag hade fått var en varning, en varning som gäller i två år framåt. Skrev jag inte under pappret så KUNDE dom återkalla körkortet, men enl han så var det ej någon fara, var mer en "policy" att dom skrev så eller hur fasen man nu säger..
Varningen utfärdades av länsstyrelsen på den tiden, idag är det transportstyrelsen som styr allt sådant. Polismannen är ej vållande till att varningen utfärdas utan det görs direkt av transportstyrelsen då de tycker det är lämpligt.

2005-05-21 registerades hastighetsföreteelsen, 2005-06-30 kom beslutet om varningen.
Den tiden var visst ganska beroende på hur mycket dom hade att göra vid det tillfället. Kunde ta längre/kortare tid.

I det stora hela hade jag fel, ej förlängd prövotid, endast att varningen sträckte sig två år framåt i tiden. Han på transportstyrelsen sa att det innebär ungefär samma sak, men att man mycket sällan tappar kortet vid andra varningen, utan att det oftas krävs tre.

Klarhet i frågan= wink Förlängd prövotid finns det ej något som heter, men varningar kan man få wink

För en uppskrämd 19åring är det jäkligt läskigt att få papper från länsstyrelsen, dock när jag läst igenom det igen förstår jag innebörden på ett bättre sätt wink (allt fanns som PDF i länsarkivet)

Tjohej! wink

Sök