2518
Sök

Tändstift har hoppat av och förstört gängorna i toppen? vad ska jag göra?

47 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#1
tjenare, var ute med min bmw m3 e36 94a idag, hade precis bytat ojla och körde en sväng gick kanonfint sen helt plötsligt började den gå dåligt och då stannade jag till för att undersöka vad som var fel, bogsera ut bilen till garaget och skulle se på tändspolarna och då såg jag att en av dom hade bränt, lossade skruvarna och fick se att tändstiftet låg löst i, skulle pröva att skruva i det igen men insåg ganska snabbt att hålet var för stort?  fins det någon lösning på detta utan att behöva riva toppen? tacksam för lite hjälp. MVH ROBIN

612 Inlägg
7 april 2011
#2
Insatsgänga.

47 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#3
okej var köper jag det och hur fungerar det? MVH

412 Inlägg
7 april 2011
#4
http://lmgtfy.com/?q=Heli+coil

Google är ganska användbart. smile

135
├┼┼
24 R

1 298 Inlägg
7 april 2011
#5
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.
Senast redigerat av Pendulum (7 april 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

47 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#6
okej okej tack för hjälpen får väl fara in till biltema och kolla om dom har en sån sats isf,

47 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#7
tack för google hjälpen, hehe har alldrig sett nåt liknande innan tongue

Stance is romance
38 Inlägg
7 april 2011
#8
Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)


1 298 Inlägg
7 april 2011
#9
Low_and_slow skrev:
Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)

Jo fast är inte topparna oftast tillverkade i aluminium?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Stance is romance
38 Inlägg
7 april 2011
#10
Pendulum skrev:
Low_and_slow skrev:
Pendulum skrev:
Detta inträffade för mig på min vinterbil, Volvo 740. wink

Köpte en tändstiftsreparationssats på biltema som innehöll insatsgängor i olika storlekar eller heli-coil som de kallas. Vad man gör är då att man gängar upp hålet till en större dimension och skruvar i en insatsgänga av lämplig storlek (som ingår i kitet) och sedan har insatsgängan samma dimension som hålet var från början. Problemet är att när man gängar upp hålet så sopar man ner en del skräp i cylindern. Jag kleta in tappen med hjullagerfett så att den tog med sig så mycket bös som möjligt upp. Men de är rätt lugnt på en 740.

Kanske är någon annan som har någon bra idé om att slippa skit i cylindern efteråt.

jag skulle se till att cylindern står i ÖD ( Övre dödläge) och sedan ta o sticka in en magnet penna och samla upp spånet med när jag är klar:)

Jo fast är inte topparna oftast tillverkade i aluminium?

Jo det är jag som är ute och cyklar! måste använda njuren lite mer ibland smile


612 Inlägg
7 april 2011
#11
Ställ motorn så avgasventilen är öppen, och ge den en genomkörare med tryckluft ner genom tändstiftshålet. Små aluspån är ändå rätt harmlösa...

Vilken gängdiameter är det på tändsiften?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2011
#12
Som G-sson, lite tryckluft och sedan är det bara att köra. Motorer klarar mer än man tror. Lite aludamm brinner upp och gör ingen skada.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

47 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#13
ja jag får göra det var inne på feltema och köpte en reperationssats för tändstifts gängor men dom var doch för stora som feltema hade, vet inte vad det är för gänga eller gängstigning, små smala tändstift iaf, någon som vet vad det är för gänga i stiften?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#14
M 18/1,5 = Stor gänga, återfinns på gamla snöskotrar med rotaxmotor tex
M 14/1,25 = Den vanliga gängan
M 10/1,0 = Skitliten, återfinns på honda monkey & blandade fiddys
M 12/1,25 = Kan jag inte minnas att jag sett.
SAE 7/8"-18 & ASTP 1/2"-14 (konisk) = känns inte aktuellt med tumgängor på en BMW

Nu när du har dom olika gängorna så är det väl bara att ta fram skjutmåttet för att lista ut vilken det är. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

47 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#15
okej tack för hjälpen smile

463 Inlägg
8 april 2011
#16
G-sson skrev:
Ställ motorn så avgasventilen är öppen, och ge den en genomkörare med tryckluft ner genom tändstiftshålet. Små aluspån är ändå rätt harmlösa...

Vilken gängdiameter är det på tändsiften?

Annars kan man se till att insugsventilen är öppen och trycksätta insuget medan man borrar. Då åker allt ut genom tändstiftshålet direkt istället.


Sök