3118
Sök

Felkod 221/231 B230FT -98

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Hej!

Har nyss köpt en Volvo 945 med en B230FT från 1998.

Lambdalampan lyste när jag köpte den och föregående ägaren sa att den skulle bytas, så jag lämnade in den idag för att bytas, men det var inget fel på den.

Men dem fick felkoderna 221 och 231 (va betyder dem ? Har googlat lite men inte riktigt fått nått svar)

Bilen är såklart chippad (från BSR) Går riktigt bra tycker jag, lite ryckig kanske innan laddet kmr. Drar ganska mycket också. Men man är ju ganska tung på höger foten också.

Men undrar då om lambda-värdet kmr att bli för högt på bes. ? Eller kmr man klara sig ändå bara man släcker lampan innan ?

// Alexander

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
11 april 2011
att släcka lampan är ju inte att lösa felet tyvärr så risken är att det inte hjälper. och finns det ett fel så kommer lampan börja lysa igen.

sitter det någon eftermonterad dump på den?

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
Borde inte firman som läste den kunna berätta vad dom betyder?

Jag får fram:

2-2-1 Lambdareglering, mager dellast

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Vad satte dom i för lambdasond? Ingen universal får jag hoppas.

Kan även va något annat som lurar, men se först till så att lambdasonden funkar ordentligt. Nästa steg är LMM eller luftläckage.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Borde inte firman som läste den kunna berätta vad dom betyder?

Jag får fram:

2-2-1 Lambdareglering, mager dellast

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

Vad satte dom i för lambdasond? Ingen universal får jag hoppas.

Kan även va något annat som lurar, men se först till så att lambdasonden funkar ordentligt. Nästa steg är LMM eller luftläckage.

Det sitter dump på den, inte kollat så noga pÅ den. Dem byte inte lambdan på den för det var Inge fel på den. Så den suger luft nånstans då?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Det var Volvo som sa att det inte var fel på lambdan så är ganska säker på att den är hel smile

Men är chippet lött eller sitter det "löst" ?

// ae

Installationselektriker

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
Okej. Nånting stör bränsle-luft blandningen så de blir fel. Börja med luftläckage, spraya med startgas runt insug o slangar m.m smile billigast och enklast att börja med.

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Okej. Nånting stör bränsle-luft blandningen så de blir fel. Börja med luftläckage, spraya med startgas runt insug o slangar m.m smile billigast och enklast att börja med.

Okej, ska prova smile

För när man drar på och man precis ska "sugas in i sätet av laddet" då känner man ett litet ryck liksom innan den börjar suga in en ordentligt i sätet.

Lite svårt att veta felet också när man inte gjort nånting själv, men det är ju gjort av BSR. Dem verkar ju rätt så seriösa ? Nån som har nån erfarenhet av dem ?!

/ae

Installationselektriker

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
aeriksson skrev:
MantaRobin skrev:

Okej, ska prova smile

För när man drar på och man precis ska "sugas in i sätet av laddet" då känner man ett litet ryck liksom innan den börjar suga in en ordentligt i sätet.

Lite svårt att veta felet också när man inte gjort nånting själv, men det är ju gjort av BSR. Dem verkar ju rätt så seriösa ? Nån som har nån erfarenhet av dem ?!

/ae

Låter som att din laddspärr slår in. Vad laddar du? och vad mer exakt är de för chip? F.ö sitter chippet löst i boxen, så har du original kan du lätt peta i de o prova.

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
aeriksson skrev:
MantaRobin skrev:

Okej, ska prova smile

/ae

Låter som att din laddspärr slår in. Vad laddar du? och vad mer exakt är de för chip? F.ö sitter chippet löst i boxen, så har du original kan du lätt peta i de o prova.

Okej, ingen aning om vad den laddar faktiskt, förra ägaren visste inte heller. 40 + gubbe var det smile

Antar att jag får ringa BSR och fråga ? Den blev trimmad 2006, det är allt jag vet iaf, och den har fått ca 1000 mil sen dess. Går riktigt bra annars, riktigt rapp. Så den lär väl ladda lite tänker jag. Har ingen erfarenhet av turbomotorer annars så lite svårt.

Vet inte vad som är chippat, antar att både bränsle- och tändningsboxen är chippad. Sen vet jag att WG:en är bytt också. + simons system satte dem på också.

// ae

Installationselektriker

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
Inte säkert tändboxen är chippad. Har du tur så har dom i datorn vad just den bilen fått för nåt smile ring och hör efter.

476 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Inte säkert tändboxen är chippad. Har du tur så har dom i datorn vad just den bilen fått för nåt smile ring och hör efter.

Okej okej, får göra det smile

Har du nån koll på om jag har "guldbox" i min ?

Installationselektriker

Tvivlare
2 266 Inlägg
11 april 2011
aeriksson skrev:
MantaRobin skrev:

Okej okej, får göra det smile

Har du nån koll på om jag har "guldbox" i min ?

Guldbox sitter standard i -95 och -96 så de "ska" inte sitta en. Men den kan ju ha blivit utbytt smile

Sök