Håller med DanneJ & Mitsuhini, ifall du ska byta delar testa att byta det billigaste först så du inte byter dyra saker i onödan.
Tempgivare:
Tempgivaren har jag för mig går att testa ifall man vill spara pengar.
Temperatur motsvarar visst ohm villket går att mäta ifall du vet aktuell temperatur och har Temp-Ohm kurvan för just din temperaturmätare.
Lambdasond:
Endel lambdasonder går att testa. med voltmätare ifall jag inte minns fel.
Står volten still när du mäter när du testar att gasa till är lambdasonden död.
Ifall den varierar vid gaspådrag så lever den.
Har du fler än en sond är det ofta om inte alltid som det är första lambdasonden efter motorn som är kopplad till motorstyrningen. Andra sonden är kallat "skvallersond" och mäter avgaserna efter katalysatorn för att se att de är rätt och att första sonden gör som den skall.
Katalysator:
Ifall du försiktigt slår på den, alternativt plockar ner den och skakar på den och hör "skrammel", lite som en kakburk så är den död/döende. Detta är beroende på ifall du har en keramisk eller metallisk katalysator. Endast keramiska kan skrammla som en kakburk då delar av keramiken har lossat och skakar runt.
Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (16 april 2011)
Even with cruise control.. you still have to steer.