2896
Sök

Felaktiga avgasvärden volvo s40 2.0

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#1
tjoo! precis besiktigat bilen, en volvo s40 2.0 och fick 3st 2or på avgasvärderna:

1.HC-halt tomgång för hög.
2. CO-halt förhöjd tomgång för hög
3. Lambda-värde förhöjdtomgång felaktig.

så undrar om lite tips å knep och saker man kan kolla över för att få ner dom till nästa besikting.

kan min öppna vevhusventilation (oilcatch tank) ha något med det att göra kanske? dom sa dock inget om den på besiktningen, vissa säger ju att man inte får ha det.
har även öppet filter men de ska la inte påverka?

tack på förhand mvh marwin!
Senast redigerat av 744_boy (13 april 2011)


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#4
neej tack med tanke på vad som hände med 740in.. å vet att dessa motorerna är tyvär extra känsliga för e85, rasar direkt tydligen,, så blir nog K-sprit lr nått


337 Inlägg
14 april 2011
#5
jag körde 30% e85 i min v40 t4 flertal gånger förut, inga problem, men det löser inte dina problem.
katalysator
lambdasond
tempgivare
Senast redigerat av Mitsuhini (14 april 2011)


642 Inlägg
14 april 2011
#6
744_boy skrev:
neej tack med tanke på vad som hände med 740in.. å vet att dessa motorerna är tyvär extra känsliga för e85, rasar direkt tydligen,, så blir nog K-sprit lr nått

Sprit som sprit tongue Rasar den på E85 så rasar den på k-sprit. Vad fick du för värden exakt?


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#7
DanneJ skrev:
744_boy skrev:
neej tack med tanke på vad som hände med 740in.. å vet att dessa motorerna är tyvär extra känsliga för e85, rasar direkt tydligen,, så blir nog K-sprit lr nått

Sprit som sprit tongue Rasar den på E85 så rasar den på k-sprit. Vad fick du för värden exakt?

CO 0.3 (0.5)

HC 124 (100)

CO 2500  0.5(0.3)

LAMBDA 1.36 (.96-1.04)


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#8
Mitsuhini skrev:
jag körde 30% e85 i min v40 t4 flertal gånger förut, inga problem, men det löser inte dina problem.
katalysator
lambdasond
tempgivare

Nyligen bytt lambdasond men körde väldide länge utan innan det, kan det ha påverkat katten så den inte är som den är nu?


337 Inlägg
16 april 2011
#9
mycket möjligt. om den gått fett så långe så kan det ha pajat.


642 Inlägg
16 april 2011
#10
744_boy skrev:
DanneJ skrev:
744_boy skrev:
neej tack med tanke på vad som hände med 740in.. å vet att dessa motorerna är tyvär extra känsliga för e85, rasar direkt tydligen,, så blir nog K-sprit lr nått

Sprit som sprit tongue Rasar den på E85 så rasar den på k-sprit. Vad fick du för värden exakt?

CO 0.3 (0.5)

HC 124 (100)

CO 2500  0.5(0.3)

LAMBDA 1.36 (.96-1.04)

Tar alla värden ett i taget:

Lambda 1.36: Motorn drar in luft någonstans där den inte borde göra det. Kolla igenom Vacuumslangar, luftintaget mellan luftfilter och insug och sedan se till så att avgasröret är helt tätt. Bästa sättet att kolla efter läckage när det gäller slangar är att vrida lite på de och kolla sprickbildningar och ha en flaska startgas och spreja runt och se om motorn går upp i varv. Avgaset är det bara sätta en fot för och be en polare höra ifall det pyser någonstans från avgaset, annars om man är själv så ska motorn gå ner i varv och nästan självdö om man täpper till avgaset annars så går avgaserna ut någon annanstans.

HC 124: Bilen förbränner inte riktigt all bensin, när lambdavärdet är fixat så se till att katten körs riktigt varm innan du åker in på besiktning och se om det hjälper, annars så kan en storservice med att byta olja, oljefilter, luftfilter och även se över så att tändsystemet är i fint skick, tändkablar, tändstift, fördelare o.s.v.

CO 0.5: Samma som ovan förutom att det inte gäller oförbränd bensin, se till så att katten är ordentligt varm och att lambdavärdet ser schjysst ut. Sen är det en service som gäller alternativt så har katalysatorn gjort sitt.

Sprit kommer att sänka CO och HC värdena men lambdavärdet kommer höjas då förbränningen blir snålare så rekommenderar inte sprit förrän lambdavärdet ser ok ut.


583 Inlägg
16 april 2011
#11
Håller med DanneJ & Mitsuhini, ifall du ska byta delar testa att byta det billigaste först så du inte byter dyra saker i onödan.

Tempgivare:
Tempgivaren har jag för mig går att testa ifall man vill spara pengar.
Temperatur motsvarar visst ohm villket går att mäta ifall du vet aktuell temperatur och har Temp-Ohm kurvan för just din temperaturmätare.

Lambdasond:
Endel lambdasonder går att testa. med voltmätare ifall jag inte minns fel.
Står volten still när du mäter när du testar att gasa till är lambdasonden död.
Ifall den varierar vid gaspådrag så lever den.
Har du fler än en sond är det ofta om inte alltid som det är första lambdasonden efter motorn som är kopplad till motorstyrningen. Andra sonden är kallat "skvallersond" och mäter avgaserna efter katalysatorn för att se att de är rätt och att första sonden gör som den skall.

Katalysator:
Ifall du försiktigt slår på den, alternativt plockar ner den och skakar på den och hör "skrammel", lite som en kakburk så är den död/döende. Detta är beroende på ifall du har en keramisk eller metallisk katalysator. Endast keramiska kan skrammla som en kakburk då delar av keramiken har lossat och skakar runt.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (16 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#12
okej, tackar för svaren big_smile nu har ja en del att kolla upp,
ja bytte några vacum slangar för ett tagsen som var torrspruckna och dåliga och efter de märkte man skillnad att bilen gick bättre.

bilen e ganska törstig av sig med, drar soppa som faan och går ojämt och blöddrigt vid kallstart dom första 2min och ryker lite mer än vanligt.

har bytt olja och filter nyligen innan besikningen, kör på 5w50, men ska nog testa ta bort den öppna vevhus ventilationen te nästa besikning.

tack big_smile
Senast redigerat av 744_boy (17 april 2011)


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#13
tjo igen då, bytte katt innan besikning och hade fortfarande dåliga avgasvärlden, ( den förra katten va bara en tom burk) nu så sitter de då en riktig katt, dom avgasvärldena som ja fick nu är:

CO 6,9 (0,5)
CO 2500 6,1 (0,3)
HC 390 (100)
LAMBDA 0,88 (0,96-1,04)

Så vad kan de vara nu som e fel???


642 Inlägg
25 maj 2011
#14
Något är fel med motorstyrningen, värdena tyder på att bilen går på tok för fett. Går det att blinka fram felkoder på s40 möjligtvis så att man kan se ifall någon sensor eller givare gett upp?


1 036 Inlägg
25 maj 2011
#15
CO 2500 6,1 (0,3)

du märker inte att  bilen måste dricka 2 liter milen?? :S


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#16
DanneJ skrev:
Något är fel med motorstyrningen, värdena tyder på att bilen går på tok för fett. Går det att blinka fram felkoder på s40 möjligtvis så att man kan se ifall någon sensor eller givare gett upp?

min polare kopplade in datan och läste av felkoder å då va de något med lambda sonden så vi raderade den menas, för nu för tiden så tänds även lambda (miljölampan) efter ja kört en stund i vanlig hastighet, så får la byta lambdasond igen,

kan värdena påverkas beroende på vilken olja man kör på?


S40 T4 paawha!
200 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#17
Mangisen skrev:
CO 2500 6,1 (0,3)

du märker inte att  bilen måste dricka 2 liter milen?? :S

joo det vet ja allt att den gör, törstig som fan ju hmm


SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
25 maj 2011
#18
Tror nästan definitivt att det är lambdasonderna som är problemet.
Vanligt på dessa bilar när de gått närmare 20k och kan ställa till det mycket precis som du beskriver det.
Problemet blir ju att den blandar fel så att säga då den får felaktiga värden!

Det är ju inte heller konstigt om katten är helt tom om den skickar igenom massa oförbränt bränsle.

Förresten så ska det nog visst gå att köra bilen på ren E85 om det vore så... dock så måste det ju mappas för det först wink



.
Senast redigerat av premonitioner (25 maj 2011)

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#19
premonitioner skrev:
Tror nästan definitivt att det är lambdasonderna som är problemet.
Vanligt på dessa bilar när de gått närmare 20k och kan ställa till det mycket precis som du beskriver det.
Problemet blir ju att den blandar fel så att säga då den får felaktiga värden!

Det är ju inte heller konstigt om katten är helt tom om den skickar igenom massa oförbränt bränsle.

Förresten så ska det nog visst gå att köra bilen på ren E85 om det vore så... dock så måste det ju mappas för det först wink


jo precis, bara det att ja bytte ju lambda för inte så länge sedan, typ 2mån och nu bytte ja katt förra veckan, vist lambdan tog ja från en annan gammal v40 så mycket möjligt att den inte funkat så bra, hoppas allt ordnar sig med en sprillans ny nu då big_smile

okej hehe då får ja ta å tanka en del E nu innan nästa besiktning å se hur värdenna blir tongue
.


642 Inlägg
25 maj 2011
#20
744_boy skrev:
DanneJ skrev:
Något är fel med motorstyrningen, värdena tyder på att bilen går på tok för fett. Går det att blinka fram felkoder på s40 möjligtvis så att man kan se ifall någon sensor eller givare gett upp?

min polare kopplade in datan och läste av felkoder å då va de något med lambda sonden så vi raderade den menas, för nu för tiden så tänds även lambda (miljölampan) efter ja kört en stund i vanlig hastighet, så får la byta lambdasond igen,

kan värdena påverkas beroende på vilken olja man kör på?

Verkar som att det är lambdan som ställer till med bekymmer till 99%.

Gammal olja kan ge höga avgasvärden på grund av att det blir mer och mer soppa i oljan, vilken typ av olja man kör ska inte spela någon större roll i sammanhanget så länge man håller sig till den oljan som är rekommenderad till sin motor.



Sök