Jag ska försöka klara upp en del saker här i tråden nu
är själv ingen ägare men är helt besatt av dessa bilar...
Så till att börja med har vi bränsleförbrukningen. Visst, den dricker ca 1,3 liter blandat men den har också snudd på 200 hk/liter så det är acceptabelt för mig.. den är ej överladdad så dessa effektsiffror är väldigt imponerande!
Olja det dricker dom men det är naturligt för det ska en wankel göra, om den inte gör det så skär den rätt så snabbt!
Trimma dessa bilar är nästan omöjligt utan att bygga om en massa, eftersom den inte har turbo, det finns inga chip att köpa osv så är det en av dom svåraste prestandabilarna att trimma.
Det finns dock folk i Sverige som har byggt egna styrsystem och mappat dessa med V-power och fått ner 0 - 100 tiden med nästan en hel sekund och samtidigt sänkt medelförbrukningen! Dock kostar detta en hel del pengar då styrsystem inte är gratis, mappningen är inte häller direkt billig när man väl har monterat sitt nya styrsystem och jag vet inte vad BP säger om den saken häller.
Dock snacka jag med en kille i england tidigare under dagen och han hade bytt avgassystem till ett utan katt i titan (mindre vikt) och annat luft filter, han sa att han hade bänkat bilen vilket hade gett snudd på 250 hk, alltså nästan 20 hk ökning (enligt han)
Går också att beställa turbokitt från exempelvis USA och plocka ut 300 hk+ (Med rätt mappning) för ca 50 000 k, kompressorkit finns också pga wankelmotorenas höga avgastemperatur men det var en i staterna som hade kört 8 000 mil (inte miles) utan problem med ett turbokitt (med snäll mapp, 320 hk)
Man måste också tänka på att Rx-8an är ingen bil man ska ha om man vill köra snabbt rakt fram... då är det jänkare man ska ha... dessa bilar är byggd för bana och banracing! Personen som designade Rx-8an är en gammal banracingförare och hobbyförare så bilen är i stort sätt så optimerad för bana den kan bli.. tex så är viktfördelningen nästan exakt 50/50 (fram & bak) men av rent praktiska själ har den inte coilovers slicks och racingbromsar orginal men montera detta och du har en ordentlig banbil (Viktminskning är nästan obligatoriskt vid banracing så skrev jag inte som en punkt!)
Mitt tips om du vill trimma bilen klara besiktningar och behålla lite av komforten i bilen så ska du följa denna lista
1: Montera annat avgassystem
2: Annat luftintag (sportfilter)
3: Viktminska! (Alla delar på bilen finns i kolfiber, huv bagagelucka tak dörrar you name it!)
Såg på en svensk mazdasida att det finns Rx-8a folk som experimenterar med "piggyback" system för att få lite extra knuff i bilarna, detta kan nog vara nått för att plocka ut några hästar extra.. läste att dom siktade på ca 20 hk med piggyback-systemet
Hoppas min info hjälpte dig lite på vägen iaf, ett tips är också att du kollar in Top Gears reportage om rx-8an där Jeremy säger att det är den bästa bilen han har testat denna säsong
EDIT: Jag måste tillägga när jag läste igenom ditt första inlägg att det var den gamla Rx-7an som var lättrimmad, pga den bilen som wankel fick sitt rykte om att vara lätt att fixa men den gamla rx-7an hade också turbo!
//Soderqvist