3331
Sök

S40 t4 hög vevhusventilation

27 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Hejsan! införskaffade mig en volvo s40 t4 -98 som har gått 23000, turbon ska vara bytt till en bättre begagnad enligt förra ägaren, mitt problem är för hög vevhusventilation. Jag har gjort rent den flera gånger men det hjälper inte, det sprutar ut rök ur olje stickan samt påfyllnings locket och även avgassystemet. Funderar på om turbon kan vara rasad? Några andra ideer?

1 587 Inlägg
14 april 2011
vitblå rök är ju kändis = turbon kass.. Men de kanske kan vara nåt annat.. inte av min erfarenhet iaf smile

27 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
Jo det känner jag till. funderar på om nån kolvring är kass:S

1 587 Inlägg
15 april 2011
Mittzy skrev:
Jo det känner jag till. funderar på om nån kolvring är kass:S

kan vara så med.. då kanske ett komp prov skulle kunna visa det eller ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 april 2011
högt vevhustryck kan betyda kolvring, toppackning eller något intern läckage i toppen exempelvis. Svårt att veta, men toktrist fel :-/

det händer att pystrimmade bilar spikar sönder en kolv med samma resultat

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Jag har plockat isär toppen och kikat, passade även på att byta alla packningar osv. Gjorde även rent ventilationshuset. Är rädd för att kolvringarna har gett sig=/ Ska nog plocka ur hela motorn så blir det mer lätt skruvat ska passa på och byta turbo till en t04 oxå:)

12 Inlägg
27 april 2011
kan vara kanalen i blocket tiill vev ventilationen med

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 april 2011
jag tror mer på pipsvängen från luftburkj till insugssnorkel, den är trång.

T04 utan smidda vevstakar går ej bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök