4361
Sök

Hjälp ang för högt co värde golf gti 16v mk2

86 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Motorkod "KR"

Fick för höga Co värden vid besiktningen, prata med en meck som tyckte jag skulle kolla lambdan annars att topplockspackningen / toppen var sprucken.

Bilen läcker inge vatten så jag tvivlar på att det är varken toppen eller topppackningen.
Jaa så var det de med lambdan då, vad jag vet ska de inte vara varken lambda eller katt på denna modell

Och om ni har några andra idéer på vad som kan bidra till för höga CO värden så är era idéer välkomna!

fick 7.9 och behöver ha 3.5 (co)

Mvh Matte

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

86 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#2
kan tilllägga att tomgången gärna lägger sig på 2-3 varv efter den blivit varm.

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2011
#3
Oljan är fräsch?

Vad menar du med tomgången?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

86 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#4
när man kört ett tag så den blivit varm så vill den ligga på 2-3k varv om man tvingar ner den till 1000 varv med vxl/koppling så går den genast upp till 2-3 igen :S

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 april 2011
#5
finns en liten måssingsskruv på sidan av spjällhuset, som brukar kallas CO-skruv, tror den ska ut, då borde co´t sjunka samt tomgången!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

86 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#6
Är det verkstad som gäller för den skruven eller finns de något bra man ska tänka på? Hört att de kan gå åt helvete med hela motorn om man gör fel där...

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 april 2011
#7
den ställer soppan som motorn får i allmänhet! får den för mycket soppa så blir CO värdet för högt då den inte förbränner allt. får den för lite blir det inte bra heller, så jag skulle ställa in det med en co mätare om man har tillgång till det!

tror att det är den skruven som gäller, men är inte alls säker.. har inte själv läst något, utan tagit reda på när jag har kört bara!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

86 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#8
så mer eller mindre köra bilen varm och sedan skruva tills jag ligger runt 1000 varv? kanske Co fixar sig också.. nejmen får väll åka till någon besiktning och be att få låna deras mätare smile

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 april 2011
#9
ja, det skulle jag tro, men kan tyvärr inte lova att det är så man gör!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

86 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#10
Tja, nu har jag varit o pillat med golfen igen!

Eftersom tomgången låg på 1900 varv (inte 2-3) innan jag börja pilla tänkte jag att jag vrider blandnings skruven tills jag ligger runt 1000 varv, testade och först gick det bra, sen började tomgången gå upp o ner. Då slog det mig att jag hade ju fått för höga co värden (antagligen oförbränd soppa) det vill säga att när jag vred på skruven nu så tillförde jag mer soppa och mindre luft, därav lägre tomgång. men det var ju fel.. ska ju ha mindre soppa! men då kommer ju tomgången sticka iväg..

såå om jag vrider blandnings skruven för mindre soppa mer luft, vad gör jag för att få ner tomgången alternativt vad är de som kan vara fel? (huvudsakligen vad kan vara fel)

En sak till, när man gasar till snabbt så stannar varvet nån sekund innan den går ner igen. "symptom"
Senast redigerat av custombuilder (18 april 2011)

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

86 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#11
ny update @ problemet! tongue

Nu har jag kommit fram till att dum som jag är har jag varit på tomgångs skruven och då jag skruvat ner tomgången till 1000 varv så börja den gå riktigt svajjigt på tomgång. först låg den bra på 1000 varv sen börja den svajja mellan 500-1200 varv :S börja fundera på om de är nå vakumklockor som gett sig. och jag skulle gärna vilja ha en bild på vart co skruven sitter. (den borde sitta någonstans vid luftburken vid början av insprutet) alternativt ett bra beskrivning!

Vad tror ni om vakum slangar och vakumklockan? är det rätt symptom?

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 april 2011
#12
co skruven sitter på spjället vid insuget.
en mässingsfärgad skruv, tomgångskruven sitter och styr hur mycket spjället är öppet! ungefär vid gaswiren, en liten skruv!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
21 april 2011
#13
dom där ska man inte skruva på alls om man inte vet till 100% vad man gör

eftersom det sitter k-jet någon lambda finns det ej på denna modell

man måste först och främst försäkra sig till 100% att det inte finns minsta lilla läcka mellan vågen och toppen
så minsta lilla vakumslang spridare osv måste hålla tätt så ingen tjuvluft kommer in
att din tongång muppar sig är inte specielt bra

men lämna inte in bilen till vilken verkstad som helst försäkra dig om att dom är duktiga på K-jet när tongången fungerar och det inte finns någonstans där bilen kan dra tjuvluft ska co halten ställas in enligt följande..obs! en riktig gasmätare ska användas

co halten ställs inom gränsvärdena för vad tillverkaren anger oftast 1-3%
jag brukar sikta på 2% cohalt..men nu kommer det viktiga i kråksången
man ställer cohalten där man håller sig inom tillverkarens angivna inställningsvärde där Hc halten är som lägst
detta tar lite tid men är värd varje sec man lägger på att få detta bra

brukar ta mig ungefär 30minuter att få till detta dom gångerna jag gjort det
motorn brukar dels gå VÄLDIGT bra och dra lagom med soppa
detta är inget man ska snåla med då motorn går så mycket bättre
man får helt enkelt en bil som känns som ny mot innan

men som sagt försäkra dig om att dom vet vad dom gör
att meka K-jetronic är en HELT annan sak än att meka med ett modernt insprutnings system

vid varje ändring av motorn ska man göra denna inställning tex när man byter mot orginal filter till öppet filter
annan kam annat avgassystem osv
eftersom K-jet är ett OTROLIGT känsligt system men väldig enkelt när man lärt sig grunderna
man bör även försäkra sig om att bränsletryck och styrtrycket är rätt
då minsta lilla ändring oxå ändrar inställningarna på sprutet

Kör fort så hinner inget hända...


Sök