2612
Sök

Saab 9-3 laddar bara till gult

24 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Detta är min första tråd jag skapar så hoppas det hamnar på rätt ställe här i forumet.
Jag har en saab 9-3 2,0T 185 hk med T7.
jag har 2,5" avgasystem och öppet luftfilter. Bilen laddar inte mer än till kanske 20 % in på det gula området, bilen väser stakt när man trycker på, har även märkt att när jag trycker på så går den in på det gula sen så tappar den laddet för att sen tveka iladdet men det kommer inget ladd,man märker att bilen tappar fart under laddfallet. har kollat lite på slangar och så men dom ser fina ut, dock så var slangen från huvudbromscylindern med en backventil, den går ner i spjällhuset den är ej tät i spjällhuset skall det vara så? har ryckt C och W slangen på MV och då laddar bilen tokmycket drar jag R så händer inget bilen förblir som innan, jag har dragit ur LLM och då svajar bilen på tomgången.
har även kollat WG stången och det är inget fel på den. i övrigtr så lyser ingen lampa och bilen går bra annars.
Mina funderingar är nu om det finns nån kunnig på detta område i Katrineholmstrakten som kanske skulle kolla lite snabbt och kanske låna ut en magnetventil så man kan utesluta att den är kass och kanske konstatera om WG kanske är defekt.
börjar bli lite orolig över att bilen tar skada

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 april 2011
#2
kolla armen bättre.
Kolla slangen till mätaren.
kolla turbon.

Samt div. slangar igen om du inte gjort de helt 100% smile


24 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#3
vart hittar jag slangen till mätaren? är inte så haj på turbo då detta är min första turbo bil

jag har nu bytt slangarna till kontakten bakom huvudbromscylindern den hade 3 stycken slangar, jag byte även slangen mellan spjällhuset ner till klockan på inspruttningsbryggan;kollade även WG armen igen och den gnisslar lite granna(tycker mig höra gnisslande eller knarrande från nån fjäder) och det finns mycket motstånd när man drar i den och klämman sitter som den ska, slangarna från MV är fina. dock så är jag osäker på slangarna från ICn, jag har klämt på dem och det finns motstånd i bägge men kan ju vara ett pyttehål som kräver ett visst tryck för att läcka.

är det några andra slangar man kan byta för att vara säker på att det ej är vakumläcka?
har läst att eventuellt kan det vara några backventiler som kan va slitna men vart hittar jag dom (har hittat 2 stycken blå på en slang från magnetventilen/insugsröret)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 april 2011
#4
den hittar du när du tar bort instrumentpanelens "tak". Går in genom torpedväggen....till mätaren ofc. Den går från ett t-kors/Y-kors i motorummet till mätaren. så bara att följa en slang som går mot torpedväggen.. Fast jag skulle ta bort "taket invändigt först och se att den verkligen sitter fast vid mätarhuset... Min sådan slang var helt rutten iaf, och efter de funkade bilen grymt.

Hur funkar den när du drar C och W då? när du kör dvs... laddar den till de röda?
Senast redigerat av pattilatti2 (17 april 2011)


888 Inlägg
17 april 2011
#5
Finns ingen slang till mätaren den är elektronisk. Dessutom mäter den inte laddtryck utan uppmätt luft.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 april 2011
#6
jaja, men oavsett sitter den inte på plats så visar mätaren fel tongue , det ska ju vara tätt :)Ok, då var de elektrisk på hans då tongue

Hmm. Hur ser katten ut på bilen då?

Hur funkar den när du drar C och W då? när du kör dvs... laddar den till de röda?
Senast redigerat av pattilatti2 (17 april 2011)


24 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#7
tack för lite idêr som du lagt frampattilatti2.
jo jag har nog en elektronisk mätare, drar jag c eller w slangen så laddar den ner på det röda utan problem, är sånt drag då så jag törs inte trycka på för mycket.
Smörjde MV med lite 5-56 idag oxå men ingen skillnad nu på kvällen. har inte kollat på katten än men kom på nu att när jag startar bilen varje gång så säger  bilen att jag skall prova bromslysena     har för mig att jag läst nånstans att broms eller baklysena skulle påverka bilens ladd på nått viss om de var defeckta skall höra med en polare om jag kan få låna hans MV och DV nån dag och utesluta dessa ev fel.
lite fråger som jag har är :    hur många vakum och tryckslangar påverkar laddtrycket i motorrummet, och vart sitter dom   finns det några bilder eller bra beskrivningar att titta på tacksam för alla svar.
ingen i katrineholm som är villig att provköra bilen och kolla lite  ? eller ännu bättre nån som ev har felsökarenhet man kan kolla felkoder osv. kan gärna ge en slant om det går att ordna.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 april 2011
#8
har också hört om konstiga combos på saabs tongue.. finns någon tråd om just de där med broms grejorna har jag för mig...

de är har jag för mig rätt vanligt.. kika lite på de.. google tongue


24 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#9
har haft bilen inne på verkstad för att kolla felkoder men det fanns inte några felkoder alls. känner felkodsavläsaren av om det finns vakum och tryck lakage (dom kopplade in nånting som såg ut som en laptop alltså inte nån liten dosa (utesluter DIkasseten och tändstiften då felkodsläsaren inte hitta något eller synns det inte på felkodsavläsningen?)
har gått igenom alla slangar nu och dom är det inget fel på kvar är nu MV, WG, Katalusatorn, Turbon.

jag har en slang från huvudbromscylindern med en backventil som går ner till spjällhuset, i spjällhuset så är bara slangen nerstoppad i ett hål med en gummiring men den är ej tät skall det vara så med tanke på att det finns en backventil innan spjällhuset? någon som vet?

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
22 april 2011
#10
Slangar som är inkopplade till insuget ska vara täta!
Kontrollera alla slangar på/till insuget.

Allmänt jävla envis!

24 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#11
hejsan igen har tyvärr inte fått ordning på bilen än men idag när jag startade bilen så märkte jag att det lät konstigt från motorutrymmet, så jag lyfte huven och lyssnade, ljudet kom från en kontakt på vänster sida vid den öppna luftfiltret. En hård plastslang från torpedväggen sitter den på.Den vibrerade starkt då jag kände på den (verkade vara något som rörde sig i den, alltså snurrade ) det var inte nått som skramlade och satt löst verkade som om det var obalans, såg att den hade en annslutning från ett T-kors på röret mellan 2 stycken blåa backventiler,  vidare går den ner mot LLM via elkabel.jag slet loss den från alla kontakter och slangar och knackade på den lite försiktigt med en mejsel och monterade den igen   då var ljudet borta vid uppstart av bilen. storleken på denna kontakt är något större än en golfboll.  Vad är det för nått och vad gör den och vad kan föjdproblemen bli?   tacksam  för alla svar och idèr

driftsättare
169 Inlägg
27 april 2011
#12
har för mig att det är till tankavluftningen... man kan plugga den men det gillas inte på bes...


24 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#13
ok tack för ditt svar,  kollade lite granna på MV idag och hade tändningen igång (bilen var alltså ej startad)
och drog ur kontakten till MV och sen dit med den igen och lyssnade på den och den ger konstant pulser till MV. har läst nånstans att den skall endast skicka en puls till MV sen skall det bli tyst, stämmer detta att det skall endast knäppa till EN gång, jag stod och lyssnade i säkert TRE minuter och pulserna (knäppen) höll på konstant. slutsats om man skall gå på det jag läst på nätet.
Ett knäpp vid kontaktmontering = MV fungerar.
konstant knäpande = MV trasig ?????
skulle ju förklara mitt laddproblem fast jag har ju provat med min fars MV i bilen och det vart ingen skillnad fast å andra sidan så märker han ju inte om den fungerar då han aldrig laddar specielt mycket med bilen och inte får jag provköra den häller då han är extremt fundersam över min körstil och jag kan nog inte klandra han för det då det är roligt att gassa lite, får försöka övertala han eller han kan ju få köra och jag sitter brevid och tråkar, jag får lyssna och vara uppmärksam på hur hans bil laddar.
provade även koppla ur LMM och bilen laddar lite mer än innan men inte alls som den skall, jag lossade även klippset på WGarmen till turbon och kände på klaffen som öppnar och den gnisslade så jag smörjde upp lite granna. jag råkade tappa klaffarmen ut mot downpipen och då fastnade den i det läget,jag fick ta i lite för att få upp den igen och provade att släppa ner den igen och den fastnade då igen  kan det betyda att den invändliga porten kanske är skadad då den fastnar (troligtvis i bladen) ????
tacksam för eventuella funderingar och svar.

driftsättare
169 Inlägg
28 april 2011
#14
Är det mv till t7 så skulle jag bli förvånad om den gick sönder det är väl den som är mest driftsäker av alla mvs vad jag förstått... Jag skulle nog kunna tänka mig att wastegate porten kärvar lite den turbo som sitter orginal på din och min bil är ju inte känd för o vara av överlägsen kvalitet... Har du frågat på stcs-forum?


24 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#15
jo det är en T7 MV jag har,nää jag har inte gjort det skall in dit och titta lite på det forumetoch se vad dom har för idèr,om det.tack för svar.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 april 2011
#16
funkar turbon då? Sen skulle jag kolla över t.ex. tändstift, osv...

Testa att ta ur tanklocket eller packningen på de så luftas det fint... om de skulle va nå som besvärar.

Är det inte D.i på den då? kanske slut? Fast när laddet inte går upp dit de ska brukar de fan oftast va nå slangar som inte sitter som de ska, sen mw, d.i, WG, eller turbon...

Mina erfarenheter av saab iaf... Bytte typ allt sådant skit på min 9000cde 2.3T

speedparts säljer allt sådant till rimliga priser. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (28 april 2011)


24 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#17
har bytt till en annan di kasset och det är likadant sad har märkt att bilen laddar nästan till rött när den är kall (kall = allt slits mera ) men så fort motorn och turbon blir varm så går den sämre igen. ska köpa tändstift idag tängte jag men like osäker på vilka jag ska ha, har ett vässat aero mjukvara i nu samt röda spridare. har kollat runt lite och vissa säger att man skall ha dem dyra platinastiften och vissa säger dom lite biligare NGK bcpr7es-11

Elektriker
718 Inlägg
29 april 2011
#18
Men bilen går alltså märkbart sämre eller?

Ett råd är nog faktiskt att du skaffar en riktigt laddtrycks mätare, så har man nått vettigare att gå efter.

Elektroniska luftmasse visaren som är orignal är nog inte man kan lita allt för mycket på. Framförallt säger det inget om hur vilket laddtryck du har.

Som att kasta vatten i sjön.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 april 2011
#19
BCPR9ES-11 ? eller är de 7es-11 på din?

Är bilen "trimmad" på någe vis? Kan ju inte förvänta värsta laddet om bilen är orginal...Men den ska väl ladda 0.45 orginal eller? köp en laddtrycksmätare och då ser du på en gång problemen.smile
Senast redigerat av pattilatti2 (29 april 2011)


24 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#20
Hejsan igen jo jag köpte NGKBCPR7ES-11 tändstiften. Men om man kör när bilen är kall så är det stor skillnad än när motorn är varm, vid kall bil så laddar den på gränsen till rött och med varm bil så går den typ max 20% in på det gula fältet och det är stor skillnad i känsla när man åker, när man trycker på så vill bilen ge mer men verkar som om den inte orkar, känns som om bilen svajar till och ibland så synns det på nålen att den svajar också när man ligger på max, i övrigt går bilen bra, kan det vara så att turbon som jag har är för klen (185hk orginal turbo) fast då borde den ju inte ladda normalt då bilen är kall eller? jag har en td04 hl 15t 5# ligger som jag skall slänga på när tid finnes, kan ju vara så att det läcker i pakningarna mellan grenrör och turbo samt mellan turbo och downpipen dock så har jag dragit åt dom bultarna.

Detta har jag kollat på bilen:

testat orginal boxen.
bytt vakumslangar till helt nya.
provat en annan MV.
provat en annan AV.
provat att dra ut LMM= kanske laddade anningen mer men då fick jag svajande tomgång.
provat en annan DI kasset.
ryckt R och pluggat=ingen skillnad.
ryckt W och C på MV och då vart det ett jäkla drag i bilen, laddade till rött utan problem.
skruvat åt slangklämmor på trycksidan.
lossat på WG armen och känt om den känns slapt och i samma veva så bytte jag till en annan WG klocka och provade en tur.
knackat och försökt lyssna på katten.
kollat om bilen gått i limp home mode.

Än så länge så är det samma visa på alla tester.
dock så är jag lite fundersam över min MV då jag läst att den skall knäppa till endast EN gång om man kopplar ur elkontakten och sen monterar den igen, på min låter det hela tiden alltså konstanta knäppanden men tängt kolla på två polares saabar om det låter lika om deras MV vid ur och in koppling av elkabeln till MV.
kan det inte vara nån tempgivare eller något då bilen går bra kall?

ja jag får införskaffa mig en laddmätare då man ser direkt vad trycket ligger på.
eller kan det vara så att turbon inte klarar att leverera den kraft då den är orginal till ett icke orginal mjukvara, men samtidigt så har jag ju provat med orginal mjukvaran också så jag börjar få slut på idèr nu. Tack på förhand.


Sök