3779
Sök

Saab 9-3 laddar bara till gult

7 277 Inlägg
30 april 2011
#21
Har du bytt backventilerna som brukar gå sönder?
Följ R slangen från magnetventilen så hittar du 2st klumpar.
Dessa backventiler brukar ge upp och då får du skitdåligt med ladd som följd.
Antingen så byter man hela slangen med ventiler med en ny sats från saab.
Eller så köper man liknande ventiler inne hos en VAG återförsäljare, billigare men det är lite bökigt att byta då slangarna är plastslangar och inte gummi.


24 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#22
är det nån som vet vad backventilerna heter?  eller vilket tryck dom skjall klara eller liknande så man inte köper fel som inte funkar? tack på förhand

7 277 Inlägg
3 maj 2011
#23
Kolla på Saab turbo club of sweden, dom har en står tråd ang. "dom blå backventilerna".


558 Inlägg
3 maj 2011
#24
min bil är 9-3 är liikadann, laddar ibland fullt och ibland bara typ te gult. har bytt magnetventil men de vart ingen skillnad hmm

1 270 Inlägg
3 maj 2011
#25
Min fick oxå så dära att den tappa laddtryck och inte ville ladda fult, men efter jag bytte mina t-stift så funkar den klockrent och laddar 1,2 som innan smile


55 Inlägg
6 maj 2011
#26
Jag hade rekommenderat att först montera stiften och se om det blir någon skillnad.

Om det inte blir det, provat att byta vevaxelgivare den brukar gå sönder och den kan ge olika utslag beroende om motorn är varm eller kall. Det vanligaste är att bilen blir svår startad när den är varm men kan visa sig på många andra konstiga sätt. Men som sagt den brukar gå sönder, jag har bytt den på min och även på familjens andra två SAABar.

Du kan ju prova att plugga slangarna till backventilerna för att se om de är dem, innan du köper ventiler. Jag har för mig att de var dyra, på min kör jag pluggat. Som innan nämnt brukar de gå sönder.

Men som sagt vevaxelgivaren brukar ge olika utslag om motorn är varm och kall. För den gick väl bra när den var kall?

Lycka till
Mvh
Johanna
Senast redigerat av Jom (6 maj 2011)


Elektriker
718 Inlägg
7 maj 2011
#27
Jom skrev:
Jag hade rekommenderat att först montera stiften och se om det blir någon skillnad.

Om det inte blir det, provat att byta vevaxelgivare den brukar gå sönder och den kan ge olika utslag beroende om motorn är varm eller kall. Det vanligaste är att bilen blir svår startad när den är varm men kan visa sig på många andra konstiga sätt. Men som sagt den brukar gå sönder, jag har bytt den på min och även på familjens andra två SAABar.

Du kan ju prova att plugga slangarna till backventilerna för att se om de är dem, innan du köper ventiler. Jag har för mig att de var dyra, på min kör jag pluggat. Som innan nämnt brukar de gå sönder.

Men som sagt vevaxelgivaren brukar ge olika utslag om motorn är varm och kall. För den gick väl bra när den var kall?

Lycka till
Mvh
Johanna

Har du pluggat backventilerna? Om man kan plugga dem, vad duger dom då till i första början?:S

Som att kasta vatten i sjön.

55 Inlägg
7 maj 2011
#28
monno skrev:
Jom skrev:
Jag hade rekommenderat att först montera stiften och se om det blir någon skillnad.

Om det inte blir det, provat att byta vevaxelgivare den brukar gå sönder och den kan ge olika utslag beroende om motorn är varm eller kall. Det vanligaste är att bilen blir svår startad när den är varm men kan visa sig på många andra konstiga sätt. Men som sagt den brukar gå sönder, jag har bytt den på min och även på familjens andra två SAABar.

Du kan ju prova att plugga slangarna till backventilerna för att se om de är dem, innan du köper ventiler. Jag har för mig att de var dyra, på min kör jag pluggat. Som innan nämnt brukar de gå sönder.

Men som sagt vevaxelgivaren brukar ge olika utslag om motorn är varm och kall. För den gick väl bra när den var kall?

Lycka till
Mvh
Johanna

Har du pluggat backventilerna? Om man kan plugga dem, vad duger dom då till i första början?:S

De sitter i urluftningskanalen från bränsletanken. Så skulle tro att ifall trycket i bränsletanken blir för stort skall det evakueras på detta sätt. Så skulle tro att det är en säkerhets grej, vet ej men det är min teori?! Men har aldrig hört att det har hänt något, för någon som har pluggat dem.
Besiktningen gillar tydligen inte detta men jag har aldrig haft något problem?


Elektriker
718 Inlägg
7 maj 2011
#29
Aha ok.. hänger in alls med:Phaha
Vad har backventilerna från magnetventilen med soppatanken å göra?tongue
Eller snarare, varför påverkas laddtrycket av backventiler till luftning för tanken? Hmm, tror jag måste googla lite!tongue

Kanske ska lägga till att jag inte menar å ifrågasätta, utan bara nyfiken hur det egentligen funkar å är, då de dära backisarna tydligen är ett standard fel av rang smile
Senast redigerat av monno (7 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

55 Inlägg
7 maj 2011
#30
monno skrev:
Aha ok.. hänger in alls med:Phaha
Vad har backventilerna från magnetventilen med soppatanken å göra?tongue
Eller snarare, varför påverkas laddtrycket av backventiler till luftning för tanken? Hmm, tror jag måste googla lite!tongue

Kanske ska lägga till att jag inte menar å ifrågasätta, utan bara nyfiken hur det egentligen funkar å är, då de dära backisarna tydligen är ett standard fel av rang smile

Slangen från MV går direkt till sugröret och till backventilerna. Mv styr laddtrycket så om backventilerna är trasiga så borde MV få fel värden från slangen och därför ge för lite laddtryck. Ifall jag tänker rätt så borde slangen få ett undertryck från sugröret(pga. turbon suger i sig luft från denna sida). Så om allting stod rätt till skall MV få ett undertryck och beroende på storlek på detta bestämma ladd(alltså backventiler stängad)?! Men om backventilerna är trasiga alltså ständigt öppna så minskar under trycket i slangen pga den kan suga luft från tank urluftningssystemmet. Då får MV ett mindre undertryck och kommer då tro att man "gasar" mindre än vad man gör och man får därför ett för lågt ladd............... Jag funderade lite vet inte om det är så men......Jag kan försöka förtydliga om du vill?

Varför man har valt att lägga avluftningsluftningen från tanken på detta sätt kan jag inte svara på. Men man vill förbränna de farliga gaserna från tanken för att slippa dumpa ut dem i luften, och om den är kopplad till sugröret så går de ju in i systemet och förbränns......

Man måste fråga annars får man aldrig veta något. smile wink


24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#31
skall byta vevaxelgivaren och hoppas den är den felande länken, monterade in en turbotryckmätare i bilen  och den laddar ju 0,5 på växel 2-4 och på växel 5 går den upp på 0,7 och på dom värdena så börjar bilen att rycka och sluta ladda. kan det vara så att jag har för vek turbo i ? min tanke är ju oxå att det kan vara nått värme problem.

24 Inlägg
24 juli 2011
#32
Har du fått iordning på bilen?

24 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#33
uppdatering   sent men hoppas att svaret kan hjälpa andra    det var vevaxelgivaren som var på väg att säga upp sig


Sök