3818
Sök

Flera varningslampor i instrumenthuset har börja lysa, saab 9-5 03

mulle mek
679 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Ibland när man kör så börjar  4 st varningslampor att lysa från ingenstanst. Det är esp, abs, bromsarna och sen en varnings triangel med utropstecken i. När man stänger av tändningen och sedan på igen då slocknar allt. Sen kan det dyka upp igen . Hållt på sådär några ggr nu. Och nu undrar jag vad det är som strular ? antisladd systemet funkar inte när de börjar lysa. men när man slår av och på tändningen då funkar det som vanligt igen.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/32300000-32309999/640x480/32309348.jpg

Nu undrar jag vad felet är ? någon som har lite tips eller vet vad det kan vara ?

Gasar tills det Rasar !!!

21 761 Inlägg
17 april 2011
När diverse varningslampor börjar lysa så finns risken att generatorn inte laddar som den ska, kontrollmät spänningen på batteriet för säkerhets skull. smile

mulle mek
679 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
okej smile ska kolla när bilen är igång och avstängd tongue Fler tips ?

mulle mek
679 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Kollat laddningen och den laddar 13,77 v och när bilen är avstängd visar den 13,08 V på batteriet.
Så dålig laddning var det inte.

Vad kan det vara ? hmm

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 april 2011
1, Funkar ABS ?
2, Funkar hastighetsmätare ?
3, Läst felkoder med Tech-2 ?

Edit; Saabs system varnar föraren via SID för låg batterispänning.
Senast redigerat av hotrodder (18 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

mulle mek
679 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
1, Funkar ABS ?

det vet jag inte. ja hastighetsmätaren funkar. har inte kollat felkoder än, får ta o göra det nästa vecka.

ingen som haft samma  fel som mig ?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 april 2011
r3zz1 skrev:
hotrodder skrev:
1, Funkar ABS ?

det vet jag inte. ja hastighetsmätaren funkar. har inte kollat felkoder än, får ta o göra det nästa vecka.

Jopp! just därför jag frågar om h-mätaren. Inte helt ovanligt att ABS modulen dör på 9-5´orna och då tänds många varningslampor + att hastighetsmätaren brukar sluta att fungera. Dessutom brukar felet vara intermitent, dvs. komma och gå för att ibland funka som vanligt. Svaret från Tech-2 brukar även bli: Kontakt saknas med k-lina, e-buss system etc.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 april 2011
polaren  hadde lite problem med  hannd volvo s70  med att abs osv inte funkade då var felet en abs givare bak som pajjat

mulle mek
679 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
r3zz1 skrev:
hotrodder skrev:
1, Funkar ABS ?

Jopp! just därför jag frågar om h-mätaren. Inte helt ovanligt att ABS modulen dör på 9-5´orna och då tänds många varningslampor + att hastighetsmätaren brukar sluta att fungera. Dessutom brukar felet vara intermitent, dvs. komma och gå för att ibland funka som vanligt. Svaret från Tech-2 brukar även bli: Kontakt saknas med k-lina, e-buss system etc.

hmm okej, ska ta o kolla med tech 2:an o se vad den visar för fel. väl enklast så tongue

Sök